Yksin asujan ruoka

Vierailija

Olisi mukava kuulla siitä miten paljon ja minkälaista ruokaa laitat jos olet yksin eläjä? Laitatko kokonaan itse valmistettua ,valmista ,mikro-eines ym . vai tyydytkö vain voileipiin yms.?

Minä itse laitan enimmäkseen itse ,mutta joskus se tuntuu turhanpäiväiselle. Ylensä teen samalla 2 annosta ,koska mielestäni ruokaan ei saa makua jos tekee ihan vähän. Lisäksi pakkkauskootkin ovat niin isoja ja senkin takia tulee ruokaa ainakin se 2 annosta .Toisinaan pakastan toisen puolen ja syön myöhemmin ,riipuen ruuasta.
Heti seuraavana päivänä en syö samaa ruokaa.
Lehdistä ja kaupan ruokaohjeista saisi vaihtelua totuttuun arkiruokiin ,mutta kun esim. mausteita tarvitaan vaan
yksi tl tuskin, sitäkään ei viitsisi ostaa erikoisempia mausteita ,kun ei tiedä tuleeko ruokaa tehtyä sen koommin .

Kertokaa hyviä niksejä näihin ongelmiin.
Ostamme tyttären kanssa joskus harvinaisempia mausteita puoliksi niin tulee käytettyä ,silti maustevalikoima on suuri.
Samoin monien ruoka aineiden kanssa ,että pakkaus on liian iso kerta ruokaan.
Toisaalta on hyvä puoli se,että saa tehdä semmoista ruokaa kun tykkää .Joskus keitän vaan pelkän puuron ,joka ei mieheni ollessa riittänyt päivällis ruuaksi.

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Yksinasuvan ruokatalous on mun mielestä helppo toteuttaa. Ei tarvi ottaa kenenkään muiden toiveita huomioon. Syön paljon kalaa, teen sitä monella tapaa, eikä se kaipaa kaverikseen kun pelkkää perunaa. Perunoita keitän aina muutamaksi päiväksi kerrallaan. Paistan niitä tai lämmitän mikrossa muina päivinä. Yksineläjän ruoka tulee halvaksi, eri juttu on sitten kun tulee ruokavieraita. Silloin voi jäädä paljon syömätöntä ruokaa ja se on ongelma.

Vierailija

Laitan ruokaa joka päivä ellen syö ulkona (kovin usein kyllä näin on asia). Lisäksi teen välipaloja mm. leipäjuustosta, erilaisista muista juustoista sekä lihaisista erikoismakkaroista. Myös erilaisia nopeita keittoja teen paljon. Esimerkiksi tulisia kasvispitoisia ja juustopohjaisia. Leipiä yritän syödä mahdollisimman vähän, koska ne eivät ole oikeaa ruokaa. Useimmiten aamupalaksi saatan ottaa ruisleipäpalat joiden väliin tulee juustoa, kinkkua, kurkkua, salaattia, paprikaa, kananmunaa ja kaikkea sellaista mukavaa. Levitteitä en niissä käytä.

Mausteiden osalta minulla on todella hyvä valikoima kaikenlaisia perusmausteista eksoottisempiin. Nehän säilyvät vaikka kuinka pitkään, joten miksi niitä ei voisi hankkia kaappiin? Lisäksi kaikissa mitä teen on tyypillisesti 5-8 eri maustetta. Ei paljon, mutta maun kannalta ne ovat aivan oleellisia. Minusta on ihanaa kokeilla ja hakea erilaisia mausteyhdistelmiä eri ruokiin. Niillä saa sitä luksusta ja vaihtelua tavallisiinkin ruokiin. Suosittelen!

Vierailija

Lainaus:

Yksineläjän ruoka tulee halvaksi, eri juttu on sitten kun tulee ruokavieraita. Silloin voi jäädä paljon syömätöntä ruokaa ja se on ongelma.

Minusta yksineläjä maksaa ruoasta helposti kaksinkertaisesti suhteessa henkilömäärään tavalliseen perheeseen verrattuna. Pienten pakkauskokojen suurempi hinta ja väistämätön hävikki aiheuttavat tämän. Sama se on kaikissa muissakin asioissa. Sinkkuna maksaa enemmän kaikesta. Eikä auta vaikka tienaisi kahden normaali-ihmisen edestä - verottaja hoitaa asian niin ettei mitään jää säästöön. :)

valone
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

klo. 17:05
Olen yksineläjä.
Laitan jotakunkin kaiken ruuan itse, koska se on mukavaa ja ajankuluakin eläkeläiselle.
Mieleeni ei edes tulisi ostaa ja tehdä yhtä ateriaa kerralla, paitsi joku esim. munakas.
Tykkään myös kokeilla uutta.
Pidän mausteista, eikä ne ole kalliita, vielä halvempia Santa Marja..pienissä paperipusseissa.
Lasipulloissa ne tietenkin säilyy kauan. ostin viikko sitten Curry maustetta lasipullossa, säilyy loppuvuoteen 2015.Senkin jälkeen ne ovat vielä käyttökelpoisia täysin, ehkä hieman laimeimpina.
Kerroin aiemmin tuolla miten laitoin broilerin rintapaloja, pakkauksessa oli kolme, siis minä syön niistä kolme ateriaa, vaikka perättäisinä päivinä, on niin hyvää.
Joskus kun olen reissun päällä ja kotiin tulossa kaupan ohi, ostan jonkun valmiin keiton hetinälkään.
Minusta on hyvä konsti säästyä tiheiltä kauppareissuilta, kun varaa perusaineita kotiin, niistä aina saa jotakin loihdittua. Esim. että on juureksia, vihanneksia, jotain kalaa ja lihaa pakkastettuna tai tuoreena.
Kuin myös hedelmiä ja marjoja.
Minä en saanut selvää, tai ymmärtänyt ..mikä sinun ongelmasi oli?

valone
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015
Nuorikolli

Yksineläjän ruoka tulee halvaksi, eri juttu on sitten kun tulee ruokavieraita. Silloin voi jäädä paljon syömätöntä ruokaa ja se on ongelma.

Minusta yksineläjä maksaa ruoasta helposti kaksinkertaisesti suhteessa henkilömäärään tavalliseen perheeseen verrattuna. Pienten pakkauskokojen suurempi hinta ja väistämätön hävikki aiheuttavat tämän. Sama se on kaikissa muissakin asioissa. Sinkkuna maksaa enemmän kaikesta. Eikä auta vaikka tienaisi kahden normaali-ihmisen edestä - verottaja hoitaa asian niin ettei mitään jää säästöön. :)

Miten sinä lasket kulutuksen, kun sanot, että yksineläjän ruoka tulee suhteessa kallimmaksi?
Mikä on ruuassa hävikkiä? No syksyisin porkkana ja muiden juureksien naatit, ehkä.
Tuotteillahan on kilohinta, jos sinulla on aikuisia kolme ja kaikkien ruuat on sinun pussistasi tottakai se tulee sinulle kalliimmaksi. Koska ruoka on syöty kertalaakilla, yksin olisit syönyt siitä ruokamäärästä kolme eri kertaa.

Yksi ihminen syö, mitä yksi ihminen syö!
Meinaatko, että viisihenkisen perheen ruoka maksaisi saman verran kuin yhden henkilön? Joskus se on niin, että rahat tienaa vain se yksi henkilö.

Vierailija

Yksineläjänä en osta ruokapakkauksia vaan kaiken irtonaisena. Voi olla että sitä mahdollisuutta ei ole pienissä kaupoissa asioidessa.

valone
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Yksineläjänä en osta ruokapakkauksia vaan kaiken irtonaisena. Voi olla että sitä mahdollisuutta ei ole pienissä kaupoissa asioidessa.

Asioin suuressa marketissa, jossa on valinnanvaraa. Asun myös suuren kaupungin keskustassa, minulla on vara valita.
Kyllä irtonaiset tulee aina kalliimmaksi.
Mutta kun ostaa useamman kerralla voi saada tukkualennuksen, siis irtokaupassa.;)

Vierailija

Tämä on tosi tarpeellinen keskustelupalsta. Kiitos aloittajalle. Taidan olla vasta kolmas, mutta varmasti tulee lisää ja hyviä vinkkejä.
Olen yksin eläjä ja riesana laaja ruoka-allergia, viimeisin on mustapippuri. Olen vegetaristi, siis kasvissyöjä, syön lisänä kalaa ja kananmunia. Kasvisten suhteen en voi syödä mitään raakaa, samoin hedelmien jne. Omenan, pähkinän ja mantelin syöminen tietää vähintään lääkärille menoa tahi sairaalaan.

Kolmen lapsen äitinä olen aina tehnyt ruoan itse alusta loppuun. Niin teen nytkin yksineläjänä. Ehkä tämä allergiani on tehnyt sen, etten syö ulkolaista ruokaa säilöntä- tai lisäaineiden takia. Pohjoismaissa tuotettua uskallan kylläkin syödä. Kartan myös ulkona syömistä.

Tämä tekee myös sen, että kesällä "hillittömästi" pakastan marjoja, vihanneksia, juureksia eli kaikkea mitä vain voin syödä. Terveysasemalta ja ravitsemusterapeutilta olen saanut hyviä reseptejä.

Mausteita ei ole enää paljoa, mutta kyllähän niitä jonkin verran löytyy. Oli hyvä neuvo, että ostaisi niitä puoliksi jonkun kanssa, koska niitä aina jää. Hyvä idea toteuttaa olisi tietysti muidenkin kuiva ruoka-aineiden kanssa.

Tämä on karmea riesa vaikka olen jo 70-luvulta saakka tämän kanssa kamppailut.

Edelliset kirjoitukset olivat todella hyviä. Lähden välillä saunaan ja sitten pitäisi kamppailla tämän uuden tietsikan kanssa. Toivottavasti pääsisin illalla vielä käväisemään tällä palstalla. :))
-gastella

Vierailija

Otan osaa, itse voin syödä ihan mitä hyvänsä. En osaisi ollenkaan valmistaa ruokia jos olis jotain säännösteltävää.

Vierailija

Lainaus:

Miten sinä lasket kulutuksen, kun sanot, että yksineläjän ruoka tulee suhteessa kallimmaksi?
Mikä on ruuassa hävikkiä? No syksyisin porkkana ja muiden juureksien naatit, ehkä.
Tuotteillahan on kilohinta, jos sinulla on aikuisia kolme ja kaikkien ruuat on sinun pussistasi tottakai se tulee sinulle kalliimmaksi. Koska ruoka on syöty kertalaakilla, yksin olisit syönyt siitä ruokamäärästä kolme eri kertaa.

Meinaatko, että viisihenkisen perheen ruoka maksaisi saman verran kuin yhden henkilön? Joskus se on niin, että rahat tienaa vain se yksi henkilö.

Tuotteilla on kilohinta joka on suhteessa pakkauskokoon. Pieni pakkaus maksaa tyypillisesti kilohinnaltaan jopa 50% enemmän. Myös ruoan lämmityskustannukset yhden henkilön kohdalla esimerkiksi 4-henkiseen perheeseen verrattuna ovat noin kaksinkertaiset. Samoin aika henkilöä kohden yli kaksinkertaistuu. Aikakin on rahaa.

Hävikki syntyy silloin kun pieniä pakkauskokoja ei ole saatavilla. Ainakaan minä en ehdi tai muista syödä siten että suuret pakkaukset tai tarjoukset tulisi käytettyä sataprosenttisesti. Ja yksin eläjillehän noita tarjouksia ei yleensä ole.

Nämä kaikki asiat tietysti kerroin jo tuossa edellisessä viestissä, mutta tuossa selvennyksenä uudelleen koska ensimmäisen kappaleen viimeisestä lauseestasi päätellen et ymmärtänyt.

valone
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Yksinasuvan ruokatalous on mun mielestä helppo toteuttaa. Ei tarvi ottaa kenenkään muiden toiveita huomioon. Syön paljon kalaa, teen sitä monella tapaa, eikä se kaipaa kaverikseen kun pelkkää perunaa. Perunoita keitän aina muutamaksi päiväksi kerrallaan. Paistan niitä tai lämmitän mikrossa muina päivinä. Yksineläjän ruoka tulee halvaksi, eri juttu on sitten kun tulee ruokavieraita. Silloin voi jäädä paljon syömätöntä ruokaa ja se on ongelma.

Kyllä tuohon tapaan syöden varmasti ruoka tulee halvaksi, mutta tasoittuu sairauskuluina.

valone
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015
Nuorikolli

Tuotteilla on kilohinta joka on suhteessa pakkauskokoon. Pieni pakkaus maksaa tyypillisesti kilohinnaltaan jopa 50% enemmän. Myös ruoan lämmityskustannukset yhden henkilön kohdalla esimerkiksi 4-henkiseen perheeseen verrattuna ovat noin kaksinkertaiset. Samoin aika henkilöä kohden yli kaksinkertaistuu. Aikakin on rahaa.

Hävikki syntyy silloin kun pieniä pakkauskokoja ei ole saatavilla. Ainakaan minä en ehdi tai muista syödä siten että suuret pakkaukset tai tarjoukset tulisi käytettyä sataprosenttisesti. Ja yksin eläjillehän noita tarjouksia ei yleensä ole.

Nämä kaikki asiat tietysti kerroin jo tuossa edellisessä viestissä, mutta tuossa selvennyksenä uudelleen koska ensimmäisen kappaleen viimeisestä lauseestasi päätellen et ymmärtänyt.

Kas kun minä joka olen 50vuotta laittanut päivittäin aterioita en ole huomannut, että pienemmän pakkauksen hinta olisi 50 %kalliimpi.Nuorikolli satuilee, tietämättömänä asioista joista puhuu.
Ihminen oppii mitä tahansa kun haluaa. Haaskaus ei ole säästöä.Kun rahaa on hieman liian vähän kuukauden tarpeisiin, se laittaa toimimaan niin että ei mene hukkaan yhtään mitään, mihin itse voi vaikuttaa.
Olen huomannut, että esim. kala suuren marketin kalatiskillä on kalliimpaa monesti, kuin lähikaupassa, vaikka ei ole kuin kaksi korttelia väliä.Se raha mitä laitetaan ruokamenoihin on suhteessa siihen mitä ansaitsee. On kokemusta.
Vähälläkin rahalla saa ravitsevaa oikein kunnollista monipuolista ruokaa.

valone
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Eikö vajaa euron maustepussin jakaminen ole niuhottamista.Kun kympillä saa kattavan maustearsenaalin ostettua, vaikka ei olisi ennestään mitään mausteita kotona.

Vierailija

Niin ei se tosiaan ole haaskausta kun yksineläjä maksaa ruoastaan enemmän juuri edellä esitetyistä syistä.

Vierailija

Niinkuin gastellakin totesi tämä palsta on hyödyllinen. Yksinasujan pitää syödä monipuolisesti. Punakaalesta, purjosta ja viinirypäleista saa maukkaan salaatin ja siihen tulee kastike sitruunamehusta,hunajasta ja oliiviöljystä. Se ei mene jääkaapissa heti huonoksi vaan voi syödä useana päivänä. Minulla on aina monipuolista itse tehtyä ruokaa ja arvostan marttayhdistyksen reseptejä. Se on sitten työpaikkalounas päivällä mutta kun kaikki ei ole työelämässä tai sellaisessa työpaikassa jossa on tasokas lounasravintola.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat