old crow

Tekisi kovasti mieli vaihtaa moposkootterini sähköiseen senioriskootteriin. On vain iso mutta matkassa, koska sähköskootterin akut eivät riitä tarpeisiini. Reissuni skootterilla ovat olleet sellaisia 100-150km päivää kohti parhaimmillaan, joten pitäisi olla sähköauto. Ikävä kyllä, luovuin vapaaehtoisesti ajokortistani jokunen aika sitten ja nyt olen luopumassa skootteristani, koska olen huomannut iän tekevän tehtävänsä. Reaktiokyky ei riitä enää nopeaan kulkemiseen, mutta hitaasti voisi vielä varmaankin mennä. Lääkäreillä ei ole osuutta asiaan, vaan päätökseni on oma ajatukseni.

Maisemia katselemaan tottuneena on vaikeaa siirtyä lyhkäisiin reissuihin, koska asuinpaikkakunnaltani katsoen kaikki näkemisen arvoinen on yleensä kaukana. Tätä se vanhaksi tulo vain tahtoo olla. Pikkuhiljaa joutuu luopumaan juuri siitä, josta niin kovasti tykkää. Ei mahda mitään.

Kommentit (3)

Vierailija

Etkö voi ajella 25km/h mopolla. Minulla, naisella ja vanhalla, on sellainen pappamopo. Se on oikein hyvä kun jalat saa hyvin sivuille polkimilta lähtiessä ja tarpeen tullen. Se on öljy /bensa mopo.
Vanhuuttani hankin sen, se on rekisterissä ja 45km/h, minulla on eu-ajokortti.
Mielelläni ajaisin toisiin kaupunkeihin, tosin siinä ei voi kuljettaa suurta määrää tavaraa. Ehkä voisi hankkia peräkärryn.

Jos et antaisi periksi, tahtoa ja vahvuutta tarvitaan - tässä iässä.

old crow

Niinhän minä haluaisin tehdä, eli sähkökäyttöinen senioriskootteri kulkee juuri tuon 25km/h. Hitaampaa matkantekoa kolmepyöräisellä. Kaksipyöräinen skootteri on ollut hyvä kaveri monilla pitkilläkin reissuilla, mutta ikä tosiaan tekee tehtävänsä, ja oman arviointini mukaan ajamiseni ei ole enää yhtä varmaa kuin aiemmin.

Lisäksi on muut liikenteen vaarat, vaikkapa läheltä ohittavat henkilöautot. Monesti on ollut läheltäpiti-tilanteita, koska on joutunut auton jättämään ilmanpyörteeseen. Se saattaa viskoa pienipyöräistä skootteria paljonkin. Onneksi sentään on vielä asiallistakin väkeä liikenteessä, eli muunmuuassa rekkakuskit ja linja-auton kuljettajat ohittavat kaukaa.poikkeuksetta. Tietävät näet ajoneuvojen painoeron ja ohittavan auton taakse jäävät haitalliset ilmanpyörteet.

Kaipa se vain on aloitettava liikkuminen hiukan erillaisella ajoneuvolla. Etuna on pois jäävät liikennevakuutusmaksut, mutta haittana tulee pieni toimintasäde. Akkujen latauspaikat pitäisi olla etukäteen tiedossa ja latausaikakin on niin pitkä, jotta ei varmaan joka talosta kannata sähköä kysyä. Niinpä suurin ongelma reissussa tuleekin olemaan ajan kuluttaminen laitteen ollessa latauksessa.

Liikkua pitää vielä, kun sitä pystyy tekemään. Paljon olisi näkemistä vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minä en osaa vielä ajatella sähkökäyttöistä mopoa, en edes polkupyörä, akut loppuu aikanaan ja uudet maksaa paljon.

Mutta tärkeintä on matkan teko, olkoon mikä tahansa liikkuva mopo. Liikutko oikein ajotiellä, minulle se on kauhistus, yritän etsiä mopoille sallittuja teitä? Vapaus on tärkeintä ajelussa. Peräkärry olisi kaikelle kuljettamiselle hyvä, olisi lisää riippumattomuutta.

Kunhan se matkanteko  ei tyssää jossain yksinäisellä tiellä.

Minä sitä paitsi olen aika hassun näköinen moponi kanssa, Tuulenpitävät vaatteet päällä, ne voisi laittaa peräkärryyn kun menee kävellen ihmisten ilmoille, samoin kypärän. 

Miten olisi mahdollista ostaa toinen akku, olisiko kätevä? Riippumattomuus on senioriskootterinkin etu. 

Minä olen ajatellut pientä kanisteria mukaan. Olen ollut mopotapaamisissa myös, ainut nainen. Oikein riemastuttavaa olla liikkeellä, mutta samoin pelkään holtittomia ajelijoita.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat