Oletko aamuvirkku vai iltakukkuja? Tiesitkö, että asialla on iso vaikutus terveyteesi?

Oletko aamuvirkku vai iltakukkuja? Tiesitkö, että asialla on iso vaikutus terveyteesi?

Sisäinen kello rytmittää unta, mutta sillä on myös iso merkitys terveydelle. Iltavirkut sairastavat aamuvirkkuja enemmän.Lue koko juttu

Kommentit (4)

Vierailija

Suurempi sairausriski johtuu siitä, että iltavirkkujen on pakko vääntää vuorokausirytmiään aamuvirkkujen rytmiin vastoin luonnollista sisäistä kelloaan.

Vierailija

Eläkkeellä olevalle on ihan sama miten vuorokautensa rytmittää, kun tekee sen säännöllisesti. Entäs sitten, kun mennään aikavyöhykkeeltä toiselle? Muuttuuhan siinäkin koko systeemi ihan toiseen uskoon ja jet lagista selviämisen jälkeen kaikki sujuu samoin kuin toisella puolella maapalloa.

Asiat eivät ole kiveen kirjoitettuja, eivät nämäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
aamukaste

Olen aamuvirkku ollut lapsesta lähtien. Nyt eläkkeellä aivan samoin ja päiväunia en koskaan nuku. Kesäaamut  ovat niin ihania , lähteä vaikkapa ulos ja kuunnella lintujen laulua.

Vapaaherratar

En voi enää sanoa olevani erityisen aamuvirkku, koska nousen nykyisin (kun pakollisia aamuherätyksiä ei enää ole) yleensä seitsemän ja yhdeksän välillä. Olen kuitenkin aina ollut aamulla tai aamupäivällä parhaimmillani, iltapäivästä alkaa vauhti hiljetä. Nukun melkein joka päivä 15 - 45 minuutin päiväunet. Jos nokoset venyvät yli tuntiin, olen vähän aikaa niiden jälkeen ihan zombi.

Jos en ole nukkumassa 23 aikaan, "unihetki" menee ohi ja saatan valvoa kolmeen-neljään. Jos niin käy, aamupäivä menee torkkuessa. Normaalisti en jaksa valvoa, alan pilkkiä tv:tä katsoessa ennen yhtätoista.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat