Miiku

Minulle on tullut mysteeriksi miksi naisen eläkkeistä vähennetään jos naimisissa/ parisuhteessa?
Minusta ei enää ole olemassa" elättäjää" vaan useimmiten kumpikin hoitaa menonsa ja itse olen laskeskellut että vähemmällä pääsisin yksin asuessa. Onko tämä jokin jäänne jostain aikojen alusta.

Kommentit (3)

Vierailija

Tarkentaisitko vähän. Miten juuri naisten eläke pienenee parisuhteessa? Työeläke ei riipu sukupuolesta tai parisuhteesta. Kansaneläkkeeseen parisuhde vaikuttaa, mutta se koskee kumpaakin puolisoa, kumpikin saa hieman vähemmän kuin yksin asuva. Täyden kansaneläkkeen erotus yksinasujan ja puolison kanssa elävän välillä on bruttona vähän yli 70 euroa.
Ei sillä summalla juuri elintaso nouse, vaikka puolisosta eron ottaisi eläkkeen vuoksi.
Kahdestaan asuvat voivat jakaa menot, yksin asuva kustantaa kaiken itse. Jos puoliso ei osallistu kuluihin niin se ei ole eläkejärjestelmän vika.

Vapaaherratar

Kelan sääntöjä sorvattaessa on varmaan ajateltu, että kaksi pärjää vähemmällä kuin yksi, koska ei tarvitse esimerkiksi kuin yhden asunnon, yhdet huonekalut, yhdet kodinkoneet (viihdelaitteet ovat erikseen, niitähän on monilla eläkieläisilläkin joka huoneessa) ja  (riippuu tosin vähän asuinpaikasta ja harrastuksista) yhden auton. 

Mikä tahansa parisuhde ei eläkettä pienennä, sikäli kun olen oikein ymmärtänyt, vähennys koskee vain niitä, jotka ovat tai ovat olleet keskenään naimisissa.

Työeläkkeisiin ei avioliitto vaikuta, koska ne perustuvat vain kyseisen henkilön aikaisempaan työuraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat