Nettilehtorin vastaanotto avattu!

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Kaipaatko neuvoja internetin tai tietokoneen käytössä? Lähetä kysymyksiä sähköpostilla: nettilehtori@sanomamagazines.fi. Nettilehtori vastaa valitsemiinsa kysymyksiin ET-raadin keskusteluissa. Nettilehtori osallistuu keskusteluun myös ET-raadissa mahdollisuuksien mukaan arkipäivisin. Nettilehtori on tietotekniikkaan ja internetiin erikoistunut toimittaja.

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija

Tämäpä mukavaa, täytyykin oikei ajan kanssa pohtia sitä suurinta kysymystä. Ongelma on se, että olisi paljon kysyttävää. Toivotan nettilehtorillemme kärsivällisyyttä meidän kanssa...

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllähän kysyttävää olisi paljonkin, kun vain osaisi muotoilla se oikeaan verbaaliseen asuun.
Terveisin Aluisa

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Onko mitään mahdollisuuksia joskus muotoilla tätä tekstiä muuta,kuin kursivoiden.Olisi mukava tehdä tekstistä ilmeikkään näköistä ja mahdollisesti liittää vielä kuviakin ja värejä?

Vierailija

Käytössäni on picasa- kuvaohjelma ja siihen olen tallentanut monen vuoden ajalta kuvia ja videonpätkiä. Olen kyllä tehnyt varmuuskopit CD:lle kaikesta kevääseen saakka. Nyt Picasan kanssa on tullut ongelmia,kun en saa siihen kuvia tallennettua! Kesän 2009 kuvat ovat vielä tallentamatta. Kun avaan picasan se ikäänkuin toimisi hetken, mutta sitten häviää! Mitä neuvoksi?

Vierailija

Hei,

Hauskaa että Nettilehtori on saanut näin iloisen vastaanoton. Toivon että kysymyksiä lähetetään minulle suoraan sähköpostilla. Tällä tavalla voin tehdä tarkentavia kysymyksiä esimerkiksi minkälaisista laitteista tai ohjelmista on kyse.

Koetan vastata myös keskustelupalstalla esitettyihin kysymyksiin parhaani mukaan.

Vierailija
marjutti

Onko mitään mahdollisuuksia joskus muotoilla tätä tekstiä muuta,kuin kursivoiden.Olisi mukava tehdä tekstistä ilmeikkään näköistä ja mahdollisesti liittää vielä kuviakin ja värejä?

Valitettavasti näyttää siltä, että NettiET:n keskusteluissa tekstin muokkailua voi tehdä vain lihavoimalla ja kursivoimalla. Palveluin kehittäjät varmasti huomaavat palautteen ja miettivät voisiko asialle tehdä jotain.

Älä kuitenkaan unohda hymiöitä. Niillä saa tekstiin mukavasti lisää ilmettä. Esim. hymyä:) naurua :D ja silmäniskuja ;)

Myötätuntoa voi esittää surullisella naamalla eli suriolla :(

Vierailija
malperi

Käytössäni on picasa- kuvaohjelma ja siihen olen tallentanut monen vuoden ajalta kuvia ja videonpätkiä. Olen kyllä tehnyt varmuuskopit CD:lle kaikesta kevääseen saakka. Nyt Picasan kanssa on tullut ongelmia,kun en saa siihen kuvia tallennettua! Kesän 2009 kuvat ovat vielä tallentamatta. Kun avaan picasan se ikäänkuin toimisi hetken, mutta sitten häviää! Mitä neuvoksi?

Hei malperi,

Picasa on hakukoneestaan paremmin tunnetun Googlen ilmainen kuvien hallintaohjelma. Ohjelman voi asentaa omalle tietokoneelle. Sen lisäksi Picasalla on olemassa oma internet-kuvapalvelu, johon valokuvia voi ladata ja jakaa sitten esimerkiksi ystäville.

Jos sinulla on tietokoneellasi Picasan valokuvaohjelma, niin kuin uskon, voi vika olla esimerkiksi siinä, että sinulla on käytössä ohjelman vanha versio. Yleensä mainitsemasi ongelma ratkeaa asentamalla ohjelma uudelleen. Uusi versio Picasasta löytyy osoitteesta picasa.google.com.

Ohjelman asennuksen pitäisi onnistua seuraamalla tietokoneen antamia ohjeita sen jälkeen kun käynnistää tallennetun ohjelmatiedoston.

Jos sinulla on käytössäsi Picasan tietokone-ohjelma löytyvät kuvasi tietokoneeltasi vaikka Picasa ei toimisikaan. Kuvat ovat todennäköisesti kansiossa jonka nimi on originals.

Jos näistä neuvoista ei ollut apua, niin lähetä minulle sähköpostia osoitteella nettilehtori@sanomamagazines.fi, niin voimme tutkia ongelmaa enemmän.

Nettilehtori

Vierailija
Leena-Emily

Laittaisin kamerastani kuvia tietokoneelle, mitä teen?
Pitäisikö minun ladata joku ohjelma?

kiitokset

Hei Leena-Emily,

Kamerassa olevat kuvat kannattaa siirtää talteen tietokoneella. Tällä tavalla saa myös lisää tilaa kameraan ja kivojen kuvien ottaminen ei jää väliin sen vuoksi, että kamerassa on muistikortti täynnä.

Todennäköisesti et tarvitse erillistä ohjelmaa kuvien siirtoon. Nykyaikainen tietokone osaa tunnistaa siihen kytkettävän kameran itsestään.

Tarvitset kuitenkin tiedon siirtokaapelin joka on tullut kameran myyntipakkauksen mukana. Useimmiten riittää, että kytket kameran kaapelilla tietokoneeseen ja laitat kameraan virrat päälle.

Kun kamera on kytketty tietokoneeseen pitäisi sen löytyä omana laitteena tietokoneesi Oma tietokone –hakemistosta. Kuvien siirtäminen onnistuu tarttumalla kuviin tai kuvakansioihin hiirellä ja siirtämällä ne haluttuun kansioon tietokoneellasi.

Tietokoneessasi saattaa myös olla valmiiksi ohjelma, joka auttaa kuvien siirrossa.

Jos näistä neuvoista ei ollut apua, niin lähetä minulle sähköpostia osoitteeseen nettilehtori@sanomamagazines.fi. Kerro samalla kamerasi merkki ja malli, niin osaan ehkä auttaa tarkemmin.

Nettilehtori

Vierailija
Biba

Tervetuloa nettilehtori:) Aion kysyä muutakin asiaa tietokoneen käytöstä, mutta aloitan helposta. Perin perheenjäseneltä tietokoneen merkkiä Fujitsu Siemens, ohjelma Microsoft Windows XP. Olen tällä koneella opetellut tekemään asioita, ja teen kyllä virheitäkin. Toinen juttu on, etten varmaan tiedä läheskään kaikkia mahdollisuuksia, mitä koneessa olisi. Miten kauan tietokoneet pysyvät käyttökelpoisina? Koneeni on jo aika vanha.. Tulostimeni on merkkiä HP Deskjet F370. Olen siihen aina tilannut netistä uudet väripatruunat. Nyt meni tikku kynnen alle, ajattelin säästäväni, ja lähetin tyhjän patruunan uudelleen täytettäväksi. Tulostin teki stopin tämän täytetyn patruunan kanssa. Täytynee lukea tulostimen käyttöohjeista neuvoa. Kauanko tulostimet yleensä pysyvät käyttökelpoisina?

Hei Biba,

Paras tapa oppia tietokoneen käyttö on rohkeasti kokeilla. Näin olet ilmeisesti tehnytkin. Hienoa.

Vanhan tietokoneen käyttökelpoisuus riippuu siitä mihin sitä käytetään. Vanhakin tietokone taipuu hyvin esimerkiksi tekstinkäsittelyyn, sähköpostin lähettämiseen ja internetin käyttöön.

Itse olen sitä mieltä, että tietokone on vanha kun se on valmistettu yli viisi vuotta sitten. Sen jälkeen koneelta ei kannata enää vaatia toimimista aivan kaikissa tilanteissa.

Vanhaa tietokonetta voi koettaa päivittää hankkimalla siihen lisää muistia. Se onnistuu helpoiten viemällä kone tietokoneliikkeeseen ja kysymällä voiko koneeseen päivittää lisää muistia.

Toinen tapa lisätä tietokoneen suorituskykyä on eheyttää kiintolevy. Eheytyksessä kiintolevylle ajan myötä sirpaloitunut tieto kirjoitetaan parempaan järjestykseen levylle. Tällä tavalla koneen levylle tulee enemmän tilaa. Kiintolevyltä kannattaa myös aika ajoin tuhota tarpeettomia tiedostoja. Microsoftin sivuilla neuvotaan miten tietokoneen toimintaa voi tehostaa. Tässä linkki ohjesivulle: http://support.microsoft.com/kb/842988/fi

Tärkeistä tiedostoista ja valokuvista kannattaa ottaa varmuuskopiot, sillä vanha tietokone voi rikkoutuessaan olla kallis tai jopa mahdoton korjata.

Helpoiten varmuuskopiointi käy esimerkiksi usb-muistitikun avulla. Niitä myydään esimerkiksi tavarataloissa. Tällöin tietokoneessa täytyy olla usb-portti. Se on noin yhden senttimetrin levyinen suorakaiteen muotoinen kolo tietokoneen kyljessä. Tässä on linkki kuvaan usb-portista. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c...t_Port.jpg

Tulostimet ovat minusta tietotekniikan ongelmallisimpia laitteita. Niissä on paljon liikkuvia osia ja siksi ne vikaantuvat helposti. Siitä huolimatta tulostimen tulisi kestää normaalikäytössä vuosia.

Tulostinvalmistajat itse suosittelevat käyttämään heidän valmistamiaan tulostustarvikkeita. Vanhan mustekasetin täyttämisessä voi tulla ongelmia vastaan. Todennäköisesti vika on kosketuspintojen tai mustesuuttimien vioittuminen tai tukkeutuminen.

Heti ei kuitenkaan kannata luovuttaa. Katso ensin onko täytetty kasetti ehjä. Sen jälkeen kannattaa koettaa putsata tulostuskasetti. Ohjeet löytyvät käyttöohjeista. HP Deskjet F370:n ohjeet löytyvät tämän linkin takaa: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/manu...t=1128316&

Jos ohjeista ei ole apua voit vielä kokeilla tulostimen toimivuutta uudella alkuperäisellä mustekasetilla.

On hienoa, että vanhoiksi käyneille tietokoneille ja oheislaitteille löytyy uusi elämä sukulaisten käytössä. Kannattaa muistaa, että mitä enemmän tietokonetta käyttää, niin sen mukavampi on, että käytössä on hyvä tietokone.

Nettilehtori

Vierailija
Nettilehtori

Helpoiten varmuuskopiointi käy esimerkiksi usb-muistitikun avulla. Niitä myydään esimerkiksi tavarataloissa. Tällöin tietokoneessa täytyy olla usb-portti. Se on noin yhden senttimetrin levyinen suorakaiteen muotoinen kolo tietokoneen kyljessä. Tässä on linkki kuvaan usb-portista. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c...t_Port.jpg

Heti ei kuitenkaan kannata luovuttaa. Katso ensin onko täytetty kasetti ehjä. Sen jälkeen kannattaa koettaa putsata tulostuskasetti. Ohjeet löytyvät käyttöohjeista. HP Deskjet F370:n ohjeet löytyvät tämän linkin takaa: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/manu...t=1128316&

Nettilehtori

Kaksi yllä olevaa linkkiä ei näköjään toimi. Pahoitteluni siitä. HP Deskjet F370 -ohjeet löytyvät helposti hakemalla googlesta sanoilla HP Deskjet F370 ohjeet/i].

Vierailija

haluisin vastata yhteen kilpailuun, mut ei sillä osoiteella pääse sinne,mitä pitäs tehdä.

Vierailija

Lainaus:

haluisin vastata yhteen kilpailuun, mut ei sillä osoiteella pääse sinne,mitä pitäs tehdä.

Jos sillä osoitteella ei sinne pääse, niin tuskinpa se on mikään tärkeä kilpailu. Eli älä tee mitään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat