Paljonko riittää elämiseen?

Vierailija

100 000 euroa vuodessa tienaavan puolison kirjoitus talousahdingosta toi kommenttitulvan.
Ilta-Sanomat kirjoitti viikonloppuna Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksesta, jossa nainen kertoi perheensä elämän olevan taloudellisti tiukkaa hänen miehensä 100 000 euron ansiotuloista huolimatta.

Ilta-Sanomien uutinen nosti lehden sivuilla kiivasta keskustelua, johon otti osaa lähes 1 500 kirjoittajaa, useat heistä sangen kriittisessä sävyssä.

- Mahtaa olla melkoinen elintaso, jos ei satatonniakaan vuodessa riitä, nimimerkki KooPee kirjoitti.

- Voi vaan miettiä, mitä kuluja onkaan kun ei 8 333 euroa riitä kuudelle henkilölle kuukaudeksi! Maahinen arvioi.

- Voi hyvänen aika tätä valittajaa. Minullakin on neljä lasta, vanha ränsistynyt omakotitalo, vanha auto ja lainaa, silti pärjäämme 800 eurolla kuussa plus lapsilisät. Yhden lapsen sairauskin vie rahaa. Neuvoisin aloittajaa suunnittelemaan perheelle budjetin kun noin vaan tuollaiset summat katoavat taivaan tuuliin, Nuuka pohti.

- Olisi kyllä peiliin katsomista, jos tuolla summalla ei peli pyöri. Meillä yhdessä tienataan kuusihenkisessä perheessä reilusti alle 70 000 euroa vuodessa miinus verot. Ja on remontoitava talo ja kaksi vanhaa autoa ja lasten ja aikuisten harrastukset. Peli pyörii silti, kertoo wwwili.

Nimimerkillä Henkisesti rikas, ei rahallisesti Helsingin Sanomiin kirjoittanut nainen kertoo sairastelleensa paljon ja kärsivänsä tuki- ja liikuntaelinten sairauksista. Hän ei ole sairauseläkkeellä, mutta ei myöskään työllisty.

- Meidän perheessämme isä tienaa hieman yli 100 000 euroa vuodessa. Me emme ole rahallisesti rikkaita, koska tällä palkalla kustannetaan koko perheen eläminen, nainen kirjoittaa.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Luovuin sisäfileestä, hanhenrinnasta, laittomasta merilohesta, kaviaarista, kuohuviinistä, kaikista terävistä, oopperakäynneistä, toisesta ulkomaanmatkasta ja toisesta Lapinmatkasta vuodessa. Vaihdoin Passatin pikku Poloon ja annoin veneen pojilleni. Jäin normaalisti eläkkeelle ja asun vanhassa omassa kerrostalokämpässäni. Elämisenkuluni ovat vajaa kaksi tonnia kuukaudessa vaimon kera. Ei ole valittanista.

Vierailija

Olen työttömänä (tästä lähden eläkkeelle), saan ansiosidonnaista päivärahaa nettona noin 1000 e/kk.
Omistan asuntoni, joten yhtiövastike siitä on noin 200 e/kk. Minulla on puhelin ja laajakaista ja tilaan yhtä sanomalehteä.
Tulen tällä tienistillä toimeen, mutta jos tulee eteen isompia hammaskorjauksia tai sairastamisia, niin voi olla hankalaa vielä pihistää niiden kustannukset.

Mitään ylimääräistä ei kyllä jää, jo vuosia olen ostanut vaatteet, kengät ja muut tarvittavat kirpputoreilta.
Syön pääsääntöisesti vihanneksia, juureksia, hedelmiä, kalaa, ruokaan kuluu n. 250-350 e/kk.
En juo enkä polta.

Vierailija

Yksinhuoltajana olen tienannut n. 20-26 tuhatta käteen (sisältää lapsilisätkin), ja sillä olen onnistunut elättämään itseni ja 2 lasta vuosia. Ei ne isot tulot, vaan ne pienemmät menot takaa sen, että se riittää elämiseen. Itse asun halvalla vuokralla, kuljen bussilla ja pyörällä työmatkat, vaatteet pääosin kirpputorilta jne. Mihinkään turhaanhan tuo minunkaan tuloni ei ole riittänyt, kaikki pitänyt suunnitella, elää pihisti, säästää siinä missä on pystynyt, että on voinut lomansa viettää muutoinkin kuin kotona. Nyt lapset aikuisia ja työssä, raha jää vain omaan käyttööni. Aikansa kutakin, nyt osaan käyttää ja arvostaa rahaa paremmin, kuin jos sitä olisi ollut koko ajan avokätisesti saatavana.

Vierailija

Ei kukaan järkevä ihminen ota pikavippejä... oletko ajatellut mitä maksat korkoa pikavipistä? Eikö olisi viisaampaa kiristää kukkaron nyörejä.

Vierailija

Minä en ostele kovin itselleni. Kuitenkin rahat hupenee aika hyvin.
Eläke on yli tonnin, josta vuokra yli 400 on suurin. 200 jätän ruokaan yms.
Vakuutus ja sähkölasku vie aikamoisen potin.

Nyt kun on rahaa hieman enemmän, menee hyväntekeväisyyteen aika lovi.
2 kummilasta ulkomailla koulutettuna ja muut aatteeni mukaiset järjestöt on sydäntäni lähellä.
Ei se mitään kunhan selvitään päivästä toiseen.
Onhan se leivisköitteni hoitoa tavallaan.

Vierailija

Lainaus:

Minä en ostele kovin itselleni. Kuitenkin rahat hupenee aika hyvin.
Eläke on yli tonnin, josta vuokra yli 400 on suurin. 200 jätän ruokaan yms.
Vakuutus ja sähkölasku vie aikamoisen potin.

Nyt kun on rahaa hieman enemmän, menee hyväntekeväisyyteen aika lovi.
2 kummilasta ulkomailla koulutettuna ja muut aatteeni mukaiset järjestöt on sydäntäni lähellä.
Ei se mitään kunhan selvitään päivästä toiseen.
Onhan se leivisköitteni hoitoa tavallaan.

Meillä on tulot muijan kanssa yhteensä alle 2000€ se on pakko riittää vuokra on 500 € asumistukea saadaan jonkun verran en muista pajonko.
Säästöön ei paljoa jää, emme juo emmekä tupakoi.

Vierailija

Tulot 1100€ käteen ans.sidonnainen. asun ok talossa, ens vuoden alusta jään eläkkeelle. Menot laitetaan tulojen mukaan, pärjää tolla just. Ite teen ruokani, Nyt käytän liiton edun hyväkseni,kun vielä on mahdollisuus, mennään ystäväni kans kylpylään 3 yötä puolihoidolla, 27,50€/henkilö/vrk, en pidä kalliina. Alkon tuotteisiin meillä kummallaka ei kulu rahaa. Onhan joskus mukava itseään palkita näinkin, niin asumme ystävän kans kumpikin omissa asunnoissa.Näin täällä. Mukavaa talvea kaikille.

Vierailija

Eläke on alle 800e ja sillä on pärjättävä. Asumistukea saa melkein puolet vuokrasta, joten tonnin paikkeilla yhteensä on tulot. Kirpputorit on tuttuja paikkoja, ja talvikengät ostan aina hyvät niin kestävät ainakin 10v. Köyhän ei kannata ostaa huonoa ja halpaa. En kadehdi toisten isoja tuloja kun näen lähipiirissä etteivät he niistä rahoista muuten nauti kuin ostamalla ja ostamalla tai maksamalla isompia asunto ym. lainoja. Mihin sitä ihminen tarvii rahaa niin hirveän paljon? Onko sitä sitten onnellinen kun käy aina kaupasta uuden puseron päälle? tai käy kampaajalla värjäyytämässä hiuksensa? Ihan hyvähän se on että joillakin on rahaa ja kuluttavat, onpahan joillakin töitä passata heitä, se kait se täkrein asia siinä on.

Vierailija

Minä saan ansiosidonnaista 640 eur puhtaana, mikä summa on pienempi kuin peruseläke. Tulen sillä hyvin toimen. Asun omakotitalossa, auto on käytössä, tiedot saan netin kautta. Aivan hyvin pärjään yksikseni. Ja vielä neljä lemmikkieläintä aiheuttavat omat kulunsa. Ruokaan tuntuu menevän liikaa rahaa, mutta sekin on omasta halusta kiinni ja siihen voin itse vaikuttaa, tulee ostettua turhaa ja epäterveellistä aika ajoin.
Kokemuksia on runsaan rahan ajoiltakin, ja kaikki meni mitä tulikin, joten en haikaile sen rahan perään. Olen kehitellyt muita elämänalueita ostomanian sijalle, ja voin sanoa että olen onnellisempi ihminen. Kaikki kun ei pyöri kuluttamisen ympärillä.

Vierailija

Rahaa saa kulumaan juuri niin paljon kun haluaa.
Tässäkin asiassa on järjen käyttö sallittua.
Ruoassa säästää paljon kun tekee itse ja on maukkaampaa.
Joskus voi hemmotella itseään ostamalla jotain kivaa.On typerää kehua monen tonnin kk/eläkkeellä ettei tule toimeen.

Vierailija

Lainaus:

Joskus voi hemmotella itseään ostamalla jotain kivaa.
On typerää kehua monen tonnin kk/eläkkeellä ettei tule toimeen.

Samaa mieltä. Ku n olin työtön, pahimmillaan oli 0 €:n harkinnanvarainen työmarkkinatuki, kun on mökillä metsää ja pienet vuokratulot (jäi vastikkeen jälkeen parisataa /kk käyttöön). Sossutapaus, joka ei saa mitään mistään ja maksoin vielä tv-maksunkin. Jotenkin sitä vain tuli toimeen - ei ollut vara leikkauttaa edes hiuksia saati matkustaa. Kirpparilta hain vaatteita. Ruokarahat piti laskea, mutta hengissä pysyttiin. Onneksi oli terve.
Nykyisin vanhuuseläke 1200 € netto ja pienet vuokratulot (tänä vuonna miinusta, koska taloyhtiössä kylpyhuoneremontti, joka syö joka sentin). Oma asunto ja halpa vastike auttoi työttömänä ollessa kuten eläkkeellä ollessa. Ei valittamista !

Vierailija

Otin laskumapin eteeni ja laskin tuloni ja menoni. Kirjanpidon ja oman mittapuuni mukaan olen hyvin toimeentuleva. Minulla ei ole valittamista,
vaan minulla on auttamisen ilo montaa läheistäni kohtaan. Näin elämä kulkee kohdallani ja olen tyytyväinen.
Olen leski, asun yksin isossa omakotitalossa. Nettoeläkkeeni on 1560e/kk, siitä vähennän perusmenot, taloon liittyvät kulut(lämpö, sähkö, vesi, kiinteistömaksu) auton vakuutusmaksut, puhelin-ja ruokalaskun. Käyttövaraa bensaan, rientoihin, terveydenhoitoon, vaatekuluihin jää kuukaudessa 360e. Se on riittänyt hyvin. Enintään kaksi pientä matkaa(200-400) vuodessa. Kun pyörii kotikulmilla tai sitten käyttää matkustamiseen junaa, raha ei aivan karkaa ihmisten ilmoille lähdettäessä.
Siis omakotitalossa riittää elämiseen 1200e, kunhan pysyy aina terveenä ja kotona.

Vierailija

Ei siinä paljoo tarvita happee vettä ja ruokaa, sillä pääsee jo melko pitkälle. Suomen oloissa lämpö on hyväksi talvella.
Kesällähän sitä saa luonnosta melko mukavasti.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Joskus voi hemmotella itseään ostamalla jotain kivaa.
On typerää kehua monen tonnin kk/eläkkeellä ettei tule toimeen.

Samaa mieltä. Ku n olin työtön, pahimmillaan oli 0 €:n harkinnanvarainen työmarkkinatuki, kun on mökillä metsää ja pienet vuokratulot (jäi vastikkeen jälkeen parisataa /kk käyttöön). Sossutapaus, joka ei saa mitään mistään ja maksoin vielä tv-maksunkin. Jotenkin sitä vain tuli toimeen - ei ollut vara leikkauttaa edes hiuksia saati matkustaa. Kirpparilta hain vaatteita. Ruokarahat piti laskea, mutta hengissä pysyttiin. Onneksi oli terve.
Nykyisin vanhuuseläke 1200 € netto ja pienet vuokratulot (tänä vuonna miinusta, koska taloyhtiössä kylpyhuoneremontti, joka syö joka sentin). Oma asunto ja halpa vastike auttoi työttömänä ollessa kuten eläkkeellä ollessa. Ei valittamista !

Pienet vuokratulot, tänäpäivänä kun yrittää vuokrata niin ei oikein tunnu pieneltä joten sä salasit mutta kerroit että toimeen tulit juuri niin joskus jolla paljon on se vasta köyhä.

Vierailija

Jos perii vuokraa esim. 500 euroa ja maksaa vastikkeen n. 200 ja lopusta veroa 30% niin ei kovin paljon jää käteen. Vuokralaiselle se on iso, mutta vuokranantaja ei silti paljon saa. Jos tulee remontteja niin ei jää yhtään mitään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat