Surullinen stadilainen

Mutta sitä eivät Helsingin herrat rahanhimossaan halua tehdä. Museovirasto on moneen otteeseen jyrähtänyt, ja myös Europa Nostra on nimennyt lentokentän suojeltavien uhanalaisten listalle. Helsingin kiihkeä rakennustahti jyrää monet kauniit ainutlaatuiset paikat alleen. Keskuspuistoa nakerretaan pikkuhiljaa ja rannat pilataan. Östersundomkin kaapattiin Sipoolta rakennusmaaksi, vaan 10 vuoteen ei ole mitään tehty. Malmin lentokentän systemaattinen tuhoaminen jatkuu....

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/jan-vapaavuori-julkaisi-avoimen-kirjeen...

Sivut

Kommentit (29)

Emiliana

Jostain syystä meillä ei pääkaupungissa osata arvostaa kulttuuria ja historiaa, vaan kaikki pitää rahassa mitata. Jokainen tontti kaavoitetaan kerrostaloille ja lähiluonto häviää vähitellen. Olen samaa mieltä aloittajan kanssa Malmin kentästä, uskomattoman arvokas ja historiallinen alue jonka kehittäminen olisi järkevää ja HILLITTY rakentaminen. Nyt eritotean kun tiedetään miten kallista ja epäekologista on rakentaminen vanhalle merenpohjalle eli suolle.

Ent. Vihreitä äänestänyt hesal...

Helsingin vihreä apulaiskaupunginjohtaja on päättänyt tuhota kentän. Viis luontoarvoista, viis uhanalaisista linnuista ja eliöistä jotka lentokentän ansiosta ovat saaneet olla rauhassa alueella jo 80 vuotta. Viis kulttuuriarvoista, viis historiasta, viis museoviraston älähdyksestä, viis Europa Nostran kannanotoista, viis kaupunkilaistrn mielipiteistä.....

Valta on tehnyt Helsingissä valtuuston "valtioksi valtion sisällä". Hyvin huolestuttava suuntaus!

Jopa Vantaan Vihreät ovat asian myötä riitaantuneet Helsingin Vihreiden kanssa.

ttps://vaulanorrena.com/stoppi-tuhovimmalle-helsingissa/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Miksi tällainen älämälöö? Malmin lentoasemarakennus, lentokonehalli ja autohalli ovat suojeltuja. Nyt kyseessä ovat enää lentokentän kiitoradat. Nähdäkseni niiden suojelemiseen ei löydy perusteita.

Vierailija

Vantaalaisena olen samaa mieltä. Asun niin kaupunkien rajalla ja ulkoilu suuntautuu usein Malmille kentälle päin. Myös lapsuuteeni kuului se, että menimme isää vastaan Malmille hänen saapuessaan työmatkoilta. Mikrohistoriaa, jonka soisin säilyvän meille jotka pk-seutua olemme jonkun sukupolven asuttaneet. Sillä siinä, missä Hgin keskustaa suojellaan toivoisi samaa asennetta myös kaupungin reuna-alueille. 

Alueella ei ole ns keuhkoja, tilaa, jossa olisi katsoa kauemmaksi. Maisemaa, joka pysyisi samana sukupolvesta toiseen. Pk-seutu ei ole maaseutua, joten sellaista en kaipaa. Minulle kun merkitsevät jopa tietyt teollisuusalueet sellaisenaan maisemiksi, joissa on useamman sukupolven patinaa.

Usein meidän kotiseutuja muuttavat ne, jotka tulevat muualta. Ne, jotka pääsevät takaisin muuttumattomille kotiseuduilleen lomailemaan. 

Vierailija

Hyvää päivää sentään klo 10.25. Asuin Malmin lentokentän kupeessa Tapanilassa viitisen vuotta ja tein usein ulkoilulenkkejä sen ympäri.  Siellä on asfaltoituja kiitoratoja, jotka mielestäni joutavat pois. Parhaalla tahdollakaan en näe niille suojelutarvetta, eivät ne ole mitään keuhkoja tai historiallisesti suojelun tarpeessa tai maisemallisesti parempia kuin tilalle rakennettava asutus. Kuten kirjoitin klo 15.03/19.5.20 historiallisesti arvokkaat rakennukset Malmin kentällä ovat suojeltuja.

Ilmailuala tärkeä työllistäjä

Vaikka Malmi ei sinällään kiinnostaisi, on tärkeää ymmärtää kokonaisuus ja tosiseikat.

Helsingin kaupunki toimissaan rikkoo Eduskunnan ehtoja, joilla valtio päätti vetäytyä Malmin lentoasemalta. Kaupungin väliaikaissuunnitelmat ovat räikeässä ristiriidassa Malmin lentoaseman voimassa olevan ASEMAKAAVAN kanssa.

Malmin lentoaseman osalta voimassa oleva asemakaava määrittää Malmin lentoaseman yksiselitteisesti lentokentäksi. Korkein hallinto-oikeus on todennut (KHO:2018:151), että Malmin lentokentän korvaavaa ratkaisua ei ollut vielä löytynyt, kun uusi yleiskaava hyväksyttiin eikä sellaista ole ilmennyt tähän päivään saakka.

Malmin lentoaseman osalta voimassa oleva asemakaava määrittää Malmin lentoaseman yksiselitteisesti lentokentäksi. Korkein hallinto-oikeus on todennut (KHO:2018:151), että Malmin lentokentän korvaavaa ratkaisua ei ollut vielä löytynyt, kun uusi yleiskaava hyväksyttiin eikä sellaista ole ilmennyt tähän päivään saakka.

Malmin lentokenttä ei ole pelkästään Helsingin asia. Se on kiitoteineen valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö (RKY). Museovirasto on puolustanut lentoaseman säilyttämistä varhaisena(perustettu 1938) siviililentoliikenteen maalentoasemana. Lausunnossaan ympäristöministeriölle 1.11.2018 Museovirasto totesi: "Asemakaavoituksen tavoitteet täyttää kenttä asuinkortteleilla tuhoaa historiallisesti ja rakennustaiteellisesti ainutlaatuisen monumentin huolimatta siitä, että pari rakennusta säilyisi ja kiitotietä hyödynnetään katulinjana."

Myös Europa Nostra, Europa Nostra Suomi ja DOCOMOMO Suomi Finland ry vaativat julkilausumassaan Helsinki-Malmin lentoasemaa suojeltavaksi kokonaisuutena. DOCOMOMOn (International Committee for Documentation and Conservation of Buildings, Sites and Neighbourhoods of Modern Movement) Suomen osasto on nimennyt sen kohdeluettelossaan yhdeksi Suomen arvokkaimmista kohteista (Malmin lentoasema oli mukana ensimmäisessä, vuoden 2002 luettelossa ja se on edelleen mukana uusimmassa, toisessa luettelossa vuodelta 2017). Malmin lentoasema on herättänyt laajalti myös kansainvälistä huomiota ja Europa Nostra on 2016 nimennyt sen yhdeksi Euroopan seitsemästä uhanalaisimmasta kulttuuriperintökohteesta.

Raili K.

Emiliana kirjoitti:
Jostain syystä meillä ei pääkaupungissa osata arvostaa kulttuuria ja historiaa, vaan kaikki pitää rahassa mitata. Jokainen tontti kaavoitetaan kerrostaloille ja lähiluonto häviää vähitellen. Olen samaa mieltä aloittajan kanssa Malmin kentästä, uskomattoman arvokas ja historiallinen alue jonka kehittäminen olisi järkevää ja HILLITTY rakentaminen. Nyt eritotean kun tiedetään miten kallista ja epäekologista on rakentaminen vanhalle merenpohjalle eli suolle.

Merenpohja on lähinnä savea. On AINA haastavaa rakentaa sellaiselle maapohjalle vaikka se nykytekniikalla onnistuukin. Ongelma on monisyinen, mutta luontonäkökulmasta ennen kaikkea vaikea. Jos tuohon maa- ainekseen kajotaan, se geologian tutkimuslaitoksen mukaan saa aikaan pahimman luokan ympäristökatastrofin. Alue on myöskin pääkaupunkiseudulla harvonainen 1. luokan pohjavesialue(koko lentokentän alus!) ja lain mukaan suojeltava. Sieltä virtauma Longinojaan joka on harvinainen taimenpuro ja elpynyt ahkeran vapaaehtoisväen 10 vuotisen työn ansiosta. Longinoja taas laskee Suomenlahteen. . .

Tässä lisää infoa vanhan merenpohjan maa- aineksesta:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000958232.html

Vierailija

Mitä ihmettä kun Helsinki-Vantaan kenttä on siinä lähituntumassa.  Mutta katastrofin tullen on tärkeää säilyttää Malmin lenoikenttä laskeutumista varten.  Kenttää pitää vaatia Finnairin taholta ym..

Pitääkö uusien nuorten päättäjien olla niin huonosti ajattelevia. Kun koko muu ympäristö on kerrostaloa kerrostalon jälkeen ja koko eteläinen ruuhka-alue turmeltu.

Lintubongari Puistolasta

Paljon on jo turmeltu ylirakentamisella ja katujen aukirepimisillä ja autoilijoilta sulkemisella Helsingissä. Surullinen on näkymä pääkaupungissa kun kadut koronankin takia tyhjiä, mutta myös siksi että yritykset eivät hevin menesty enää keskustan alueella. Joku lattebaari ja ravintola juu, mutta eipä sitten paljon muuta mielenkiintoista. Tylsä turistinkin kannalta. Nyt Helsingin kaupunki jahtaa myös Kauppatorin nakkikioski- yrittäjää ja paria muuta kun eivät "kuulu oikein katukuvaan". Minkälaista kaupunkia, TOIMIVAA SELLAISTA, tässä nyt on rakennettu viime vuosina? Kylteissä lukee joka paikassa Tässä rakennetaan maailman toimivinta kaupunkia". Tämä on kyllä sellainen vitsi ettei tosikaan.

Meidän perhe käy nykyään aivan muualla ostoksilla  ja viihtymässä, keskustassa ehkä kerran vuodessa tulee piipahdettua. Ja silloinkin ehkä Suokin reissulla tai silakkamarkkinoilla. 

Mutta mitä tulee tuohon Malmiin, porukat eivät taida oikein tajuta mitä se käytännössä merkitsee jos tuo alue otetaan uudeksi 25 000 asukkaan lähiöksi ja sitä aletaan rakentaa. Se tarkoittaa kuoliniskua lähiluonnolle, harvinaiselle hiilinielulle kentän aroniitylle, monelle harvinaiselle eliölle ja uhanalaiselle linnulle jotka kentällä ja sen lähimetsissä asuvat tai siellä matkallaan levähtävät(kuten erittäin uhanalainen heinäkurppa). Se tarkoittaa myös sitä että rakentamisen aikataulu on noin 25-30 vuotta! Sitä rekkarallia ja paalutuskoneiden kilkatusta saa sitten kuunnella lähialueen asukkaat aamusta iltaan. Sen lisäksi, jos joku valittaa pienkoneiden hiljaisesta äänestä, Helsinki- Vantaa ottaa ilmatilan käyttöön ja alkaa lentää etelän suunnasta Malmin yli ja se vasta lisääkin alueella lentomelua. Isot reitti- ja rahtikoneet ovat  tähän saakka joutuneet valitsemaan toisen reitin koska Malmin ilmatila on Malmilta operoivien ilma- alusten käytössä.

No tämmöistä, moni tuskin tietää näistä mutta kun vieressä asun niin olenpahan vähän perehtynyt. Ja tykkään lentokentästä todella paljon ja lenkkeilen alueella ja bongaan siellä lintuja. 

Vierailija

Malmin lentokentän liikenne on täysin turhaa pienkoneiden omistajien hupilentoja varten. Kesällä viikonloput pörrää kone kokopäivän pudotellen laskuvarjohyppääjiä joka ei todellakaan ole mikään säilyttämisen arvoinen kulttuuriteko. Pienkoneiden huviajeluille löytyy varmaan kenttä vähän kauempaa ja lentokoneiden omistajilla on varmasti varaa ajella vähän kauemmaksikin koneidensa luo. Kiitoradat eivät ole kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti säilytettäviä. 

"RakennuksetAsemakaavan muutos varmistaa kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti tärkeiden rakennusten säilymisen ja mahdollistaa niille uuden käyttötarkoituksen" 

Vierailija

On nähtävä koko kenttä rakennuksineen ja laskeutumisalueineen.  Kenttä on syytä säilyttää myös katastrofin varalta, ei ole muuta kenttää lähistöllä. Kerrostalot ja muut vastaavat modernit asumukset voi kyllä rakentaa muualle.

Lintubongari kirjoittaa erinomaisesti samoin kuin tässä ketjussa niin monet muutkin.

Taistelkaa koko kentän säilyttämisen puolesta, taistelkaa.  Teillä on erinomaisia  argumentteja,  ajakaa eteenpäin.  Kuka sen potin korjaa rakennuttajana jos siihen rakennetaan kymmenille tuhansille kalliit asunnot?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Malmin lentokentän liikenne on täysin turhaa pienkoneiden omistajien hupilentoja varten. Kesällä viikonloput pörrää kone kokopäivän pudotellen laskuvarjohyppääjiä joka ei todellakaan ole mikään säilyttämisen arvoinen kulttuuriteko. Pienkoneiden huviajeluille löytyy varmaan kenttä vähän kauempaa ja lentokoneiden omistajilla on varmasti varaa ajella vähän kauemmaksikin koneidensa luo. Kiitoradat eivät ole kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti säilytettäviä. 

"RakennuksetAsemakaavan muutos varmistaa kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti tärkeiden rakennusten säilymisen ja mahdollistaa niille uuden käyttötarkoituksen" 

Näin puhuva ei paljasta muuta kuin tietämättömyytensä asiassa + valehtelee. Laskuvarjohyppääjiä ei "tiputella" koneista ja hyppääjille on tiukat ilmailuala säännöstöt joita noudatetaan. 🤔

Ehdottomasti lentokenttä säilytettävä nyt ja tuleville sukupolville. Kohta lennämme äänettömästi sähköisesti.

T. Tupsu Stadista

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On nähtävä koko kenttä rakennuksineen ja laskeutumisalueineen.  Kenttä on syytä säilyttää myös katastrofin varalta, ei ole muuta kenttää lähistöllä. Kerrostalot ja muut vastaavat modernit asumukset voi kyllä rakentaa muualle.

Lintubongari kirjoittaa erinomaisesti samoin kuin tässä ketjussa niin monet muutkin.

Taistelkaa koko kentän säilyttämisen puolesta, taistelkaa.  Teillä on erinomaisia  argumentteja,  ajakaa eteenpäin.  Kuka sen potin korjaa rakennuttajana jos siihen rakennetaan kymmenille tuhansille kalliit asunnot?

Kiitos. Näin teemme. Kiitos Lintubongarille asiantuntevasta lausunnosta. ❤ Ja lämmin kiitos kaikille jotka reilusti ja oikeudenmukaisesti ja asiaan perehtyen seisotte tärkeän asian puolella.

T. Tupsu Stadista

Vierailija

Voi taistelkaa kentän säilyttämisen puolesta, siis myös lentoalueen. Taistelkaa ja perustelkaa niille, jotka eivät halua ymmärtää ja niille, jotka jostain maailman kolkasta tulevat tuomitsemaan kentän ja sitten jostain muusta maailman kolkasta tulee alueen suunnittelijat pilaamaan koko alueen . ne eivät välitä.

Vierailija

Kuinkahan moni kentän puolustaja tietää mitä pienkoneet tekee viikonloppuisin. Pelottelevat pörinöillään lintuja ja pieneläimiä!

Luonnonsuojelija

Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni kentän puolustaja tietää mitä pienkoneet tekee viikonloppuisin. Pelottelevat pörinöillään lintuja ja pieneläimiä!

Taas näitä tietämättömien höpinöitä. Jos ei asu lähellä voi höpöttää mitä sattuu.

Mm Suomen Luonnonsuojeluliitto on ilmoittanut kannassaan että nimenomaan lentokentän ja aroniityn hoidon ansiosta pieneläimet ja linnut ovat saaneet rauhassa pesiä ja levähtää lentokentällä. Koska siellä on rauha eikä liikennettä ja asumusta.

Voi tarkistaa tästä:

https://www.sll.fi/2019/04/09/rakennusperinto-sai-lisaa-suojaa-malmin-le...

SLL: n jäsen

Vierailija

Entisillä armeijan harjoitusalueilla  on myös linnusto ja eläimistö sekä kasvillisuus hyvin säilynyt. Vaikkakin harjoitusalueita on käytetty kerran vuodessa ja myllätty rajoitetusti alueilla, on luonto löytänyt paikkansa.  Joten ei ole perustelua väittää, että pienkoneet pörräisivät luontoa hävittäen ja ympäristöä tuhoten.  

Kansainvälisesti on tutkittu, että armeijan nykyisillä  ja silloisilla harjoitusalueilla on parhaat mahdollisuudet  luonnon säilyttämiseen entisellään. Ihmisen ja  luonnon kannalta tärkeää vuorovaikutusta tarvitaan  myös lentokentän säilyttämisessä. 

Helsingin päättäjille mietittävää

Luonnonsuojelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni kentän puolustaja tietää mitä pienkoneet tekee viikonloppuisin. Pelottelevat pörinöillään lintuja ja pieneläimiä!

Taas näitä tietämättömien höpinöitä. Jos ei asu lähellä voi höpöttää mitä sattuu.

Mm Suomen Luonnonsuojeluliitto on ilmoittanut kannassaan että nimenomaan lentokentän ja aroniityn hoidon ansiosta pieneläimet ja linnut ovat saaneet rauhassa pesiä ja levähtää lentokentällä. Koska siellä on rauha eikä liikennettä ja asumusta.

Voi tarkistaa tästä:

https://www.sll.fi/2019/04/09/rakennusperinto-sai-lisaa-suojaa-malmin-le...

SLL: n jäsen

Surullista että jotkut tahallaan levittävät väärää tietoa. 

Minä asun vieressä. Ehdottomasti minä ja monet muut täällä haluavat että toiminto jatkuu. On sitä jo yli 10 vuotta ajettukin alas. Nyt kun Östersundomia aletaan kaavoittaa ja rakentaa(senhän Helsingin kaupunki RYÖSTI itselleen 12 vuotta sitten koska pulaa rakennusmaasta!), voi Malmin kentän ja alan yrittäijien ja kouluttajien kiusaaminen loppua. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Päättäjät vaihtoon niin alkaa tapahtua.

Ei taida meidän leveyksillä onnistua.Kunhan kävisivät edes tutustumassa ja paneutuisivat asiaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat