Nilkan keinonivelen leikkaus

Vierailija

Hyvät ET- lehden lukijat.

Minulle on tulossa nilkan tekonivelen leikkaus lähiaikoina. Olen keskustellut toimenpiteestä Peijaksen ja Ortonin ortopedien kanssa. Ortonissa seon tietenkin hintava n. 10.000-15.000E, mutta Marko Mykkänen on huippu ortopedi.Millaisia kokemuksia teillä on? Kuulisin niistä mielelläni. Kiitos Liisa.

Kommentit (7)

vipetti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mielenkiinnolla odotan vastauksia tähän nilkan tekonivel leikkaukseen .Onko kenelle tehty.
Kun itselläni nilkat alkoi oireilemaan ja kortisonipiikit ei enää auttanut, kysyin omalääkäriltä mahdollisuutta tekoniveleen .Hän sanoi ettei nilkkoihon vielä ole kehitetty tekoniveliä.
Toinen nilkka on nyt leikattu , kaksi vuotta sitten .Lantiosta otettiin luuta joka laitettiin nilkkaan ja kantapäähän kaksi naulaa. Puhuttiin jäykistämisestä ja sen jälkeen piti pystyä kävelemään ja ajamaan autolla "melkein" normaalisti.
Nyt on kaksi vuotta mennyt ja tilanne on huonompi kuin ennen leikkkausta , toista jalkaa en anna leikata vaikka on melko huonona.
Syy miksi nilkat romahti on jänteiden repeäminen vääränlaisen astumisen seurauksena , joka taas johtui selästä.
Tälläinen minun tarina pääpiirteittäin," Inva" joka jäi on 60%

Vierailija

Minulle on juuri kolmisen viikkoa sitten ylempi nilkkanivel jäykistetty joten tulosta toipumisesta en vielä todellakaan osaa sanoa. Toivoa vaan osaa paremmasta kivuttomasta elosta. Syksyllä sitten näkee miten elämä alkaa uuden jäykän nilkan kanssa. (Minulla ilmeisesti hieman eri leikkaustekniikka kuin sinun leikkauksessa käytetty. Kolme ruuvia eikä luuta otettu lantiosta. Luutumisaika melko pitkä kun kepeillä pitää kävellä ainakin n. 3 kk, josta 6 vko täysin varamatta ja sen jälkeen saa 10 kg painoa alkaa varaamaan)

Syy miksi minulla nuorella aktiivisella perheenäidillä päädyttiin tähän jäykistykseen oli se etteivät nuo "uuden sukupolven" nilkkaproteesit ole vielä laadultaan vielä kovin varmaa pitkäaikaista hyvää toiminnallisuutta taanneet. Monet proteesit ovat olleet susia eikä niitä oikeen pystytä uusimaan. Proteesien keski-ikä on ollut monilla toivottua lyhyempi. Ja jäykistys (mikä yleensä ilmeisesti on proteesin poiston jälkeinen askel) on poiston jälkeen vaikeampaa. Näiden argumenttien jälkeen päädyimme minun tapauksessani suoraan jäykistykseen sillä näitä leikkauksia on minulla nyt ollut aika monia tässä edeltävästi joten halusin mahdollisimman varmaa jälkeä mahdollisimman vähällä leikkuulla.
Tosin se vähän kauhistuttaa mitä tulevaisuudessa kun toinen nilkkakin on riskialuetta ja puukkouhan alla, mutta olen päättänyt ottaa hetken kerrallaan.
Nyt yritän ottaa rauhallisesti ja nauttia kesästä! Pitkät opiaatti ja reumalääkepöllyt on jo taaksejäänyttä elämää. Aivan huippua! On ollut ensimmäisiä päiviä vuosiin kun olen selvinnyt ilman särkylääkettä. Kyllä tämä ainakin jotain positiivista mieltä luo!

Vierailija

Hei!

Minulla jalkaterä niin kipeä ettei meinaa mihinkään päästä, olen saanut 3 kortisonipiikkiä, ei apua, olen moni nivelrikkoinen, molemmissa polvissa tekonivelet, nyt tämä oikean puolen nilkka kauttaaltaan , turpoo mahdottomaksi, onko jäykistäminen hyvä operaatio...???Kamalat säryt vielä kaikenlisäksi

Vierailija

Marko laittoi mulle tekonivelen nilkkaan v. 2006. Olen onnellinen. 10 vuotta on kulunut ilman ongelmia. Kiitos Mark0lle. R

Vierailija

Hei,

ortopedi Marko Mykkänen on ainakin IF-vakuutusyhtiön vakuutuslääkäri, joten kannattaa olla sikäli tarkkana. Vakuutuslääketiede kun vaikuttaa olevan aivan oma tieteenalansa, ja Marko Mykkänen on ainakin minun tapauksessani sisäistänyt sen erittäin hyvin. Tapaturmani seuraukset eivät hänen mukaansa johdukaan tapaturmasta, vaan rappeumasairaudesta, vaikka moista sairautta ei jalkaani tutkinut ortopedi ja röntgenlääkäri magneettikuvauksesta löytäneet.

Minulla tietenkin IFissä tapaturmavakuutus, jolla hänen lausuntonsa jälkeen ei ole mitään käyttöä.

If korvaa JOS korvaa??!??

Sama täällä vaimoni polven tapaturmaisen väännähtämisen osalta
Rappeumaperäinen???? Taitaa poitsulla olla valmiina tietskariin tuo lausunto ja aina kolahtaa tonneja tilille. Omien ortopedin ja magnaattikuvien perusteella kierukka repeämä sekä sivuside. No mentiin riskillä omin varoin leikkaukseen joka vahvisti asian
Tuo aisantuntija tyrmäsi vakuutusyhtiön korvausvelvollisuuden perusteluna tuo " rappeumaperäinen" ja että kyseessä sairauden hoito???? Hei haloo ihmiset vaihtamaan vakuutusyhtiötä. Muutama vuosi sitten tyttärellä kierukan repeämä polvessa ja maksusitoumusta sai pelkällä soitolla vakuutusyhtiöön. Me tässä harkitaan tutkimuspyyntöä ilärasismista ja yhdemvertaisuudesta ja tasaarvosta vakuutusyhtiön osalta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat