Omakotitalon oma

Asia ei ihan vielä ole ajankohtaista, mutta mielen päällä vähän silti.
Olen nyt 53 v nainen ja asun isossa omakotitalossa. Asuntolainaa vielä noin 10 v jäljellä.
Talo hyväkuntoinen, kylppäriremontti olisi ehkä jossain vaiheessa tarpeen, putkiremontin tarvetta vaikea tietää. Talo rakennettu 1997.
Talo sijaitsee haja-asutusalueella, syrjässä, mutta Uudellamaalla.
Talon myynti saattaa olla todennäköisesti haastavaa tulevaisuudessa, kuten olisi nytkin. Harva haluaa isoon taloon, jossa asuttaessa oltava auto. Ihan arviona voisi ajatella, että jos nyt möisi tämän, ehkä siitä saisi 200t. Isoja remontteja ei ole varaa tehdä.

Mietin eläkkeelle jäämisen jälkeistä aikaa: Kannattaako minun yrittää asua tässä talossa siihen asti, että kunto pettää ja joudun/pääsen palvelutaloon vai myydä ja sen jälkeen ostaa vai vuokrata asunto?
Eläkkeeni ei tule olemaan huikea, ehkä joku 1700 kk.
Minulla ei ole jälkeläisiä eikä tarvetta jättää kenellekään perintöä. Jos vuokraan asunnon ja elänkin jostain syystä pitkään, riittävätkö rahat vuokranmaksuun pitkälle ajalle? Jos ostan asunnon, asuminen on turvattu, mutta asunnon ostaminen kun ei ole ketään kenelle sitä jättäisi olisi kai turhaa pääoman sitomista?

Onko joku ollut vastaavanlaisessa tilanteessa ja/tai jo tehnyt ratkaisunsa?
Kuulisin mielelläni kokemuksia!
Tiedän, tämä ei ole juuri nyt ajankohtaista, ja maailma ehtii moneen kertaan vielä muuttua, mutta mietin silti nyt jo tätä, koska jos olisi jotain, mitä pitää/voi jo nyt tehdä niin....

Kiitos!

Kommentit (3)

Vierailija

Kannattaa pyytää muutama kiinteistöjen välitysliike arvioimaan omakotitalon tämän hetkinen oikea myyntihinta. (Heille ei tarvitse sanoa jos ei oikeasti ole myymässä taloa tällä hetkellä). Näistä myyntihinnoista kun vähentää jäljellä olevan asuntolainan määrän, saa todellista tuntumaa siihen, kuinka paljon rahaa on uuden asunnon ostoon tai vuokraan. Kannattaa myös vähentää arvioiduista myyntihinnoista jonkin verran koska ilmoitettua myyntihintaa ei saa koskaan jos kyseessä ei ole todella haluttu alue tai kohde.

Hieman vanhemman omakotitalon myyminen on haasteellista. Saattaa löytyä vikoja, joista myyjä ei ole tietoinen. Siinä mielessä kannattaa suorittaa talon kuntotarkastus ennen myyntiä. Jos vikoja löytyy, sekin laskee hintaa.

Kunnalliseen palvelutaloon pääseminen ei ole itsestään selvyys nykyaikana vaikka itse katsoo olevansa huonossa kunnossa. Nykyisin todella huonossa kunnossa olevia vanhuksia pidetään kotihoidossa vastoin heidän tahtoaan ja esim muistisairaat ja dementoituneet eivät edes pysty ilmaisemaan tahtoaan. Yksityiset täyden palvelun talot ovat poskettoman kalliita, niihin sinulla ei 1700 euron bruttoeläkkeellä ole varaa!

Neuvoni on yrittää myydä talo mahdollisimman pian, nyt kun vielä olet työelämässä  ja ennen kuin talo kaipaa suurempaa remonttia. Työssä olevan on helpompi neuvotella pankkien kanssa uudesta lainasta ja vanhan poismaksusta. Ensin talo myyntiin ja sitten vasta uuden asunnon etsintä.

53-vuotiaalle tulee ajan mittaan nähdäkseni halvemmaksi  (jos Luoja suo elinaikaa vuosikymmeniä) asua omassa asunnossa verrattuna vuokralla asumiseen. Kannattaa ostaa asunto, jossa talo on omalla tontilla niin ei mene rahaa tontinvuokraan.

Toivottavasti neuvoistani on hyötyä.

terveisin monta asuntokauppaa kokenut

Vierailija

Itse myin 4vuotta sitten kiintöistöni ja asun nykyisen vuokralla senioreita varten rakennetussa talossa. Myynnistä saamani varat olet jakanut lapsille ja lasten lapsille avannut tilit pankkiin joten heilläkin on mahdillisuus omaan asumiseen turvattu.

Toistaseksi en tarvii palveluja ja pienestä eläkkeestäni jää hiukan säästöönkin. Mutta elinkustannuksen nousee ja se voi johtaa siihen että joutuu turvautumaan joko vuokratukeen tai vaihtamaan pienempään asuntoon. Mielellään en muuttaisi täältä pois sillä hiihdyn täällä tosi hyvin. Kaikki tarvitsemani palvelut toimii, kuten lääkäri ja sairaanhoitajien tuki ja ruokaa saan kaupasta ja lääkkeet aptiikista joten aikaa jaa kaltaisteni kanssa kaikenlaiseen vapaa-ajan harrastuksiin liikunnan jne kera ja täällä on sellainen yhdistys jonka jäsen maksuilla ottavat tänne mm ikäisillemme sopivia musiikki esittäviä jopa orkestereita tai teatteri esityksiä. Jotku kulkevat elokuvissa kaupungilla mutta minulla elokuvat tulee internetiltä =)

Suurin osa naisista harrastavat uskonnolisia juttuja ja heitä käy papit viihdyttämässä. Miesten aktiviteetit ovat siinä ryhmässä vähäiset mutta on heitäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

klo 18.01/308.20. Voitko kertoa minkä kokoinen asunto kyseessä ja kuinka paljon on vuokra? Sisältyykö vuokraan vesi-ja sähkö?  Sijaitseeko tämä senioreille rakennettu talo kaupungissa vai syrjäkylässä? Kuinka pitkä matka terveyskeskukseen,sairaalaan, apteekkiin, kauppaan? Onko hyvät julkiset liikenneyhteydet? Kyselen näitä koska olen kiinnostunut  asumisesta seniori-talossa ja mitä se maksaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat