Kreeta keväällä

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hei
Onko kukaan ollut Kreetalla toukokuussa? Minkälaiset ovat sääolot silloin?
Olin jo varaamaassa matkaa, kunnes luin matkaesitteen sivuilta, että Kreetalla on keväisin ja syksyisin vaihtelevat sääolosuhteet. Mietinkin, että mitähän tämä mahtaa tarkoittaa? Onko pilvisiä päiviä, myrskyjä, kovaa tuulta vai mitä tämä mahtaa tarkoittaa? Minkään muun maan kohdalla ei lukenut vastaavaa...
Kannattaakohan Kreetalle mennäkkään..???

Kommentit (7)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei pikku puutarhuri,
Enpä minä ainakaan voi sinua auttaa, kun olen ollut Kreetalla pari kertaa vain heinäkuussa ja silloin siellä oli ainakin tukalan kuumaa.
Muistan yhden vedenhakumatkan kun olin nääntyä helteeseen.
Terveisin Aluisa

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllä minä uskon, että kannattaa lähteä. Itse en ole toukokuussa Kreetalla ollut, mutta tuttavapariskunta on ollut jo huhtikuussa ja silloin oli ollut hyvä sää ja lämmintä päälle 20 astetta.
Turkissa ja Rhodoksella olen ollut toukokuussa ja tyytyväinenen säähän ja lämpötilaan. Merivesi ei vielä kovin lämmintä ollut.

Vierailija

Moi !
Kreetalla on tullut käytyä jokunen vuosi sitten useammankin kerran. Kokemusta huhtikuusta, heinäkuusta sekä lokakuusta. Kesällä todella kuuma. Keväällä ja syksyllä lämpötilat 20 asteen tuntumassa, illalla ja yöllä viileämpää . Kaatosateita ja myrskyjä ei ole tullut koettua, mutta tavallisia "kotoisia" sadekuuroja (tuulen keralla)joskus lokakuussa. Mutta kukapas sitä pystyisi ennustamaan, että sattuuko se sadekuuro justiin oman loman kohdalle... !?
Syksyllä kun turistit makoilevat vielä aurinkoa ottamassa rannalla - paikalliset saattavat jo vetää toppaliivit päälle!
Keväällä luonto on vielä vihreää, kun aurinko ei ole vielä ehtinyt kaikkea kuivattamaan rutikuivaksi. Kyllä siellä jo toukokuussa lämmintä on, ellei mikään poikkeuksellinen säärintama satu Etelä-Euroopan kohdalle.
Kannattaa lähteä ! Hyvää matkaa ja toivotaan hyvät säät ! :)

Vierailija

Moikka
Matkatoimistosta myös varmistelin mitä tarkoitti ilmojen epävakaisuus ja sain sellaisen vastauksen, että kevät tarkoittaa siellä lähinnä maalis-huhtikuuta. Kukaanhan ei tietenkään voi mennä takaamaan, että sää on aina suosiollinen kun turistit saapuvat, mutta toiveita kuitenkin olisi.
Löysimme aivan ihanan huoneistohotellin merenrannalta, jonne sitten ilmeisesti kuitenkin olemme nyt sitten menossa.. Antaa vähän potkua tähän talveen, kun tietää, että keväällä sitten kaksi viikkoa - toivon mukaan aurinkoisessa ja lämpimässä paikassa-.

Vierailija

Olen ollut monet kerrat sekä Kreetalla että Kreikan saaristoa kiertelemässä huhti-toukokuussa. Se on aivan ihanaa aikaa. Kaikki kukkii ja on vihreää. Ilma on raikas. Joskus saattaa sataa, mutta enimmäkseen on aurinkoista. Lämpötilat kuin Suomessa keskikesällä. Lähde ihmeessä, Pikku Puutarhuri. Minnepäin Kreeta olet lähdössä? Kreetalla on mahdottoman paljon näkemistä. Siellä kannattaa matkustaa paikallisbusseilla. Ei maksa paljon ja näkee kreetalaista elämänmenoa ihan toisella tavalla kuin turistiretkillä. Pikkukylissä ei kyllä osata muuta kuin kreikkaa, mutta toimeen aina tulee.

Saarilla kiertely (Island hopping) ei ole vain nuoria varten. Olen kierrellyt paljon eri puolilla Kreikan ihanaa saaristoa. Yleensä olemme ottaneet pelkät lennot Ateenaan ja sieltä sitten Pireuksesta edelleen saaristoon. Asuntoa ei yleensä tarvitse hakea. Asunnon tarjoajat odottavat määränpään satamassa. Hinnasta kannattaa aina keskustella etenkin, jos aikoo jäädä useammaksi päiväksi. Parin viikon lomalla ehtii mukavasti kiertää 4-6 saarta. On olemassa kreikan saaria kierteleville tarkoitettu englanninkielinen opas "Greek Island Hopping". Siitä tulee vuosittain uusi painos. Sitä painaa Thomas Cook Publishing, ISBN 1-841573-07-8. Sitä saa ainakin Akateemisesta kirjakaupasta, mutta tulee halvemmaksi tilata suoraan Englannista. Katso www.greekislandhopping.com. HUOM! Oppaassa ja netissä olevat laivojen aikataulut ovat korkeintaan suuntaa antavia, jos sitäkään.

Vierailija

Hei
Agios Nikolaukseen ollaan menossa kahdeksi viikoksi.
Löydettiin sieltä mukava pieni huoneistohotelli aivan rannalta. Ei siis tarvitse lähteä samoilemaan kauemmas rantaan päästäkseen. Tosin hotellissa on uima-allaskin.
Toivon vaan, että säät olisi suosiolliset, koska tarkoitus olisi nimenomaan nauttia lämmöstä ja auringosta. Uida ja rentoutua. Toki siihen kuuluu lisäksi ympäristöön tutustuminenkin.
Kuulin myös, että luonto on silloin vielä parhaimmillaan - näin luonnon ystävänä huomioin senkin.
Olemme olleet Kosilla huhti- ja toukokuussa useasti emmekä ole saaneet kuin yhden ainoan sadekuuron niskaamme. Viimeksi kaksi vuotta sitten toukokuussa. Tuolloinkin oli tosi hyvät ja lämpimät ilmat. Yötkin olivat lämpöiset vaikka yleensä on viileää. Seuraavaksi olen suunnitellut matkaa Lefkakseen ja sieltä käsin tehdä matkoja muualle Kreikkaan. Saa nähdä milloin toteutuu..

Vierailija

Hei!

Nyt on siis matkat varattu ja suunnitellaan jo kovasti miten saadaan kotiasiat hoitumaan sillä välin. Eläimet ym. sijoitettua..
Uskon, että matkastamme tulee hyvä, ainakin hyvillä mielin olemme lähdössä. Täytyy vaan miettiä hotelli Hesan puolesta, ettei tartte kenenkään yöllä ajaa autolla. Lähtö on nimittäin aamulla varhain. No, keväällä on jo sitten valoisaakin.
Kreikan innoittamana löysimme toisen lomakohteen seuraavaksi matkaksi: nimittäin Kefalonian. Se paikka vaikuttaa jotenkin tutustumisenarvoiselta. Täytyy tutustua lähemmin kohteeseen ja harkita sitten seuraavaa reissua sinne.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat