Asiantuntija suosittelee varovaisuutta ikääntyvien kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa: "Lääkitys voi johtaa jopa sydänongelmiin"

Kilpirauhasarvot muuttuvat iän myötä, mutta pienet muutokset eivät aina vaadi lääkitystä. Liian innokas lääkitseminen voi johtaa jopa sydänongelmiin.Lue koko juttu

Asiantuntija suosittelee varovaisuutta ikääntyvien kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa: "Lääkitys voi johtaa jopa sydänongelmiin"

Kommentit (6)

Lääkityskin tarpeen

Kyllä niitä sydänoireita aiheuttaa hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta myös. Ja monta muuta oiretta, vaikka kuinka arvot olisivat viitteissä. Suomessa on todella monta tarinaa, lue: ihmistä, jotka ovat saaneet avun kilpirauhaslääkityksestä. Myös siitä eläinperäisestä tai yhdistelmälääkityksestä, jotka molemmat ovat tällä  hetkellä kiven alla, vain joidenkin potilaiden saatavilla. Muut saavat kärvistellä kun eivät enää saa osaavien lääkäreidensä hoitoa. Tehkääpä juttua myös siitä, että moni on saanut avun erilaisiiin oireisiinsa ja pahaan oloonsa  oikeanlaisen kilpirauhaslääkityksen saatuaan. Ja lääkäreistä, jotka eivät enää saa tai uskalla hoitaa potilaitaan.

Toinen puoli

Juurikin näin. Olisi suotavaa, että artikkeli valottaisi muitakin näkökulmia kuin yhden ainoan lääkärin. Kokonaisuuden tiedostaminen on aitoa journalismia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jutun aiheena voisi olla myös kauanko oikean lääkityksen löytymiseen oikein menikään ja minkälaisten polkujen kautta. Ja ekstra lisänä prosentuaalinen osuus kaikista kilpirauhaslääkityksellä olevista.

Voi näitä asiantuntijoita...

Kun potilaalta mitataan t3V ja T4V eikä pelkästään TSH:ta, niin voi jo aika varmasti sanoa, onko kyseessä kilpirauhasen vajaatoiminta. Jos erikoislääkäri ei tätä ymmärrä, on hyvä hetki vaihtaa osaavampaan lääkäriin.  Myös tarkempi diagnosointi olisi paikallaan, Hashimoton syndrooma on eri asia kuin tavallinen vajaatoiminta. Ei varmaan sitäkään jaksa tutkia... Sydänoireita potilaalle tulee hoitamattomasta vajaatoiminnasta aivan varmasti. Lisäksi monia muita liitännäissairauksia. Mutta eihän siitä saa puhua, on vain yksi oikea totuus, ja se ei ole potilaiden totuus.

Vierailija

Itselleni määrättiin thyroxin-lääkitys noin seitsemän vuotta sitten pelkkien veriarvojen takia, vaikka minulla ei ollut mitään oireita. Koko vajaatoiminta tuli yllätyksenä. Puolikas pilleri menee päivässä, eikä olossa ole mitään eroa entiseen. Olen 75-vuotias aktiivinen eläkeläisnainen, hoidan yksin omakotitalon lumen auraukset ja nurmenleikkuut yms., enkä ota ikinä päivänokosia, kun ei väsytä. Onko lääkkeen syöminen turhaa?

Voi näitä asiantuntijoita...

Vierailija kirjoitti:
Itselleni määrättiin thyroxin-lääkitys noin seitsemän vuotta sitten pelkkien veriarvojen takia, vaikka minulla ei ollut mitään oireita. Koko vajaatoiminta tuli yllätyksenä. Puolikas pilleri menee päivässä, eikä olossa ole mitään eroa entiseen. Olen 75-vuotias aktiivinen eläkeläisnainen, hoidan yksin omakotitalon lumen auraukset ja nurmenleikkuut yms., enkä ota ikinä päivänokosia, kun ei väsytä. Onko lääkkeen syöminen turhaa?

Jos olo on hyvä, eikä ole mitään oireita, kuten sydämen tykytyksiä tai unettomuutta, niin varmaan kaikki on kunnossa. Varmuuden saat mittauttamalla tsh:n,  t4v:n  ja t3v:n, silloin kaikki kilpirauhasen tilasta kertovat arvot on mitattu. Käyt varmaan vuosittain kontrollissa ja lääkäri tarkastaa tilanteen? Yleensä ei. Itse olen opetellut tulkitsemaan arvoja (jopa näitä "erikoislääkärille" kuuluvia), että tiedän tilanteen itse. Tämähän on "niin helppohoitoinen" sairaus, että...

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat