Vierailija

Mitä teen ystävän kanssa joka on aina rahapulassa ja itsekkin pieni tuloinen? Olen hyväsydäminen ja lainaan vähistä.
Pahinta on jatkuva pelko etten saa rahoja takaisin vaikka olen ne nyt saanutkin. Kuitenkin tingin itse jostain odotellessa
rahoja ja niin mielelläni pitäisin kirjaa omista rahoistani. Olenko ilkeä jos en lainaa ? Missä menee raja oman hyvinvoinnin
eteen?

Kommentit (19)

Vierailija

Itse etsin avunto jäerjetössä työskentelevää naista sillä epäilen, että naiset ovat rehellisempiä kuin miehet.

Mutta ei löytynyt joten teen lahjoituksen Kansain Väliselle lääkäri toiminnalle lähinnä kiinnosti tukea köyhien maiden lapsien terveyttä ajattelevia...

Vierailija

Laina on aina yksityisesti annettuna kyseen alainen, itse olen menettänyt kaksi hyvää ystävää ja komannelle en en lainaa, joko annan rahaa tai olen antamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ehdottomasti en lainaa kenellekään. Vältän myös ns.tuttavankauppoja, en myy enkä osta tutuilta, ettei tule riitaa jos jokin menee vikaan.
Kerran hölmähdin ostamaan, olisi pitänyt perua kauppa mutta en saanut ikinä sanotuksi.

Vierailija

En suostuisi moiseen vaan kehottaisin kääntymään sen pankin puoleen, jonka asiakas n.s. ystävä on.  Sanoisin samalla, että pankeilla on varaa antaa lainaa, minulla ei.

Vierailija

Pystytkö tekemään pitäviä päätöksiä? Jos pystyt, kerro ystävällesi, että olet luopunut käteisen käytöstä, mutta vippaat mielelläsi verkkopankkisiirtoina, joiden lomakkeeseen merkitset viestiksi sovitun eräpäivän. Jos eräpäivä ei toimi, on ystävyydessäkin jotain pielessä.

Ja ihan erikseen: -Ethän vain rahoita juoppoa?

Vierailija

Ei missään muodossa vippiä !!! Ei tilin lautta eikä käteisenä. Ei.
Silloin ei ole väliä onko vippaaja juomiseen vai mihin vippiä vailla kun ei lainaa hänelle.
Niin yksinkertaista se on.

Vaikka ennen olisit vipannut, niin sano että ei ole enää mistä vipata.

Vierailija

Verkkopankin kautta maksan mutta en rahoita juoppoa. Mun tunne tila ja pelko rahoista on pahin.

Ja olen hieman lepsu antamaan periksi, en kehtaa kieltäytyy millään. Tai jos yritän suuttuminen on selkeää.

Kilttejä ihmisiä hyväksikäyttävät ne moraalittomat "ystävät" jotka tuntevat ihmisluontoa ja ovat röyhkeitä.

Opi ajattelemaan itseäsi ja tarpeitasi.  Niin kuin huomaat, kukaan muu ei sinun etuasi katso, ja vain sinä tiedät mihin sinulla on taloudellisesti varaa. Siis älä anna  hänen käyttää sinua hyväkseen! Ole rohkea!

Vierailija

Periaatteessa jokaisen aikuisen pitäisi tulla omillaan toimeen. Vähävarainen voi saada toimeentulotukea yllättäviin menoihin niin ei tarvitse vaivata ystäviään. Jotta ei elä yli varojensa, kannattaa pitää kirjaa tuloistaan ja menoistaan ja laittaa vaikka kymppi kuussa säästöön erilliselle tilille yllättävien menojen varalle.

Et ole ilkeä, jos et lainaa. Jos ystävyys kaatuu siihen niin oliko ystävyys todellista ystävyyttä vai hyväksikäyttöä?

omavaranen

ite aina eläny vaatimattomasti.Toivos muillakin olevan sama periaate,ettei elä ylivarojensa.Lainaa olen ottanu vain pankista.Tosi ystävä ei käytä toista hyväksi.Kyllä hyvätahtoisia ihmisiä käytetään hyväksi.En moiseen suostuisi,vaikka haluankin että kaikilla olisi hyvä olla,vaan kun se raha ei ratkaise sitä hyvää oloa aina.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa jokaisen aikuisen pitäisi tulla omillaan toimeen. Vähävarainen voi saada toimeentulotukea yllättäviin menoihin niin ei tarvitse vaivata ystäviään. Jotta ei elä yli varojensa, kannattaa pitää kirjaa tuloistaan ja menoistaan ja laittaa vaikka kymppi kuussa säästöön erilliselle tilille yllättävien menojen varalle.

Et ole ilkeä, jos et lainaa. Jos ystävyys kaatuu siihen niin oliko ystävyys todellista ystävyyttä vai hyväksikäyttöä?

Kyllä kukkaro ja tiliote  näyttää kun eletään yli varojen. Kirjanpito on  syyllistävää moralisointia, jolla kukaan ei ole säästänyt mitään. On kurjaa, ettei ihmistä pystytä suojelemaan ylituotannon ja markkinoiden houkutuksilta. On kamalaa kun mainonta tyrkyttää, eikä osaa motivoida itseään malttiin.

Kuuntelin Uuden vuoden rakettiräiskettä ja hämmästelin, kuinka esikaupunkialueella oli tarvetta ampua tonneja taivaalle. Ja oli juotu viinaakin. Miltä mahtoi tyhjä lompakko tuntua seuraavana päivänä. Vai olenko aivan väärässä väestön varallisuuden suhteen?

Vierailija

Kirjanpito ei suinkaan ole syyllistävää moralisointia, vaan siitä voi itse seurata menojaan ja katsoa mitä  turhia menoja voi karsia vastaisuudessa. Monella jatkuvasta rahanpuutteesta kärsivällä on taustalla joko liika alkoholinkäyttö tai peliriippuvuus. 

Vierailija

"Kirjanpito" on hauskaa, kun saa laskea, että mihin se eläke riittää ja mitä tarpeellista voi tässä kuussa hankkia, kun lääkekustannukset osuvat tälle kuukaudelle tai laskea saako ostettua uusia alkkareita, kun vanhat on pesty jo risoiksi. Elettävä on! 

Vierailija

Minulla on kaksi pankkitiliä. Niistä toiseen on vain verkopankkiyhteys. Sinne tulevat pienet eläkkeet ja siinä on pysyväismääräys siirtää pihisti elinkustannusten verran rahaa toiselle, päivittäiskulujen tilille,  jossa on pankkikortti ja Visa-luotto. Jokapäiväinen ilo on tutkia paljonko kortilla tulee tuhlattua. Ja säännöllisesti tulee sama asia tutkittua myös verkkopankin tiliotteesta. Kyllä siinä pysyy Taivaan Isä mielessä.

Vierailija

Tuossa on tolkkua. Kun ei ole käteistä, ei tule vipattuakaan. Oliskohan jouluna  voinut maksaa  Pelastusarmeijan joulupataan pankkikortilla. Jos muistaisi ensi jouluna.

Vierailija

Rahankäyttötaito on monella  hukassa nykypäivänä, mistä johtunee? koska eihän se ole edes vaikeaa. Laskut ja kaikki kuukausittaiset menot ensiksi maksuun ja loput  palkasta tai eläkkeestä vaikka  säästöön odottamaan jos yllätysmenoja ilmaantuu elämän varrella. Matkoihinkin voi säästellä, toivottavasti päästään pian normaaliin elämään ja harrastuksiin mitä kenelläkin on.

Vierailija

Kiitos vastauksista . Jotenkin on pakko sanoa ettei enää koska kysymys on yleensä 100-150 summista.

Ja ne on minun pienituloisen säästettävä omista menoistani pois.  Ja en tahtoisi kun minulle tulee rahaa joku muu

käyttää niitä ensimmäisenä.

Vierailija

Tässä sitä vastailtiin kysyjän huoliim. Ei toivottavasti koskaan enää. Hyvä kun jokainen kasvaisi itse oman rahapusinsa vartijaksi.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat