Tiedän syöväni liian vähän maito- ja muita kalsiumia sisältäviä ruokia. Myös öiset suonenvedot ovat olleet riesana. Kun ikääkin on riittävästi, etsin hyvää ja edullista valmistetta ja sellaisen lopulta sainkin.

Ensi vinkin sain Skotlannissa asuvalta nuoruudenystävältä ja toisen naapurikaupungissa elelevältä koulukaveriltani, jonka tytär on apteekkari. Ongelmaksi oli muodostua se, että tabuja myytiin kotikaupungissani vain apteekeissa eikä kaikissa niissäkään ja hinta apteekissa oli yli 15 € 90 kpl:een pakkauksesta, kun se naapurikaupungin isossa marketissa maksoi n. 10 €. Lopulta löysin sitä yksityisestä tavaratalosta vähän yli 10 €:lla.

Tuote on suosittu Iso-Britanniassa, mutta Suomessa sitä ei mainosteta missään. Kyseinen tuote on "Osteocare, Kalsium". Se sisältää kalkin lisäksi myös magnesiumia, sinkkiä ja D3-vitamiinia eli juuri niitä aineita mitä vanhoilta ihmisiltä hyvin usein puuttuu. Itse käytän vain tabun päivässä ohjeen kahden sijasta, koska katson saavani loput tarvittavat aineet ruoasta.

Mitään muita "apuaineita" en käytäkään.

Sivut

Kommentit (77)

Yritin googlettaa kuka niitä myy, verratakseni eron esim. Calsia 800 plussaan.

Siinä on 2tbl
Kalsiumkarbonaattia 800mg
Magnesiumia 350mg
D3 vitam 10 migrog.
C vitam 60mg
Sinkki, mangaani, B6, Foolih. K-vitamiini.

Kerro mitä se sisältää ja mistä sitä saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

Yritin googlettaa kuka niitä myy, verratakseni eron esim. Calsia 800 plussaan.

Siinä on 2tbl
Kalsiumkarbonaattia 800mg
Magnesiumia 350mg
D3 vitam 10 migrog.
C vitam 60mg
Sinkki, mangaani, B6, Foolih. K-vitamiini.

Kerro mitä se sisältää ja mistä sitä saa.


Siinä on samat määrät kuin Calsia 800 plussassa, paitsi magnesiumia 300mg. Ei ole muita aineita kuin nuo, jotka mainitsin. Siksi se sopii minulle, kun tarvitsen vain tiettyjä lisiä, lähinnä kalkkia ja magnesiumia. Käytän niin paljon oman puutarhan marjoja ja hedelmiä tyrnistä karhunvatukkaan, että turha syödä lisävitamiineja.

Sitä saa toisissa kaupungeissa isoista marketeista kympillä. En kai voi sanoa, mistä sitä täältä ostin, olisiko se mainostamista? On laktoositon, gluteeniton ja sokeriton. Kai ne kaikki ovat vai ovatko?
Vanha elli

Lainaus:

Kuka hullu vielä syuö ksalsiumia! Aiotko kalkeuttaa verisuonistosi?

Verisuonet kalkkeutuvat ihan eri syistä kuin kalsiumista.
Vanha elli

Lainaus:

Lainaus:

Kuka hullu vielä syuö ksalsiumia! Aiotko kalkeuttaa verisuonistosi?

Verisuonet kalkkeutuvat ihan eri syistä kuin kalsiumista.
Vanha elli

Ainakin korkea kolesteroli, tupakointi ja korkea verenpaine edistävät verisuonten kalkkeutumista.

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Kuka hullu vielä syuö ksalsiumia! Aiotko kalkeuttaa verisuonistosi?

Verisuonet kalkkeutuvat ihan eri syistä kuin kalsiumista.
Vanha elli

Ainakin korkea kolesteroli, tupakointi ja korkea verenpaine edistävät verisuonten kalkkeutumista.

Tietyt ravitsemusasiat eivät muutu, paitsi siten, että vanhojen ja vanhenevien ihmisten ravinnontarve kasvaa, mutta energiantarve ei. Syntyy tilanteita, joissa ravintoaineiden, kuten kalsiumin, D-vitamiinin ja joidenkin muiden riittävästä saannista on hyvä huolehtia purkista ottamalla.

Jokainen käyttää sitä mitä tarvitsee oman hyvinvointinsa mukaan.
Vanha elli

Uunituoreen tutkimuksen mukaan kalsiumin määrän lisääminen ruokavaliossa voi pidentää elinikää.

Eniten kalsiumia ruoasta saavien miesten todennäköisyys kuolla seuraavan vuosikymmenen aikana oli 25 prosenttia pienempi, kuin niillä jotka kuuluivat vähiten kalsiumia nauttivien joukkoon.

Runsas kalsiumin nauttiminen alensi sydäntautiin kuolemisen riskiä 23 prosenttia. Syöpään kuolemisen riskiin nautitulla kalsium määrällä ei ollut vaikutusta

Lainaus:

Uunituoreen tutkimuksen mukaan kalsiumin määrän lisääminen ruokavaliossa voi pidentää elinikää.

Eniten kalsiumia ruoasta saavien miesten todennäköisyys kuolla seuraavan vuosikymmenen aikana oli 25 prosenttia pienempi, kuin niillä jotka kuuluivat vähiten kalsiumia nauttivien joukkoon.

Runsas kalsiumin nauttiminen alensi sydäntautiin kuolemisen riskiä 23 prosenttia. Syöpään kuolemisen riskiin nautitulla kalsium määrällä ei ollut vaikutusta


Huh huh mitä huuhaata. Mistä näin järjetöntä tietoa on osattu kopioida? Totuus on aivan päinvastainen. Kalkin syönti aiheuttaa verisuonitukoksia ja näin lisää sydän ja verisuonikuolemia

Kuinka joku voi vielä tällä vuosisadalla olla noin pihalla ja tietämätön?

Ainoa konsti estää ja hoitaa luuston haurastumista on D3-vitamiini, mutta annokset ovat huomattavasti korkeampia kuin mitä ovat viralliset suositukset. Kalkkilisää ei tarvita. Vihreät kasvikset ja maitotuotteet ovat parhaita kalsiumin lähteitä.
Luuston haurastuminen ei johdu ravinnon kalkin puutteesta vaan siitä, että luusto menettää kalkkia. Kyseessä on luun aineenvaihdunnan häiriö, ei mineraalin puute.

Lainaus:

Kuinka joku voi vielä tällä vuosisadalla olla noin pihalla ja tietämätön?

Ainoa konsti estää ja hoitaa luuston haurastumista on D3-vitamiini, mutta annokset ovat huomattavasti korkeampia kuin mitä ovat viralliset suositukset. Kalkkilisää ei tarvita. Vihreät kasvikset ja maitotuotteet ovat parhaita kalsiumin lähteitä.
Luuston haurastuminen ei johdu ravinnon kalkin puutteesta vaan siitä, että luusto menettää kalkkia. Kyseessä on luun aineenvaihdunnan häiriö, ei mineraalin puute.


Mutta joka ei käytä tarpeeksi maitotuotteita, tarvitsee kalkkia purkista ja minä tarvitsen. Suomessa kun pääasiallinen kalkin lähde on maitotuotteissa. Vaikka muuten syön tasapainoisesti, tuo alue ei ole kunnossa. Siksi tällainen valmiste kuin Osteocare Kalsium on minulle sopiva, kun siinä ei ole turhaan monia muita aineita niin kuin useimmissa kalkkivalmisteissa on.

Vanhemmiten asia viimeistään on ajankohtainen.
Vanha elli

Et näköjään ymmärrä lukemaasi!

Luuston haurastuminen ei johdu ravinnon kalkin puutteesta vaan siitä, että luusto menettää kalkkia. Kyseessä on luun aineenvaihdunnan häiriö, ei mineraalin puute. Toinen tähän vaikuttava tekijä on proteiinit. Luustoa ei pääse rakentumaan ja uusiutumaan proteiinien puutteessa. Luu muodostuu siten, että ensiksi rakentuu proteiini runko, jonka sitten mineraalit jäykistävät.

Eli riittävä proteiinin saanti, aidot rasvat ja kolmanneksi kasvuhormoni. Jo 70-luvulla todettiin että nykyinen runsashiilihydraattinen ja sokeripitoinen ruoka aiheuttaa osteoporoosia. On kauan myös tiedetty, että runsashiilihydraattinen sokeripitoinen ruokavalio estää kasvuhormonin eritystä huomattavasti. Kasvuhormoni on oleellisen tärkeä luiden terveydelle. Vähähiilihydraattinen ruokavalio on luonnollista osteoporoosin hoitoa. Valitettavasti ikääntyvä väestö on aivopesty syömään margariinia ja ravinteita vailla olevia puhdistettuja hiilihydraatteja.

En ryhdy täällä väittelemään kalkin tarpeellisuudesta vaan luotan siihen, mitä lääkärini on minulle kertonut ja mitä tulee esille monista muistakin asiantuntijalähteistä.
Vanha elli

Lähes jokaiseen väitteeseen löytyy tukea netistä. Voiko joku omin sanoin kertoa mikä todellisuus on?

Onko todellisuus lääketeollisuuden lobbaama lääkärikunta? Raha sanelee, mikä on terveellistä?

Minun mielestä veressä pitää olla kolesterolia. Kolesteroli on rasvamainen aine ja tarttuu vähitellen verenkierto-elimistöön. Siksi ravinnosta pitää saada verenkiertoon kuljetusproteiinit. Kuljetusproteiini toimii kolesterolin pakkauksena, ettei kolesteroli leviä matkan varrelle vaan menee sinne minne pitääkin.

-havukka-ahon ajattelijan kummin kaiman saunakaveri-

No eipä mennyt nappiin tuo stoori

LDL -kol. on kuin pakettiauto, joka vie rakkennusaineita maksasta kehon joka kolkkaan, missä niitä tarvitaan. Kolesteroli nimittäin on olennainen ja tärkeä uusien solujen rakennusaine. HDL on taas roska-auto, joka kuljettaa solujen hajoamisen seurauksena syntyneen tavaran takaisin maksaan käsiteltäväksi.

Tässä tarkempi selvitys. Verisuonien kunto muuttuu kai epäsopivan ravinnon takia ja elimistöllä on taipumus tehdä suoniin uutta pintaa kohtalokkain seurauksin?

Rasvojen kuljetus

Rasvojen kuljetus verenkierrossa vaatii niiden muuttumisen vesiliukoiseen muotoon, ja siksi ne pakkautuvat proteiinikuljettajiin, ns. lipoproteiineihin. Ilman näitä rasvat erottuisivat kuten kerma maidosta tai öljy salaatinkastikkeesta.

Lipoproteiineja, jotka jaotellaan niiden kuljettamien rasvojen ja tehtävien mukaan, ovat

kylomikronit
VLDL (engl. very low density lipoprotein)
LDL (engl. low density lipoprotein)
HDL (engl. high density lipoprotein)

Kylomikronit kuljettavat imeytyneet rasvat ohutsuolesta kohdekudoksiin
Kylomikronit kuljettavat rasvat ohutsuolesta imunesteen kautta verenkiertoon.
Kun rasvat ovat imeytyneet ohutsuolen soluihin, muodostuu niistä uudelleen triglyseridejä (glyseroli + 3 rasvahappoa). Näihin sitoutuu pallomainen, vesiliukoinen proteiini, jolloin muodostuu kylomikroni. Triglyseridien lisäksi kylomikronit kuljettavat myös muut rasvaliukoiset yhdisteet, kuten kolesterolin ja rasvaliukoiset vitamiinit.

Kylomikroneista triglyseridit siirtyvät lihas- ja rasvakudokseen. Muut lipidit kuljetetaan maksaan. Aineenvaihdunnallisen tilan mukaan rasvahapot käytetään joko välittömään energian tuottoon lihaksissa ja rasvakudoksessa tai rasvan varastointiin. Välttämättömillä rasvahapoilla on omat tehtävänsä.

VLDL kuljettaa triglyseridejä maksan ulkopuolisille kudoksille
Maksassa muodostuu ylimääräisistä energialähteistä (hiilihydraatit, proteiinit, alkoholi) triglyseridejä ja kolesterolia, jotka pakkautuvat VLDL-hiukkasiin. Nämä kuljettavat rasvoja maksan ulkopuolisille kudoksille.

VLDL luovuttaa kuljettamansa triglyseridit kohdekudoksiin, minkä jälkeen se muuttuu pääasiassa kolesterolia kuljettavaksi LDL:ksi.

LDL kuljettaa kolesterolia maksan ulkopuolisille kudoksille
LDL-hiukkanen kuljettaa kolesterolia maksan ulkopuolisille kudoksille. Solut tarvitsevat kolesterolia solukalvojen rakennusaineeksi ja steroidihormonien muodostukseen. Solukalvoilla on LDL:lle omia portteja, ns. LDL-reseptoreita, joihin LDL sitoutuu ja joiden kautta se pääsee soluun.

Solun LDL-reseptorien määrän avulla solut säätelevät kolesterolin ottoa. Mikäli soluissa on kolesterolia riittävästi, ei uusia reseptoreita muodostu ja ylimääräinen LDL voi jäädä verenkiertoon. Niin ruokavalion kovat rasvat (tyydyttyneet ja transrasvahapot) kuin kolesteroli vähentävät solujen LDL-reseptorien määrää ja siksi LDL jää verenkiertoon. Samaa vaikutusta ei ole pehmeillä, tyydyttymättömillä rasvoilla.

Suurentunut LDL-pitoisuus lisää verisuonten ahtautumisen riskiä, sillä ylimääräinen LDL verenkierrossa kasaa kuljettamansa kolesterolin herkästi verisuonen seinämään.

HDL kuljettaa kolesterolia maksaan eritettäväksi
HDL kuljettaa maksaan päin eritettäväksi ylimääräisen kolesterolin sekä varastoi muiden lipoproteiinien pintaproteiineja. HDL voi kuljettaa myös verisuonen seinämiin kasautunutta kolesterolia, ja näin se vähentää verisuonen ahtaumia.

Jaa ah...? Ainakin tuo loppuosa oli täyttä sontaa jossa arvailtiin jotakin verisuonten tukkeutumisesta, huh huh, mistä näitä tietoja ihmiset oikein kaivaa aku ankka-lehdestä vai?

Sivut

Tasan kolme vuotta sitten

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat