Reilusti plussalla – Raili piti kirjaa, miten eläke riittää menoihin

klo 10:02 | 25.5.2020
Kokkolalaisen Raili Lukkarisen käteen jäävä eläke on noin tuhat euroa kuussa. Säästämään kasvanut nainen saa nipistettyä summasta vielä pari sataa euroa talteen ja elää silti mukavasti.Lue koko juttu
Sivut
Ihmettelin kun vuokrasta ei puhuttu mitään
Lue tarkemmin... hänellä on velaton omistuasunto.
Ymmärsin että hän asuu kerrostalossa. Onhan omistusasunnossa yhtiövastike.
Aivan, paljonko omistusasunnosta on kuluja ja miten suuri se asunto on, siitähän se riippuu?
Kaikissa kerrostaloissa ei välttämättä ole yhtiövastiketta. Asuin nuorena sellaisessa talossa. Taloyhtiö oli "rikas" koska sillä oli katutasossa monta liiketilaa vuokralla, kivijalkakauppoja ja yksi ravintola, toisessa kerroksessa vuokralla kampaamo ja pari toimistoa. Näiden vuokratulot kattoivat omistusauntojen yhtiövastikkeet. Osakkaat joutuivat maksamaan ylimääräistä vain jos taloyhtiöön tuli suuria remontteja kuten julkisivuremontti.
Yksinäinen käyttää jopa 50 euroa / viikko ruokiin. Ja reilut 20 pesuaineisiin. Olen työtön akateeminen. Lapsi lukion toisella ja kasvu nyt185 cm sekä kova ruokahalu. Koululounastakaan ei ole tarjolla/ ei uskalla syödä riskiryhmään kuuluvana coronan vuoksi.Minulla ei ole varaa 50 enempää laittaa / ruokaan. Siinä on ne pesuaineetkin. Ostan / etsin pakotettuna kaiken punalapuilla. Yksinhuoltajan asema heikko. Lakia ei noudateta elatusmaksujen määräytymisessä. Ei jää omaan elatukseen / kuluihin mitään.
Sana pesuaineet sisältää yleisesti shampoot saippuat pyykinpesu lattianpesu fairyt ja vessapaperit ettei tule vääriä käsityksiä.Peruna pussi 1€ kala 6-10€ monta ruokaa siitä.Leipä1€.Näin se menee oli työtön tai työssä.Eläkkeellä jää vähemmän kk käteen.Yhtiövastikkeet voi olla suuretkin jos velkaa yhtiöllä.Myös sähkö ja vesi.1-2 viipaletta leipää vrk lasketaan viikoksi.Se on 1-2 pakettia leipää1€ paketti.Porkkana pussit 1€ sipuli1€.
Kyllä tuhannella eurolla pärjää yksinäinen ihminen todella hyvin. Minä olen sillä summalla maksellut asuntolainaa, vastiketta ja muita juoksevia kuluja koko ajan, siis jo yli 10 vuotta. Säästöönkin olen saanut isohkoja summia. 70€/vk ruokaan ja pesuaineisiin on ruhtinaallinen summa. Itselläni meni esimerkiksi tammikuun aikana noin 150€ ruokaan ja pesuaineisiin. Siinäkin jo paljon turhaa herkkua ja lottolappua ym. Hurjan määrän saa ruokaa.
Lisää ohjeita vaan! Kohta huomataan, että eläkeläiset osaavat tulla toimren vähemmälläkin, kun nyt näin hyvin selviävät! Veroja voi korottaa, asuntotukea voi alentaa.
Kyllä he osaavat vielä vähän pihistää - ! Nämä sankarit.
Totta kai rahat riittää kun velaton asunto kaikilla ei oo itse jään eläkkeelle muutaman vuoden päästä ja asun vuokralla että silleen. Tuleva eläkkeeni n. tuhat euroa.
Varmasti riittää yksin asuvalle,kun velat on maksettu ja lääkkeisiin eikä lääkäreihin mene rahaa. Tässä eräs eläkeläinen jonka eläke on tuhat euroa kuussa , mutta kun velat ja kaikki asumiseen kuuluvat menot on maksettu,niin eläkkeestä jää n.5-10 euroa käteen. Kiitos LIPPOSEN hallitus joka jäädytti indeksi korotukset pienistäkin eläkkeistä!!!
Ole huoleti, tulet saamaan vuokraasuntoosi eläkeläisten asumistukea,joka puolittaa asumiskulut. Ei kannata olla kateellinen yhtään mistään, tuhat euroa kuussa taitaa olla monelle juuri sopiva. Sillä saa kaiken mitä tarvii, kulutusta täytyy hiukan muuttaa ja tehdä valintoja mihin rahansa käyttää.
Sosiaalissa voivat opettaa taloudellisuuden matematiikkaa...
Nalle tienaa 1000 euro tunnissa olemmehan tasaarvoisia
Ettäs kehtaatte tehdä tällaisia juttuja kun me toisaalla yritämme saada eläkkeisiin korotusta, taitetun indeksin poistoa, tasapuolusta verotusta ym.ym. Itse henkilökohtaisesti maksan eläkkeestäni 30% veroa, jus se olisi palkkaa vero olisi 17,5%. Minulla on nyt vapaa-aikaa, en halua mädäntyä kotona vaan bauttiaxelämöstä, matkustaa ja osallistua. En gakua istua kotona senttejä venyttämässä. En koskaan enää tilaa kehtänne ellette oikaise tätä juttua.
Sinulla on sitten bruttoeläke 3500 euroa jos veroprosentti on 30 prosenttia. Eiköhän sillä elä ihan mukavasti ja matkusteluunkin pitäisi riittää euroja.
On hyvin vaikea verrata eläkkeensaajien tilannetta.
Heillä joilla on omistusasunto , niin tilanne on toki paljon parempi.
Vuokrat ovat nousseet keskustaajamissa, ja asumistuet eivät pysy perässä.
Tehkääpä artikkeli henkilöstä, joka asuu vaikkapa Stadissa vuokra-asunnossa.
Lääkemenot huipussa ja joutuu käyttämään muita palveluja , kuten siivous, pesu ym
Nimenomaan -vuokraasunto Helsinki n.800e kaksio--siihen s ähkö -ruoka --lääkkeet-vakuutus--bussilippu--
Palkansaajana maksaisit ansioveron lisäksi työntekijänä osuudet palkan sivukuluista. Prosentti on muistaakseni lähemmäs 10%342
Olen pitänyt kirjaa menoistani ja tuloistani ainakin 45 vuotta. Viime vuoden menot olivat keskimäärin 601,31 eur/kk. Ruokaan 128 eur/kk. siisteyteen 14,17 eur/kk, laskuhin keskimäärin 171 eur/kk, vaatteisiin ja kenkiin koko vuonna 72,16 eur (en osta sanottavasti vaatteita enkä kenkiä tai laukkuja), lääkkeet 132,44 eur/kk, muut menot yhteensä 103,75 eur/kk ja lahjat 51,03 eur/kk, Säästöön jäi 1281 euron nettoeläkkeestä 651 eur/kk. Ruoka-apua olen saanut ortodoksisesta kirkosta tuoretta leipää joka toinen viikko ja yhden kerran vuodessa joulun alla EU-ruokaa.
Sivut