Seksistisyys kannattaa

Vierailija

Onko pelimies seksistinen? Pohjautuvatko pelimiesopit seksistisyyden varaan? Vastaus on kyllä, kertoo Huoltamon blogisti Henry Laasanen.

Pariutumisen asiantuntija Laasanen kertoo blogissaan siitä, minkälaista seksismiä pelimies harrastaa. Blogisti rajaa käsitteen aluksi seuraavasti:

- Seksismi kuulostaa ihmisistä yleensä pahalta asialta, vaikka he eivät olisikaan pohtineet sanan todellista sisältöä (koska sana on lähinnä vain akateemisten piirien suosiossa). Reaktio johtuu sanaan liitetyistä negatiivisista merkityksistä, jotka ovat peräisin eritoten feministisestä teoriasta.

Laasasen mukaa seksismissä miesten ja naisten ajatellaan olevan erilaisia ja sukupuolieron katsotaan oikeuttavan sukupuolten erilaisen kohtelun. Miesten harjoittamasta seksismistä voidaan edelleen erottaa hyväntahtoinen seksismi (herrasmiesmäisyys) ja pahantahtoinen seksismi (sovinismi).

Miten sitten pelimies on törkeä seksisti? Laasanen kertoo, että mitä halvemmalta naisen saa tuntemaan, sitä vähemmän nainen on valmis vaatimaan vaihdossa seksuaalisuutensa vastineeksi. Sen vuoksi monet pelimiehet käyttävät paperilla sovinistelta näyttävää taktiikkaa. Se ei kuitenkaan ole sitä.

- Alempitasoisten miesten suurin ongelma naisteniskennässä on seksuaalisen aggressiivisuuden puute. Alempitasoinen mies on "oma itsensä", "kohtelias herrasmies" ja odottaa, että jotain tapahtuisi - koskaan ei kuitenkaan tapahdu mitään, Laasanen lisää.

- Perimmiltään seksismiä ylläpitävät naiset itse. Jos naiset eivät valitsisi seksistisiä miehiä, pelimiehet lakkaisivat olemasta seksistejä. Jos naiset valitsisivat partnereiksi antiseksistisiä nössöjä, pelimiesten oppaissa kehotettaisiin miehiä muuttumaan sellaisiksi.

Kommentit (2)

Vierailija

SEKSI SIKSEEN

Ekaluokkalainen Leevi istui isänsä kanssa seuraamassa tv-uutisista suomalaisen seksitutkimuksen tuloksia ja sanoi isälleen: "Mä en ole seksikäs enkä harrasta seksiä." Heti perään hän kysyi: "Mitä se seksi muuten on?" Isä aloitti vastausta, että se on siis sitä, kun mies ja nainen tykkäävät oikein paljon toisistaan. Pidemmälle isä ei päässytkään, kun Leevi jo totesi: "Joo, en mä niin paljon tykkää naisista!"

(Lainaus Positiivareista tänään)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat