Kuntien virkamiesvalta

Vierailija

Usein kirjoitetaan ja puhutaan kuntien virkamiesvallasta, varsinkin kuntaliitosten yhteydessä. Oletteko kohdanneet tilanteita, jolloin virkamiesvalta ei kuuntele teitä, ei vie asioitanne eteenpäin jne.

Kommentit (7)

Vierailija

Kyllä totisesti.
Asun uudessa kaupungissa, muutin lokakuussa. Vietän paljon aikaani kulkien kaupungilla ja tietysti uudessa paikassa ympäristööni tutustuen vielä tavallista enemmän.
Tässä kaupungissa on liikenne suunniteltu siten, että autoliikenne on sujuvaa, suoraa ja helppoa. Kevyttä liikennettä (jalankulku, pyöräily) ei juurikaan ole huomioitu, esimerkiksi suojateitä puuttuu oleellisista kohdista, kevyen liikenteen väylämerkkejä puuttuu ym. Eräs risteys on sellainen, että päästäksesi kävellen toiselle puolelle katua, joudut ylittämään kolme katuosuutta, joissa jokaisessa on erikseen pyytämällä toimiva liikennevalo, suojatietä ei siis ole siinä kohdassa, että pääsisi kadun toiselta puolelta toiselle.
Näistä puutteista sähköpostitin asioista vastaavalle kaupungin virkamiehelle ja sain tosi ikävää vastinetta palautteeseeni. Suojateitä kuulema löytyy tarpeeksi, on vain terveellistä, jos kävelee pitemmälle ja jos ei löydy, niin ei niitä ole varaa enää tässä vaiheessa käydä tekemäänkään (muutamassa paikassa riittäisi valkoinen maali ja kaksi kappaletta suojatiemerkkejä!). Väittelimme tarpeista ja mahdollisuuksista muutaman postin verran, mutta totesin sitten kyllä, että tämän vastuuhenkilön asenne on sellainen, ettei jatkossakaan mitään muutosta tähän asiaan ole tulossa.

Ketuttaa (vieläkin)!

Vierailija

Samaa kohtelua sattui minullekin. Kunta, johon kuuluin, oli kahden naapurikunnan välissä. Valtatiet alkoivat, jos karkeasti anoision, itä-Suomesta ja päätyivät Helsinkiin. Sek'ä idän että lännen puoleisten naapurien bussipysäkit olivat katettuja. Meillä ei ja täällä vielä laajat pellot. Kovalla tuulella ja tuiskulla pellolta tuuli itäänpäin ja peltoaukeamien jälkeen tietä reunusti metsät, jolloin tämä osa oli kuin tuulitunneli.
Otin yhteyttä kuntaan ja kysyin josko olisi mahdollisuutta saada katetut bussipysäkit. Vastaus: "Osta auto itsellesi."

Nyt muutama vuosi sitten täällätehtiin surkea kuntaliitos. Tietä korjattiin, rakennetiin uusi liittymä ja liikenneympyrä. Siellä edelleenkin ihmiset värjöttelevät bussipysäkeillä - ei katoksia kolmella pysäkillä.

Vierailija

anonyymi 17.01 13:12

Tulipa mukaan pientä aivojumpaa. MInkä sanan muodostaa kirjainryhmä - anoision?

Vastaus: Sanoisin.

Vierailija

Ainakin täällä maalaiskaupungissa kaikki toiminta perustuu siihen, että jokaisella on auto tai kaksi. Mikä lienee syy, mikä seuraus siihen, että autoistumista suositaan? Itse luovuin autosta n. 7 vuotta sitten, enkä aio enää sellaista hankkia. Liikenne on muutakin kuin autoliikennettä, se kyllä pitäisi nykypäivänä jo tunnustaa ja ymmärtää!!!

Vierailija

Ano 17.01. 13:43

Ymmärrän mielipiteesi. Useamman lapsen äitinä kuitenkin sanon, että lapsiperheet ovat aivan toisenlaisessa asemassa. Siellä tarvitaan autoa, jopa kaksikin. Lapsia viedään harrastuksiinsa usein 10km ei ole mitään yhteen suuntaan yhdelle lapselle. Ei sairasta tai pikkuisen loukkaantunutta lasta voi busseilla kuljettaa. Kauppareissut, ison perheen ruokatarpeet täyttävät useampia kasseja. Jo näissä edellisessä tapauksissa menot olisivat huomattavasti suuremmat.

Yksin jäätyäni työmatkani autolla kesti n. 20min suuntaan, bussilla 1 1/2 tuntia eli 3 tuntia. Kauppaan menot vaatisivat vaihtoja.

Vaikka joukkoliikenne paranisi, ihmiset edelleenkin suurimmaksi osaksi, ainakin taajamien ulkopuolella käyttäisivät autoa.

Vierailija

Niin ja jos vielä on niin kuin meillä että julkisia yhteyksiä ei ole lainkaan ja lähikauppa ja ne muut harvat palvelut joita kylällä vielä on ovat liki 20 km yhdensuuntaisen taipaleen takana niin oma auto on välttämättömyys.

Vierailija

Juu, ei tosiaan kaikki pärjää ilman, eikä siinä mitään. Silti liikennesuunnittelussa pitäisi ottaa huomioon se, että kaikki eivät liiku pelkästään autolla, jalankulku ja muu kevytliikenne on otettava huomioon. Nykysuunnittelu monessa paikassa tahtoo olla sitä, että autoille suunnitellaan suorat ja mutkattomat, kiertämättömät reitit ja kevyt liikenne alittakoon, ylittäköön, kiertäköön ja odottakoon.
Olisiko mahdollista, että autoliikenteelle olisi painonapit liikennevaloihin tienristeyksissä, josta voisivat tarvitessaan piipata ja jäädä odottelemaan?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat