Taskurahaaaa!

Moi! Olen 10 vuotias tyttö ja haluaisin tienata taskurahaa. Tiedän, että vanhempani huolehtivat vielä minusta ja ostavat minulle kaiken tarpeellisen (esim vaatteet) Mutta haluaisin sellaista omaa taskurahaa, niin miten voisin saada sellaista? Kertokaa kaikki vinkkinne jotka tulevat mieleen!

Kommentit (6)

Vierailija

Lasten ei tarvitse tienata rahaa. Vanhemmat huolehtivat,  sitä varten he saavat lapsilisiäkin. Säännöllinen pieni vanhempien antama viikkoraha sopii lapselle.

Vierailija

Hei 10-vuotias!

Sinähän voit sopia pienestä taskurahakorvauksesta kotitöistä. Minunkin  kotona oli sellainen käytäntö että taskurahaa ei herunut vastikkeettomasti. Pienistä apuhommista sai tietyn korvauksen.   Myös naapurin äiti pyysi silloin tällöin vahtimaan lastaan ja sujautti sitten vähän kolikoita palkaksi. Toinen naapuri tarvitsi välillä koiran ulkoiluttajaa ja siitäkin tuli muutama markka, (nyk. euro) Näin olimme kaikki osapuolet tyytyväisiä ja opin ymmärtämään rahan arvon ja myös tekemäni työn vastuullisuuden.

täti 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sen lisäksi, että saat rahaa helpoista suosimista ja asioista, sinun pitäisi alkaa säästää vähän korvauksistasi. En tarkoita, että sinun pitäisi kysyä vanhemmiltasi suurempaa korvausta, mutta ehkä valita halvempia asioita

Be still

Vapaaherratar

Vierailija kirjoitti:
Sinähän voit sopia pienestä taskurahakorvauksesta kotitöistä. Minunkin  kotona oli sellainen käytäntö että taskurahaa ei herunut vastikkeettomasti. Pienistä apuhommista sai tietyn korvauksen.   

täti 

Minusta kotitöistä ei kuulu maksaa, koska eivät aikuisetkaan saa rahallista korvausta oman kotinsa pakollisista tehtävistä. Lasten on hyvä oppia, että pyykit on pestävä, roskat vietävä, asunto siivottava ja ruoka hankittava, vaikkei siitä kukaan maksakaan.

Nyt voisi olla hyvä hetki tarjoutua koiranulkoiluttajaksi - se edellyttää tietysti, että pidät eläimistä ja pystyt käsittelemään koiraa. Myös koiran pitää olla sillä tavalla koulutettu, että se kulkee nätisti hihnassa, vaikka hihnan päässä olisi vähän vieraampikin ihminen.

Sitten kun tästä eristyskaudesta päästään, voisit kysyä vaikkapa tutuilta vanhuksilta, minkälaista apua he tarvitsisivat. Moni voisi maksaa pientä taskurahaa vaikka kaupassakäynnistä. 

Vierailija

"Minusta kotitöistä ei kuulu maksaa, koska eivät aikuisetkaan saa rahallista korvausta oman kotinsa pakollisista tehtävistä. Lasten on hyvä oppia, että pyykit on pestävä, roskat vietävä, asunto siivottava ja ruoka hankittava, vaikkei siitä kukaan maksakaan."

Onko sinusta siis parempi antaa lapselle taskurahaa ja ei minkäänlaisia velvoitteita sen saamiseen?

Vapaaherratar

Minusta lasten pitäisi oppia ilman rahaakin tekemään kotitöitä, koska omaan kotiin muutettuaan he joka tapauksessa joutuvat niitä tekemään. Se, kuinka paljon lapset saavat vanhemmiltaan rahaa omaan käyttöönsä muuten, riippuu monesta asiasta, kuten lapsen iästä ja perheen varallisuudesta.

Minun lapsuudestani on niin kauan aikaa, etten tiedä, voiko sitä verrata nykyaikaan, mutta minä sain pientä viikkorahaa, jolla kävin esimerkiksi elokuvissa ja ostin joskus Suosikin. Koulutarvikkeita varten minulla oli tili kirjakaupassa, ja vaatteet tms. isommat hankinnat hoidettiin vanhempien kanssa yhdessä.

Vaikka kotitöistä ei minusta pidä maksaa, lasten on kuitenkin hyvä oppia, ettei raha kasva puussa. Vaikka omat vanhemmat olisivat niin varakkaita, että pystyvät toteuttamaan lapsen jokaisen toiveen, lapsi voi aikuistuttuaan olla sellaisessa tilanteessa, ettei rahaa niin vaan olekaan - vanhempien rahapussiin kun ei voi loputtomasti turvautua. Halu ansaita taskurahaa jotain tekemällä on siksi oikein kannatettava, siinä oppii myös vastuuta siitä, että jos on luvannut jotain tehdä, se on myös tehtävä.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat