Väkisin "saattohoitoon"

Vierailija

Osaakohan kukaan ataa viisasta neuvoa tilanteeseeni. Olen 82-vuotias entinen ope. Minulla on osakehuoneisto kaupungissa, vähän säästöjä ja eläke. Viihdyn kotona ja selviydyn huonomuistisuudestani huolimatta mielestäni hyvin.

Neljästä lapsestani kolme asuu kaupungissa ja yksi kannattamattomalla luomutilalla etäällä mistään. Lapseni ovat sopimassa edunvalvojan hankkimisesta minulle "vaskulaarisen dementian" perusteella. Minä vastustaisin sellaista, mutta en ole kuulemma enää vakavasti otettava. Minut vietäisiin maalle saattohoitoon. Luomuviljelijä saisi eläketuloni ja muu omaisuus jaettaisiin ennakkoperintönä. Yhden muistihäiriökohtauksen aikana minua käytettiin pakissa allekirjoittamassa verkkopankkitunnusten hankinta. Lapset veivät tunnukset, mutta jättivät pankkikortin. Tilille pantiin nostoraja. En tiedä onko tässä jotain lain vastaista. En halua pois kotoani.

Onko kellään tietoa, mistä saisin apua ilman kalliita asianajajia?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Minulla on sellainen käsitys etteivät lapsesi saa tehdä tällaisia pankkiasioita ilman lupaasi, koska sinua ei virallisesti ole asetettu holhouksen alaiseksi. Vai onko jokin viranomainen, esim. lääkärisi, kirjoittanut todistuksen jonka perusteella lapsesi voivat tomia niinkuin he tekevät?

Vierailija

Lainaus:

Minulla on sellainen käsitys etteivät lapsesi saa tehdä tällaisia pankkiasioita ilman lupaasi, koska sinua ei virallisesti ole asetettu holhouksen alaiseksi. Vai onko jokin viranomainen, esim. lääkärisi, kirjoittanut todistuksen jonka perusteella lapsesi voivat tomia niinkuin he tekevät?

Lääkäri voi vai kirjoittaa todistuksen edunvalvojan määräämistä varten maistraatissa. Aloittajan kirjoituksesta saa mielikuvan, että hänet on viety pankkiin tilassa, jossa ei ymmärtänyt allekirjoitustaan

Vierailija

Lainaus:

Osaakohan kukaan ataa viisasta neuvoa tilanteeseeni. Olen 82-vuotias entinen ope. Minulla on osakehuoneisto kaupungissa, vähän säästöjä ja eläke. Viihdyn kotona ja selviydyn huonomuistisuudestani huolimatta mielestäni hyvin.

Neljästä lapsestani kolme asuu kaupungissa ja yksi kannattamattomalla luomutilalla etäällä mistään. Lapseni ovat sopimassa edunvalvojan hankkimisesta minulle "vaskulaarisen dementian" perusteella. Minä vastustaisin sellaista, mutta en ole kuulemma enää vakavasti otettava. Minut vietäisiin maalle saattohoitoon. Luomuviljelijä saisi eläketuloni ja muu omaisuus jaettaisiin ennakkoperintönä. Yhden muistihäiriökohtauksen aikana minua käytettiin pakissa allekirjoittamassa verkkopankkitunnusten hankinta. Lapset veivät tunnukset, mutta jättivät pankkikortin. Tilille pantiin nostoraja. En tiedä onko tässä jotain lain vastaista. En halua pois kotoani.

Jos sinulla järki leikkaa, mene pankkiin, ja lopeta verkkopankikisopimus. Muuta nostoraja saman tien. Voi olla lapsille yllätys.

Vierailija

Lainaus:

Eli haluaako yksi lapsista sinut luokseen viettämään vanhuutta, aika harvinaista nykyaikana.

Aloitin tämän keskustelun. Yksi ottaisi maalle , koska tarvitsee eläkkeeni luomutilansa ylläpitoon. kyllä hän minusta huolehtii, mutta elän siellä yksikseni. En ole koskaan asunut maalla. Ystävät ovat kaupungissa.

Vierailija

Harvemmin tuossa iässä enää saa kovin paljon uusia ystäviä, jos lainkaan. Ehkä lapsesi kuitenkin luulevat toimivansa sinun parhaaksi.

Vierailija

Lainaus:

Tilanteesi on vaikea, jos sinulle määrätään edunvalvoja lääkärinlausunnon perusteella. Ahneet lapsesi puhdistavat sinut ja joudut varmasti maalle saattohoitoon. Jos jaksat, tunnut selväjärkiseltä, ota yhteys kotikaupunkisi sosiaalitoimistoon ja oikeusavustajaan.

Vierailija

Ei tämä Anonyymi 08.01.2013 12:34:n kertomus ole varmaankaan kovin harvinaista. Agatha Christien dekkareissa tarpeettomat vanhemmat ja isovanhemmat myrkutetään pois perintönälkäisten jälkeläisten tieltä. Yuttu kunnallisen vanhainkodin johtaja kertoo auliisti tarinoita itkevistä sekavista vanhuksista, joiden tärkein mielessä oleva tarina on, ettei omaa kotia enää ole olemassa.

Ihmetyttää, mikä ryöstökulttuuri nykyään sallitaan samalla, kun ollaan muka kehittämässä palveluja vanhusten pysyttämiseksi kotonaan mahdollisimman pitkään. Eikö sen pitäisi olla edullisinta?

Vierailija

Aloitusta lukiessa tuli mieleen onko tarina kaikilta osin totta.

Vaskulaarinen dementia johtuu aivoverenkierron häiriöistä. Aloittaja kertoo sekavuustilasta, jolloin omaiset veivät pankkiin jne... Jos tarina on tosiperäinen, mistä me tiedämme kuinka usein sekavuutta esiintyy ja miten vanhus sellaisen aikana käyttäytyy. Onko esimerkiksi raha-asioista huolehtiminen kunnossa? Omaisten huoli saattaa olla oikeutettua, vaikka vanhus itse saattaa suhtautua auttamiseen epäluuloisesti. Juuri epäluuloisuus on ominaista dementiassa.

Nostokatto pankkikortilla on tarpeellinen itse kenellekin. Jos kortti katoaa tai varastetaan ja tunnukset saadaan selville, ei nostokaton vuoksi tiliä voi tyhjentää yhdellä nostolla. Onko vanhuksen tapana ollut nostaa turhan suuria summia käteistä?

Entä jos kyseessä todella on lasten tuntema aiheellinen huoli vanhuksen turvallisuudesta?
Moni vanhus on yli kahdeksankymppisenä täysin oikeustoimikelpoinen, mutta moni vain luulee olevansa.

Vierailija

Lainaus:

Aloitusta lukiessa tuli mieleen onko tarina kaikilta osin totta.

Vaskulaarinen dementia johtuu aivoverenkierron häiriöistä. Aloittaja kertoo sekavuustilasta, jolloin omaiset veivät pankkiin jne... Jos tarina on tosiperäinen, mistä me tiedämme kuinka usein sekavuutta esiintyy ja miten vanhus sellaisen aikana käyttäytyy. Onko esimerkiksi raha-asioista huolehtiminen kunnossa? Omaisten huoli saattaa olla oikeutettua, vaikka vanhus itse saattaa suhtautua auttamiseen epäluuloisesti. Juuri epäluuloisuus on ominaista dementiassa.

Nostokatto pankkikortilla on tarpeellinen itse kenellekin. Jos kortti katoaa tai varastetaan ja tunnukset saadaan selville, ei nostokaton vuoksi tiliä voi tyhjentää yhdellä nostolla. Onko vanhuksen tapana ollut nostaa turhan suuria summia käteistä?

Entä jos kyseessä todella on lasten tuntema aiheellinen huoli vanhuksen turvallisuudesta?
Moni vanhus on yli kahdeksankymppisenä täysin oikeustoimikelpoinen, mutta moni vain luulee olevansa.

Luin aloittajan kertomuksen pelkon loppuelämän riistämisenä ahneuden vuoksi. Kyllä vanhuksen etu on useimmiten elää omassa tutussa ympäristössä. Jopa omien varojen käyttö on hänen asiansa. Perinnön suuruudesta huolehtiminen on epäeettinen ja väärä perustelu kodin tuhoamiselle. Vanhuksen etua haetaan edunvalvinnassakin. Ongelmia syntyy, jos koti syttyy toistuvasti tuleen tai vanhus löytyy kotioseitteensä vierestä mielestään eksyneenä. Ensin turvarannekkeet ja hoitopalvelut. Niihin riittää pienikin eläke. Kauhistun minäkin "ryöstökulttuuria", jos sellaista on.
nim. ensivuona eläkkeelle

Vierailija

Minä hoidin muutaman vuoden kotonani yli 80v äitiäni, jolla oli vaskulaarinen dementia. En minä hänen eläkettään saanut käyttööni. Olin omaishoitaja ja sain siitä pienen korvauksen. Äitini maksoi ruuasta etukäteen sopimamme hinnan. Joka sentistä pidin kirjaa. En rikastunut taloudellisesti yhtään. Huonoina päivinä sain äidiltäni haukkumiset. Olin paha lapsi. Pahin kaikista. Hän piilotteli tavaroitaan ja syytti minua niiden varastamisesta. Kun ne löytyivät hänen kätköistään ei puhettakaan anteeksi pyynnöstä. Hän myös karkaili. Ei muistanut kuka oli, missä asui ja minne oli menossa. Mutta kun tiesin dementiaan kuuluvan epäluuloisuuden (lähes vainoharhaisuuden) yritin ymmärtää välillä kylläkin hammasta purren.
Hyvinä päivinä hän oli kuin aurinkoinen pieni lapsi. Oikea kullanmuru. Teimme retkiä, kävimme kuuntelemassa musiikkia jne.
Voimia vaan lapselle, joka ottaa äitinsä hoidettavaksi.

Vierailija

Lainaus:

Aika lailla ihmeellistä, mitenkä yksi lapsista
tarvitsee sun eläkkeesi ja luovutat sen hälle.

Kysyin, voivatko lapseni keskenään minun vastaisesti jakaa omaisuuteni ja eläkkeeni. Ja järjestävät minut maalle, eläkettäni himoitsevan luomuyrittäjän, tyttäreni, luokse. En osaa enkä pysty vastustamaan. kun lapset todistavat lääkärin ja biranomaiset puolelleen. Tiedän, että minulla on muistiongelmia, mutta hoidan elämäni ilman apua. Ahneus haluaa minut "saattohoitoon" pois kotoani.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat