Työväenopistot, mitä mieltä olet?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Harrastuksia ja kulttuuria.

On virinnyt keskustelua, mikä työväenopistojen rooli on tänä päivänä. Jotkut ovat sitä mieltä, että ne ovat tulleet kaupallisiksi ja unohtaneet tarkoituksensa.

Olen sitä mieltä, että yhteiskunta ja koko maailma muuttuvat koko ajan ja opistot ovat seuranneet hyvin muutoksen mukana. Nykyisin harrastetaan ihan eri asioita kuin opistojen alkuaikoina. Mahtaisi hiipua opiskelijoiden määrä, jos palattaisiin entisten aikojen ohjelmiin, jota jotkut vieläkin toivovat.

Herääkö mitään ajatuksia?

(Minäkin opiskelen ja harrastan, kutimen lanka on kuonon ympärillä ja kirjaa luen. Tilannetta ei ole lavastettu). :)

Kommentit (13)

Vierailija

Mielestäni kurssitarjonta on hyvinkin ajan tasalla ja jokaiselle varmaan löytyy mielenkiintoista opiskeltavaa.
Se mikä on mielestäni muuttunut kurjaan suuntaan on kurssimaksut.
Ne ovat jo liian korkeita, ainakin minä työttömänä joudun karsimaan oppimishaluja, kun en pysty rahoittamaan korkeita kurssimaksuja. Tietenkin selitys on jotain siihen suuntaan kuin että valtionosuudet ovat pienentyneet ja opiskelijoiden pitää maksaa suurempi osuus. Mutta KURJAA se kyllä on. Nyt olisi aikaa, muttei ole rahaa.....

Vierailija

Eiköhän työtön voi saada alennusta tai vapautusta maksusta, ainakin muutama vuosi sitten se oli mahdollista. Kannattaa ottaa selvää oman seutusi opistosta.

Vierailija
Vanha elli

On virinnyt keskustelua, mikä työväenopistojen rooli on tänä päivänä. Jotkut ovat sitä mieltä, että ne ovat tulleet kaupallisiksi ja unohtaneet tarkoituksensa.

Olen sitä mieltä, että yhteiskunta ja koko maailma muuttuu koko ajan ja opistot ovat seuranneet hyvin muutoksen mukana. Nykyisin harrastetaan ihan eri asioita kuin opistojen alkuaikoina. Mahtaisi hiipua opiskelijoiden määrä, jos palattaisiin entisten aikojen ohjelmiin, jota jotkut vieläkin toivovat.

(Minäkin opiskelen ja harrastan, kutimen lanka on kuonon ympärillä ja kirjaa luen. Tilannetta ei ole lavastettu). :)

Kanalais- ja työväenopistojen talous on joutunut usein koville, kun ne eivät kuulu viralliseen koulutusjärjestelmään. Opintopiirien kirjo on sovitettu vastaamaan tarvetta, mutta niitä lopetellaan kesken lukukauden jos opiskelijamaarat hiipuvat. Pilkkimiskurssia ei voi pitää montaa päivää sisätiloissa ja jos jää ei kanna niin mennään kotiin.

Peruskoulun myätä ihmiset oppivat kieliä. Opistojen opetusperinne on peruskoulua verkkaisempi. Itse olen toivonut kouluajan rapistuneen kielitaidon parantamista kielistudiossa tehokurssilla. Ei sellainen onnistu, kun se ei ole opistoperinteen mukaista. Kielistudio olisi valmiina naapuriluokassa koulussa, jonka tiloja opisto käyttää.

Mieleen tulee ajatus, että määrää voisi tinkiä ja laatua parantaa. Vai onko perinteisiä harrastelijoita yhä olemassa riittävästi?

XBrinna
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ompas kiva kuva tuosta koiraopiskelijasta.
Tässä kaupungissa on opisto perustettu jo v.1909 ja on kovasti suosittu. Erittäin laaja kurssitarjonta joista aamupäivän kurssit ovat eläkeläisten suosiossa aivan ymmärrettävistä syistä.
Täällä työtön saa kaksi kurssia ilmaiseksi sekä syksyllä että keväällä. Eläkeläinen saa 15€ alennus-setelin yhteen kurssiin. Muutenhan kurssimaksut ovat hintaviakin.
Itselleni riittää yhdensortin kurssilla käynti viikossa ja pidän sitä suorastaan välttämättömänä itselleni jo sosiaalisena tapahtumana.
Ei sillä ole niin suurta väliä mitä tekee, pääasia on tavata muita ihmisiä.

Marimekon kankaista tehtyjä töitä kevätnäyttelystä

Vierailija

Jep, asuinkuntani myöntää 15 euron opintosetelin, joka tietenkin on hyvä kyllä, mutta ei sillä kyllä pitkälle pötkitä, kun yksittäinen kurssi maksaa 80.

Vierailija
Vanha elli

Olen sitä mieltä, että yhteiskunta ja koko maailma muuttuvat koko ajan ja opistot ovat seuranneet hyvin muutoksen mukana. Nykyisin harrastetaan ihan eri asioita kuin opistojen alkuaikoina. Mahtaisi hiipua opiskelijoiden määrä, jos palattaisiin entisten aikojen ohjelmiin, jota jotkut vieläkin toivovat.

Näin ylenpään luokkaan kuuluvana en paljoa korvaani lotkauta moisille opistoille.

Vierailija

Opiskelin suggestopedistä saksaa. Mukana oli leidejä ja työläisnaisia, herroja ja narreja. Kaikilla oli hauskaa, vaikka kielitaito ei ihmeesti karttunut. Opittiin, että toista voi ymmärtää monin konstein.

Vierailija

Olen ollut melkein joka vuosi jollain kansalaisopiston kurssilla, usein kieli kurssit ja myös käsityökursseilla. Olen kirjaillut aivan mahtavan liinankin Hardanger - tekniikalla. Ja työni oli kevätnäyttelyssä. Ainakin tällä paikkakunnalla kurssit ovat tasokkaita ja kaupunki tukee niitä. Ne ovat arvostettuja -ei mitään luokkajakoa täällä.

Vierailija

Kielissä meno oli junnaavaa koska olin jo koulussa lukenut niitä. Minulle niistä ei ollut hyötyä. Iloa kylläkin, sai tavata motivoituneita ihmisiä.
Käden taidon kurssit olivatkin minua varten. Sai opastusta todella kädestä pitäen. Jokainen meni taitojensa mukaan.
Kurssimaksut tuntuvat eläkeläisestä hieman korkeilta.

Vierailija

Pääkaupunkiseudulla saa vain Kelan eläkeläiset alennusta ja ehkä työttömät.

Jumpat on ihan edullisia joissain paikoissa.

Minä olen muu eläkeläinen ja tiffany saa nyt keväällä jäädä (120e/v).
Savityöt kyllä kiinnostaa kovasti ja puutyö.
Kankaankudonnassa olen saanut myös oppia.

Siirryn vanhustenkeskuksen asiakkaaksi, kun siellä voi eläkeläiset käydä askartelemassa paljon edullisemmin.
Tekevät retkiäkin joskus.
Katsotaan kuis käy.

Vierailija

Vanha elli

Olen sitä mieltä, että yhteiskunta ja koko maailma muuttuu koko ajan ja opistot ovat seuranneet hyvin muutoksen mukana. Nykyisin harrastetaan ihan eri asioita kuin opistojen alkuaikoina. Mahtaisi hiipua opiskelijoiden määrä, jos palattaisiin entisten aikojen ohjelmiin, jota jotkut vieläkin toivovat.

Kanalais- ja työväenopistojen talous on joutunut usein koville, kun ne eivät kuulu viralliseen koulutusjärjestelmään. Opintopiirien kirjo on sovitettu vastaamaan tarvetta, mutta niitä lopetellaan kesken lukukauden jos opiskelijamaarat hiipuvat. Pilkkimiskurssia ei voi pitää montaa päivää sisätiloissa ja jos jää ei kanna niin mennään kotiin.

Peruskoulun myätä ihmiset oppivat kieliä. Opistojen opetusperinne on peruskoulua verkkaisempi. Itse olen toivonut kouluajan rapistuneen kielitaidon parantamista kielistudiossa tehokurssilla. Ei sellainen onnistu, kun se ei ole opistoperinteen mukaista. Kielistudio olisi valmiina naapuriluokassa koulussa, jonka tiloja opisto käyttää.

Mieleen tulee ajatus, että määrää voisi tinkiä ja laatua parantaa. Vai onko perinteisiä harrastelijoita yhä olemassa riittävästi?

Eihän ne mitään kouluja. Jo tuntiopettajat ovat ihan mitä sattuu, ei pedagogisia taitoja lainkaan. Harvinaisempia kieliä ottavat opettamaan joitain ihmeen eteläamerikkalaisia hevoskuskeja!

Vierailija

Olen osallistunut Helsingin työväenopiston sukututkimuskursseille. Opettajana on ollut todellinen asiantuntija, tunnettuna sukututkijana mainetta niittänyt, väitteli tohtoriksi 2000-luvulla ja on tällä hetkellä SSHY:n toiminnajohtaja. Voisin sanoa, todellinen aarre opiskelijoille. Hänen laajaa asiantuntija tietoja on ollut nautinto kuunnella.
-gastella

Vierailija

Olen joka vuosi monella kurssilla. Nykyisin on koulutettuja, päteviä opettajia kaikille kursseille.
Opettamaan oppii vain opettamalla. Eli kokeneet ja vanhemmat ovat parhaita.
Nuorille annamme aikaa kehittyä. Kyllä se siitä.

Pitkät kurssit ovat hintavia. Tilojen vuokrat kohoavat joka vuosi. Kaupunkien ja kuntien tiloja ei saa ilmaiseksi.
On myös henkilökuntaa, joka hoitaa laskutuksen, kursseille ilmoittautumisen ym. tarpeellisen. Kaikkien pitää saada palkka työstään.

Avoimen yliopiston kurssejakin on tarjolla. Kuntarajojen yli on mahdollisuus opiskella. Nettiopiskelu on uutta ja hauskaa. Työttömät saavat alen 50%. Oppia saa useilla kielillä. On kesäkursseja, viikonloppukursseja ym.
Iäkkäille on erityisen edullisia liikuntakursseja, koska kaupunkien kannattaa tukea tällaista toimintaa.
Perhekursseille voi tulla lasten kanssa. Tietotekniikkaa opiskellaan, että voi keskittyä töissä leipätyöhön.

Yhteistyö eri opistojen kanssa on tervetullutta. Vapaan sivistystyön sarka on avoin kaikille, ja töitä riittää.
Pääkaupunkiseudulla on kehitetty ilmonet, jonka kautta näkee kurssit ja voi tehdä ilmoittautumisen. Kannattaa myös jonottaa kursseille, koska jonot liikkuvat. Ihmisten aikataulut muuttuvat.

Hauskoja opiskeluhetkiä kaikille!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat