Minna68

Hups lähti pelkkä otsikko äsken !
Mutta asiaan: olen 52v ja vv oireita alkoi tulla välittömästi täytettyäni 50v . Viimeiset kuukautiset olivat kuin niagaran putoukset vielä 4 kk ja sen jälkeen loppuivat täysin. Hikipuuskia enimmäkseen päivin ja öisin pärjäsin kyllä kun uni kuitenkin jatkui nopeasti aina hikiaallon jälkeen. Itkuisuutta oli tosi paljon ja nivel ja lihassärkyjä. Noin puoli vuotta sitten ajattelin jo hieman selviinneeni paremmille vesille ja hikipuuskat helpottuivat . Mutta nyt on kuitenkin oireet palasivat ja tuplaten voimakkaampina? Hiki virtaa yöt solkenaan ! Uin aivan järvessä. Uni katkeaa hetimiten kun saan nukahdettua. Tai heräilen jatkuvasti. Ja oli yökin jolloin en nukkunut ollenkaan. Se olikin syy lähteä lääkäriin, jotta saan sairaslomaa. Enhän voi töissä olla kun tuntuu että voimani katosivat täysin! Migreeni tuli usean päivän ajaksi.
Työpaikkalääkäri laitti lähetteen labraan jossa useita kokeita ja määräsi nukahtamislääkkeen . ( Stella )Totesi että rintarankani täysin lukossa kuten myös niska erittäin jumissa. Pyysin estrogeeniä , mutta sanoi, että kokeillaan vielä fysioterapian avulla rintarangan lukkoja auki. Uusimpien tutkimusten mukaan lukkiutunut rintaranka vaikuttaa suoraan parasympaattiseen hermostoon aiheuttaen sydämen tykytyksiä, huimausta, pahoinvointia, ahdistusta , hikoilu puuskia yms. Elikä vasta jollei fyssari auta hän sanoi , että kokeillaan estrogeeniä. Itse ajettelin että olisin mieluusti kokeillut heti estrogeeniä. Aion mennä gynokologille kuitenkin vielä.
Verikokeissa ei ollut mitään poikkeavaa. Kilpparit ja sokerit kunnossa . Laaja verenkuva ok. Sydän tutkittu tykytyksen vuoksi reilu vuosi sitten holter tutkimuksin ja kaikki ok.
Mutta olen vaipumassa epätoivoon nukkumisen kanssa. Pelkään jääväni koukkuun nukahtamispillereihin tai jos niihin vaste kasvaa joudun syömään vahvempia. Olo on epätoivoinen eikä lähipiirissä nyt oikein vertaistukea .

Kommentit (16)

Vierailija

Tuohon auttaa vain hormonikorvaushoito, eli gyneltä saat avun. Ja laastari iholle ja vot kohta olet entiselläsi.

Tätini käytti kuolemaansa asti eli 90-vuotiaaksi. Ja minä seuraan esimerkkiään, eli kuntoriittää ja järki pelaa loppuun asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mistä ihmeestä voitkaan väittää tuollaista, vaihdevuodet kuuluu asiaan ja elämään?  Tukalaa kun on tukalan aika, helpotusta kun on helpotuksen aika .

Olisi hyvä jos aloittaja kertoisi mitä lääkettä hän käyttää, se on kiinnostavaa ja asiassa pääsi etenemään. Kyllä vanhuus on  aikanaan vanhuutta ja jos dementia on tullakseen niin se tulee, ilman lääkkeitä tai lääkkeiden kanssa.

Vierailija

0.38 Koska poistit maskuliinisen viestisi johon olin kommentoinut, olin selvästi oikeassa.
Nainen huomaa ja tietää tietyt seikat.
Lääkkeet yms.näkee,kun lukee aloittajan kirjoituksen.

Vierailija

Kyllähän ihmisen pitää saada nukkua, jos ei joka yö niin hyvin, niin ainakin silloin tällöin. Pitkän päälle käy muutoin liian raskaaksi. Itse käytän "kyytipoikana" kerran tai pari viikossa  Mirtazapiinia 1/2 tabl. jonka gynekologi minulle määräsi vaihdevuosien unihäiriöihin. Immovaneakin olen käyttänyt satunnaisesti ainakin 20 vuotta enkä ole tullut riippuvaiseksi. Välillä otan myös Melatoniinia ja se toimii vaihtelevasti. Hormonikorvaus-hoitoa käyttäessäni nukuin paljon paremmin mutta jouduin sen gynekologin suosituksesta lopettamaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ihmisen pitää saada nukkua, jos ei joka yö niin hyvin, niin ainakin silloin tällöin. Pitkän päälle käy muutoin liian raskaaksi. Itse käytän "kyytipoikana" kerran tai pari viikossa  Mirtazapiinia 1/2 tabl. jonka gynekologi minulle määräsi vaihdevuosien unihäiriöihin. Immovaneakin olen käyttänyt satunnaisesti ainakin 20 vuotta enkä ole tullut riippuvaiseksi. Välillä otan myös Melatoniinia ja se toimii vaihtelevasti. Hormonikorvaus-hoitoa käyttäessäni nukuin paljon paremmin mutta jouduin sen gynekologin suosituksesta lopettamaan. 

Joo..o... Onkohan olemassa lääkkeitä joilla ei ole pahiksia, siis sivuvaikutuksi. Ja jos on useita eri lääkkeitä käyttävä niin kukaan ei tiedä tarkkaan sivuvaikutuksien seurauksia SILLÄ jokainen ihminen on yksilöllinen ominaisuuksiltaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
0.38 Koska poistit maskuliinisen viestisi johon olin kommentoinut, olin selvästi oikeassa.
Nainen huomaa ja tietää tietyt seikat.
Lääkkeet yms.näkee,kun lukee aloittajan kirjoituksen.

Minusta tuntuu, että kiusaa on liikkeellä, ainakin pitkän kirjoittamani rauhoittavan viestin osalta. . Vaihdevuodet on sitä mitä ovat.  Meitä on useita naisia, jotka yhdessä keskusteltiin siitä, miten usein hikipuuska tuli aikoinaan. 3 tuntia oli väliä, meillä jokaisella, ja auton tuulilasi höyrysi silloin!  meillä paljon yhteistä hauskaa ollut kun ajattelemme yhdessä omia  vaihdevuosiamme.

Nainen on nainen ja se oleminen on tarkoitettu sellaiseksi kuin luonto sen on meille antanut.

Ikävää kiusausta, jos ei aina ole kannattamassa hormonihoitoa ja joutuu poistolistalle.

Mummo60

20.03 Aha, luulin että poistatit itse kirjoituksesi. En ole havainnut kiusaamista,tosin en hirveesti ole seurannut näitä jutteluita.
Nainen YMMÄRTÄÄ toista naista ja HYVÄKSYY jos jotkut tarvitsevat hormonikorvaushoitoa.
Me olemme yksilöitä. Joillakin vaihdevuodet ovat vaikeammat kuin toisilla. Kun hoitokeinoja on olemassa,miksipä ei hakisi helpotusta oloonsa?
Hormonihoidossa on aina omat riskinsä mutta gynekologi osaa kertoa niistä, hoitoja on monenlaisia.
Minulla ei ollut 3 tunnin välein hiki, enkä tunne ketään jolla olisi ollut. Auton ikkunat ei ole huurtuneet eikä mitään muutakaan lisän kanssa kerrottua ole ollut.
Miehet lähinnä tuollalailla vitsailevat naisista vaikka miehetkin vanhenevat ja hormonit romahtaa heilläkin. Niistä ei vaan puhuta.

Vierailija

Meille tuli hiki ja auton ikkunat kostui, se on fakta. Siitä osasimme vitsailla toisillemme kun olimme saman ikäisiä ja usein yhdessä pitkillä automatkoilla. Turhaa ärtyä siitä, että jotkut osaavat suhtautua OMIIN vaihdevuosiinsa kevyemmin ja löytää koko asiasta oman hyväksyttävän puolen. Jokainen tehköön vaihdevuosistaan raskaat tai kevyemmät, hoidoilla tai ilman.  Jo yksistään kuukautisten loppuminen oli voitto elämässä, ja se jo reilusti ennen viittäkymmentä.

Valitettavasti suuntaus tuntuu olevan otsikon mukainen. Minä ja saman ikäiset tuttuni otimme omat vaivamme kevyesti asioihin suhtautuen. Nyt olemme kaikki jo ikääntyneitä ja osa on säilynyt terveenä, osa ei - kuten yleensä elämässä.

Muuten miksi vaihdevuosista ei puhuta oikeasti kevyemmin ja miksi naiset suhtautuvat sellaisella ahtaudella asiaan?

En ole kuullut miesten puhuvan ikävällä tavalla asiasta, eikä tuttavapiirissäkään.

Vierailija

Siksi koska ihminen , nainenkin haluaa päästä elämässä helpolla:) koska se aika tuottaa paljon "vaivaa", esim pitää omistaa paljon vaatteita, koska kuka sitä nyt märissään kulkee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meille tuli hiki ja auton ikkunat kostui, se on fakta. Siitä osasimme vitsailla toisillemme kun olimme saman ikäisiä ja usein yhdessä pitkillä automatkoilla. Turhaa ärtyä siitä, että jotkut osaavat suhtautua OMIIN vaihdevuosiinsa kevyemmin ja löytää koko asiasta oman hyväksyttävän puolen. Jokainen tehköön vaihdevuosistaan raskaat tai kevyemmät, hoidoilla tai ilman.  Jo yksistään kuukautisten loppuminen oli voitto elämässä, ja se jo reilusti ennen viittäkymmentä.

Valitettavasti suuntaus tuntuu olevan otsikon mukainen. Minä ja saman ikäiset tuttuni otimme omat vaivamme kevyesti asioihin suhtautuen. Nyt olemme kaikki jo ikääntyneitä ja osa on säilynyt terveenä, osa ei - kuten yleensä elämässä.

Muuten miksi vaihdevuosista ei puhuta oikeasti kevyemmin ja miksi naiset suhtautuvat sellaisella ahtaudella asiaan?

En ole kuullut miesten puhuvan ikävällä tavalla asiasta, eikä tuttavapiirissäkään.

Kyllä miehetkin asiaan ottavat kantaansa mutta miesten omien ongelmien valossa kun tekee mieli mutta ei seiso!

Tosin, miehille se ongelmana saattaa olla hiukan enemmän yksilöllinenkin sillä monet 70 tai jopa yli 80 miehet vielä ovat aktiivisia kun taas nyky nuorten jokoissa on jopa alle 30 vuotiaitakin ongelmineen....

Vierailija

Eikä alunperin tässä ketjussa ole naisten vaihdevuosista kyse. Näin olen ymmärtänyt.  Hyvä tietysti puhua jossain muussa ketjussa miesten ikääntymisestä. Suotakoon miehille oma ketju, mutta vaihtoehto vaihdevuosille ei ole miesten ongelmat. On myös katsottava mikä on tärkeää elämässä ja kuka sanelee sen järjestyksen, itse vai luottaako monen eri kannalla olevan naistenlääkärin suosituksiin ja päätöksiin.

Vierailija

Hei sinä ketjun aloittaja, kuten huomaat, vaihdevuodet ovat varsin hankalat , kun pelkkä keskustelu saa porukan takajaloilleen 😉.

Kiva jos löysit linkin avulla asialliset keskustelut naisten kertomana, tsemppiä kovasti sinulle, yritä saada korvaushoitoa ja pikaista helpotusta arkeesi🙂👍.

T.vaihdevuodet jo ohittanut

Vierailija

16.03 Älä nyt hermostu.
Vagisan- ym. sopii nuoremmille myös, eivät siis ole vain vanhojen naisten voiteita 😄.

Itseäkin ärsyttää tv-mainokset sen sata kertaa illassa kun toistuu seksilelut, Vagisanit, kuukautissiteet yms. Kyllä naiseus on ikiajat ollut kiinnostava aihe.
Sana kun on vapaa niin pitää vain sietää tai olla lukematta ja katsomatta.

Itsellä ei tule mieleen kysyä palstoilta neuvoja terveysasioissa, vaan soitan terv.kesk.hoitajalle, joka varaa lääkäriajan ja laboratoriokokeet, jos tarvis vaatii.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat