70 ja plus

Minkälaisia tunteita teissä yli 70-vuotiaat herätti karanteeni suositus? Itse koin sen ensin hyvin henkilökohtaisena rajoituksena, mutta sitten aloin ajattelemman kuinka se on myös itsesuojelua ja jos tällä karanteenilla selviän ilman koronaa niin olen kiitollinen. Aion pysytellä kotona ja ulkoilla tuolla metsäpoluilla enkä osallistu mihinkään tapahtumiin joissa on paljon ihmisiä. Ei tätä suositusta ole meidän ikäihmisten kiusaksi tehty.

Sivut

Kommentit (263)

Hyvä se on, että epidemiankulkua yritetään hidastaa, että tehohoitopaikat riittäisivät kaikille tarvitseville. Tämä  vain tulee olemaan pitkä poikkeustila, muttei ihan sotaan verrattavissa. Naishallitus on tosi topakkana, kiitettävästi.

Ei mitään negatiivista ole tullut mieleen. Olin jo viikko sitten käynyt keittiön kaapit ja pakastimet läpi ja täydentänyt asiallisesti "varastot". Vanha järki sanoi, että ikäkaranteeni on tulossa, enkä erehtynyt. En ole panikoinut enkä hamstrannut ja jo kaksi tahoa on tarjoutunut käymään kaupassa. Desinfioimisaineita tuli eilen illalla oven taakse ja tuoja häipyi lähellä tulematta.

Vähän minua on huvittanutkin tämä huolehtiminen, mutta hyvältähän se tuntuu, että on ihmisiä, jotka välittävät. Eilen oli vielä hoitokoirakin. Evidensia oli tiedottanut, että koirat eivät koronaa levitä, eikä virus niihin tartu. Nyt koiranomistaja ilmoitti, ettei hän kuitenkaan enää koiraa tuo, johon vastasin, että se on hänen päätettävissään. 

Pidetään yhteyksiä, onhan näitä välineitä, vaikkei kasvotusten tavattaisikaan. Ohi se tämäkin vaihe menee aikanaan.

Vierailija

Vanhan ellin ajatukset tuossa edellä ovat kuin omiani. Karanteenilla on lääketieteellinen perusta. Jospa toimenpiteet nyt hidastaisivat sairaushuippua ettei tilanne räjähdä käsiin kuten Italiassa ja Espanjassa. Hoitajat ja ja hoitopaikat riittävät paremmin tällä jarrutuksella.
Meille ei ole vielä tarjottu naapuriapua, mutta sitä saa varmasti tarvittaessa. Kaupassahan saa käydä, samoin apteekissa lääkkeitä hakemassa, se asiointi ei ole kiellettyä.

Viihdyn muutenkin kotosalla ja luonnossa. En koe karanteenia ikäsyrjintänä tai turhana. Hallitukselle pisteet toiminnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ei suinkaan kauheaa

Ei tosiaan sotaan verrattavissa! Siihen aikaan varmaan jokainen olisi mieluummin ollut kotonaan "karanteenissa" kuin rintamalla tai vieraissa paikoissa halveksittuna evakkona. Muilla taas oli huoli rintamalla olevista läheisistä sekä arkipäivästä selviämisestä ja kaiken puutteesta.

Missä sen parempi on olla tautia paossa kuin omassa kodissaan, jossa on kaikki mukavuudet ja kaupastakin, jossa saa kuitenkin käydä, saa vielä kaikkea?

Nykyisille jatkuvasti menossa oleville ihmisille tekee vain hyvää rauhoittua  hetkeksi. Tiedä, vaikka vanhemmat ja lapset oppisivat viettämään aikaa ihan  keskenään.

70 miinus

Mielestäni mikä tahansa rajoite on hyväksi jos se vain estää tartuntoja. Niitä tehohoitopaikkoja ei muuten riitä kaikille jos me kaikki  sairastutaan yhtaikaa, miettikää tätä te jotka koette että teidän elämäänne rajoitetaan liikaa. Ellin linkki on valaiseva kannattaa lukea.

Vanhanen

Minä vähän pelkään tuota virusta. Minulla on sellaisia sairauksia joiden takia    olen kuulemma herkempi kyseiselle virukselle. Nyt olen kiltisti kotosalla ja yritän olla huolellinen kaikkien mahdollisten tartuntalähteiden suhteen. Puhelimitse vaihdetaan kuulumiset samanikäisten kanssa ja käsiä pesen ahkerasti, ehkä jopa liikaakin, johtuen siitä kun viimeisten tietojen perusteella virus viihtyy myös pinnoilla oletettua kauemmin. Harmitti kun alkuvaiheessa toitotettiin ettei saa panikoitua, mutta ei kaikki suojautuminen ja järjen käyttö tässä tilanteessa ole paniikkia. Luulen että monet hamstrasivat elintarvikkeita ja wc-paperiakin turhaan, mutta ei pidä niputtaa niitä samaan porukkaan jotka ajattelivat etukäteen etteivät ehkä myöhemmin pääse sairastuessaan tai karanteenin takia kauppoihin. Ei kaikilla ole kaikenkattavaa turvaverkostoa käytettävissä. Joka tapauksessa toivon teille kaikille virusvapaata elämää ja kevään aavistusta!

Karanteenilainen

On syytä olla varovainen ja noudattaa ohjeita niin meidän vanhemman väestön kuin nuorienkin. Virus ei kysy ikää tarttuessaan ihmiseen ja on täysin vastuutonta kulkea tartuttamassa muita vaikka itse olisi kuinka rohkea ja itseriittoinen kulkiessaan julkisilla paikoilla. Tuntuu kummalliselta ettei vanhempi väkikään välitä ohjeista jotka ensikädessä suojaavat heitä itseään.

Vierailija

Ohjeet ovat aivan selkeät! Ulos voi mennä esim. kävelylle, mutta ei lähikontaktia toiseen ihmiseen, eli yksin minä olen lenkkeillyt ja lenkkeilen nytkin. Kauppaan menin aamupäivällä eikä siellä isossa kaupassa ollut kuin muutama asiakas ja pari henkeä myyjiä. Oli helppo ottaa tarvitsemansa ja kortilla maksaa, lähikontaktia ei ollut, juuri niin kuin oli suositus. En koe tehneeni mitään väärää!

Vierailija

Uskon että suurin osa toimii aivan oikein ja aivan niinkuin edellinen kirjoittaja totesikin  , niin oma arviointikyky kyllä kertoo mitä ja milloin on paras tehdä. Tuntuu hienolta kun niin monet ovat auttamishaluisia ja vanhat ihmiset eivät jää yksin selvitymään arjestaan. Tuttavani kertoi, että heidän kauppias lupasi tuoda puhelimella tilatut ostokset oven taakse. Upeaa toimintaa!

Vierailija

Merkel on puhunut:
Tilanne on vakava, erittäin vakava, ottakaa se myös sellaisena.
Suomessa on vasta alkua.

Hoitohenkilöstö on vakavien tapausten kanssa kovilla.
yritetään välttää sairastumista, ettei tule lisää hoidettavia ja sosiaalisia kuluja.

Sairastuneita on joka puolella, joten on oltava itse varovainen.

Milloin presidentti sanoo painavan sanansa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Milloin presidentti sanoo painavan sanansa?

Tasavallan presidentti on jo  sanonut ja kirjoittanut painavia sanoja. Hän oli haastateltavana 12.3. Ylen A-talk -ohjelmassa ja kirjoittanut 16.3. omilla verkkosivuillaan  Presidentin kynästä: Poikkeusolot (otsikko)

Aivan ilman lisää patistelua ihmisten pitää tajuta vastuunsa.

Vierailija

Ei poikkeuslakia pysty hallitus määräämään. Se menee perustuslain säätämisjärjestyksessä ja on niin hidas prosessi ettei sellainen olisi tähän hätään ehtinyt, eikä sitä edes tarvita tässä tilanteessa.

Meillä on nyt voimassa valmiuslaki. Sen hallitus on saanut eduskunnan suosiollisella avustuksella läpi.
Valmiuslaki antaa hallitukselle mahdollisuuden tehdä poikkeuksellisen suuria ratkaisuja, joita nyt on jo nähty. Oppilaitosten sulkeminen on esimerkki siitä, samoin maan rajojen sulkeminen.
Yhtään nopeammin valmiuslakia ei olisi voinut saada aikaan. Tarvitaan eduskuntakäsittely ja perustuslakivaliokunnan hyväksyntä sekä valmisteluvaiheessa oikeusoppineiden kuuleminen.

Koronaa ei mikään hallitus pysäytä, ei minkäänlaisilla lakipykälillä. Se on selvä.

Vierailija

Eivät mitkään toimet virusta pysäytäkään, mutta toivottavasti hidastavat. Se auttaisi terveydenhuoltoa selviytymään hoitotehtävistä. Tämä on moneen kertaan  sanottu, mutta nähtäväksi jää, totteleeko kansa ohjeistusta vai pitääkö määrätä vielä ulkonaliikkumiskielto.

Vierailija

Miksi tällä palstalla on poistettu teksti mikä ei loukkaa ketään vaan päinvastoin herättää ihmiset ajattelemaan oikealla tavalla.
Kyllä asiaan olisi pitänyt ottaa vahva kanta jo aikaisemmin.
Koronavirus tulee aiheuttamaan paljon muutoksia koko Euroopan elämänlaatuun.

Vierailija

Koronavaara on vakavasti otettava meidän kaikkien että selviäisimme pienillä määrillä sairastuneita ja virus menisi ohi.  Espanjalaiset "muuttolinnut" huomioikaa nyt oikeasti se karenssiaika, ei elämä kahteen viikkkoon lopu mutta koronan tartuttua se voi loppua.

Kyllä presidentti voisi nyt jyrähdellä Kekkosen tavoin että kansa tajuaisi ottaa tämän vakavasti ettei tauti leviä kuten esim.italiassa. Ehkä hän on  netissä kirjoitellut mutta kaikilla ei ole nettiä.

Vierailija

Voi näitä ihmisiä jotka tahallaan, omaa tyhmyyttään tai piittaamattomuuttaan uhmaavat valtiovallan kehotuksia koronav. leviämisen estämiseksi. Onko heillä jonkinlainen tuhoamisvietti vai mistä on kysymys? Pitääkö meilläkin mennä asiat niinkuin Italiassa jossa on jouduttu kutsumaan armeija hätiin kuljettamaan ruumiita. Omasta mielestäni olisi ihan oikein jos laitettaisiin ulkonaliikumiskielto ja joka sitä rikkoo niin 1000 euron sakot! Tämä sen takia kun ei viitsitä totella määräyksiä. 

OHO

Minusta tuo kouluopetuksen sekoilu on ihan järjetön. Toiset oppilat etäopiskelevat ja muutamat saavat lähiopetusta koulussa. Eikö olisi ollut parempi että oppilaat ja opettajat olisivat pitäneet nyt lomaa ja jatkaneet sitten koulunkäyntiä kevätlukukaudella tai aloittaneet aiemmin syksyllä. Suurin huoli tuntuukin olevan ttä saako oppilas lämpimän ruuan päivällä.

fani

Lähetin tänään suomen TV1:lle toiveen, että kun meidät 70 plus henkilöt on valtiovallan toimesta määrätty karanteeniin, niin voisivat nyt meidän maksamilla TV-lupamaksuilla lähettää kaikkia vanhoja elokuvia ja myös eurooppalaisia romanttisia kuvia iloksemme. Nyt niitä olisi aika katsella.

Vierailija

Kriittisissä ja elintärkeissä töissä työskentelevien vanhempien lapsille on järjestettävä lähiopetus koulussa ja päivähoito tarhassa, että vanhemmat pääsevät töihin. Esim.hoitoalan, pelastustoimen, poliisin, elintarvityöläisten, apteekkien ym.ym.henkilöstöt eivät voi jäädä kotiin hoitamaan lapsiaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat