Vierailija

Hei!
Olen nuorehko mies joka on kyllästynyt vanhaan sukunimeen. Nimeni on perinteinen, mutta ei kuitenkaan mikään yleinen. Pidän nimestäni, koska olen sukuni nuorin jolla on tämä nimi ja enempää tämän nimisiä ei sukuuni tule sillä muut suvussani joilla sukunimeni ovat jo yli 70 vuotiaita. Pidän sukunimestäni myös, koska siinä on ä kirjain.
Olen miettinyt, että jos vaihtaisin sukunimeni ottaisin suvussani olevan vanhan nimen jossa on kirjaimia w ja f. Pitäisin tästä nimestä erittäin paljon sille sen kanssa sopisi myös jokin tyylikkäämpi etunimi kuten vaikka Karl tai Alfred.
Auttakaa minua valitsemaan!

Ps. Anteeksi sekalainen teksti.

Kommentit (5)

Vierailija

Suvun perinteet nimien ovat aina hyvä säilyttää muistakuin arvoista kuin perintö omaisuutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vapaaherratar

Nimen muuttaminen on vähintään kaksipiippuinen juttu. Suhtaudun epäillen ihmisiin, jotka muuttavat nimeään vähän väliä, ikään kuin eivät tietäisi, keitä ovat.  Omassa suvussani on ihmisiä, jotka muuttivat erikoisen sukunimensä tavalliseen -nen-päätteiseen, koska alkuperäinen nimi oli niin tavallinen - sillä paikkakunnalla, jossa suurin osa suvusta asui! Onneksi jotkut heidän perillisistään ovat ottaneet alkuperäisen nimen takaisin. Sikäli kuin tiedän, nimi on vain noin 50 suomalaisella (on kuitenkin ihan alkuperäinen suomalainen nimi, ei suomennettu tms.).

Itse olisin halunnut välttyä sukunimen muuttamiselta naimisiin mennessä, mutta en jaksanut odottaa sukunimilain muuttumista (muuttui 1986, menin naimisiin 1977). Lain voimaan tultua olin jo ollut naimisissa niin kauan, etten enää viitsinyt ottaa tyttönimeäni takaisin. Siitä olisi vain seurannut vaivaantunut hiljaisuus, koska ihmiset olisivat luulleet, että olen eronnut.  

Vierailija

Itse mietin eron jälkeen keksitty sukunimen ottamista. Päädyin kuitenkin helpompaan ja halvempaan, eli otin tyttönimeni takaisin. Hieman harmitti, ettei rohkeus riittänyt, todennäköisesti nimi-ideani olisi hyväksytty. Ehkä seuraavan kerran henkkarien uusimisen aikoihin mietin asiaa uudestaan.

Nimenvaihto on myös kannanotto. Mihin kuuluu vai kuuluuko mihinkään. Se voi herättää tunteita läheisissä. Eli kannattaa miettiä asiaa ja ehkä kysyä läheisiltä ihmisiltä.

Vierailija kirjoitti:
Hei!
Olen nuorehko mies joka on kyllästynyt vanhaan sukunimeen. Nimeni on perinteinen, mutta ei kuitenkaan mikään yleinen. Pidän nimestäni, koska olen sukuni nuorin jolla on tämä nimi ja enempää tämän nimisiä ei sukuuni tule sillä muut suvussani joilla sukunimeni ovat jo yli 70 vuotiaita. Pidän sukunimestäni myös, koska siinä on ä kirjain.
Olen miettinyt, että jos vaihtaisin sukunimeni ottaisin suvussani olevan vanhan nimen jossa on kirjaimia w ja f. Pitäisin tästä nimestä erittäin paljon sille sen kanssa sopisi myös jokin tyylikkäämpi etunimi kuten vaikka Karl tai Alfred.
Auttakaa minua valitsemaan!

Ps. Anteeksi sekalainen teksti.

Minä neuvoisin sinua tutkimaan sukusi historiaa ainakin pari vuosisataa taaksepäin ja jospa löytäisit sieltä viisautta ja vaikka mieleisesi nimen!

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat