Vierailija

En onnistunut selaten löytämään aiheen keskustelua. Eli millaista kotijumppaa harrastatte? Itsellä lähes kaikki kuntoiluvälineet jääneet vähälle käytölle, joten koetan välttää niiden hamstrausta. Jumppaohjeet kaikki tehty hyväkuntoisille ja täysin terveille - tai ainakin kuvissa on sellainen ihminen. Eivät hirveästi motivoi.

Kävelen, joten alaraajat paremmassa kunnossa kuin kädet. Olen tehnyt pienillä käsipainoilla käsiliikkeitä, ja huomasin ilokseni, että "tikut" ovat saaneet vähän ryhtiä. Se kieltämättä motivoi. Löysin netistä itselleni uusia liikkeitä vaihteluksi käsipainotreeniin.

Kommentit (4)

Vierailija

Hyvällä säällä kuten nytkin menen metsään mäkiseen maastoon  pienille koirapoluille, joilla harvemmin tulee vastaan muita kuin karvakorvien kuljettajia. Kotona istun jonkin tv-ohjelman ajan kuntopallolla liikehtien. Itse istuminenkin rasittaa. Kuntopyörä ja pikkuinen stepperi on, käsi- ja nilkkapainot. Käytän näitä joka päivä nyt, kun salille ei voi mennä, mutta en kaikkia joka päivä. Venyttelen ja vähän heiluttelen raajojani aamuisin sängyssä selälläni ennen ylösnousua. Silti olo on jotenkin tönkkö, kai sen ikäkin tekee, mutta ainakin yritän pysyä vielä omilla tolpillani.

Vierailija

Aamulla herättyäni muutama venyttelyliike ja stepperillä noin 100 askelta ennen aamiaista niin alkaa mukavasti enrgiat kiertämään. Lähes päivittäin myös ulkoilua kävellen ja aina ohimennen tulee päivän mittaan poljettua stepperiä, jalkalihasten vahvistaminen lienee tärkeä tasapainon kannalta meille ikäihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vapaaherratar

Hyvä, halpa, kevyt ja pieneen tilaan menevä jumppaväline on vastuskuminauha. Niitä saa erilaisilla vastuksilla isommista marketeista alle kympillä, ja netissä on paljon kuminauhajumppaohjeita. Aiheesta on kirjoitettu kirjojakin, mutta en ole niitä vähään aikaan nähnyt kaupan. Kannattaa katsoa nettidivareista. Tässä yksi esimerkki netin jumppaohjeista kuminauhalla:
https://yhteishyva.fi/koti/kuminauhajumppa/article-116515

Olen vuosia tehnyt 15 minuutin aamujumpan, aluksi Jorge Cruisen ohjeilla (en löytänyt netistä enkä enää muista, mikä kirjan nimi oli suomeksi), sittemmin täydennettynä erilaisilla lehdistä löydetyillä liikkeillä. Myös DVD-sarja 4 x 15 minuuttia on hyvä, vaikkei ihan kaikkiin siinä esitettyihin liikkeisiin venyisikään, koska jumpat ovat valmiiksi sopivan pituisia.

Kipeän polveni vuoksi kävin tammikuussa fysioterapeutilla, ja kun lisäsin hänen neuvomansa liikkeet vartin jumppaani, se pitenikin jo 20 minuutiksi . Pari viikkoa on Yle esittänyt arkiaamuisin kakkosella kymmenen minuutin jumppatuokion (klo 8.50, Areenassa milloin vain), jonka liikkeet sopivat myös kaltaiselleni nivelrikkoiselle eläkeläiselle. Olen lisännyt Ylen jumppatuokion omaan jumppaani ja saanut pidennetyksi sen puoleen tuntiin.

Vapaaherratar

Tarkennus vielä ylläolevaan: kotijumppani alkaa neljän minuutin lämmittelyllä, johon sisältyy erilaisia askellussarjoja. Jumpan pääosa (12 minuuttia) on lihaskuntoliikkeitä, erilaisia yksinkertaisia sekä seisten että lattialla tehtäviä. Niitä teen vähän fiiliksen mukaan: joskus tuntuu, että niska-hartiaseutu vaatii liikuttelua, joskus tasapainoharjoitteet ovat tarpeen jne. Lopuksi venyttelen neljä minuuttia niitä lihaksia, joita olen harjoittanut. Oman jumppani päätteeksi teen vielä Ylen tv2:n aamun jumppatuokion kymmenminuuttisen.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat