Surusiivous – kuolema tuo ikävöivälle lähiomaiselle myös paljon työtä

Läheisen kuolema käynnistää suuren henkisen myllerryksen, mutta suruaikana täytyy myös hoitaa tuhat ja yksi käytännön asiaa. Jaana-Mirjam Mustavuoren isä kuoli vuosi sitten.Lue koko juttu

Surusiivous – kuolema tuo ikävöivälle lähiomaiselle myös paljon työtä

Kommentit (1)

itä-Helsinki

Kosketava kirjoitus.Kiitos henkilölle toi esille rakauden isään kuin myös sen todelisen puolen mitä on kuoleman jälkeen lähiomaiselle.Itse olin mutkan kautta sukua henkilön elämässä 5vuotta lähes päivitäin. Kun oli mahdolisuus.Hän lähti sille viimeselle matkalle suursuon sairala palativinen hoito .Oliko siellä 7-8kk. Ensimäinen kuukausi salatin hänen olin paikka.En tienyt onko elossa tai kuollut? Kun ystäväni kysyi hänen pojalta,kohdatessa hänet jossain.Olivat monivuotisia ystäväiä.Aikamies poika sanoi suursuonsairaala,paltivinen osasto. Voi sitä riemua kun henkilö näki minut.Pyörätuolissa tuli vastaan toisti nimeäni ja sinä tulit,sinä tulit. Hoitajat kertoivat yöllä oli huutanut nimeäni,mutta eivät tieneet kuka,ketä on sen niminen henkilö.Kävin joka päivä hänen luonaan kun oli mahdolisuus ninkuin oli hänen kotiakkin mahdolisuus mennä 5vuotta.Suursuon sairaala teki arvokasta työtä.Kuin palvelu talo johon siretin,vastavako osato? Siirosta sentän lähiomainen soitti.Ja kiva paikka oli.montaa kertaa en kerinyt käymään ,kun yksi päivä soitin osaston ovikello sanoi henkilö joka tuli siihen: On kotona .Olin ? En tavoitanut häntä kotoaan. Käytin useaman kerran hänen ex-minjän kanssa,kun hänellä auto ja sinä kävi " pienessä erikois ruoka kauppa".Loppulta otin kontaktin hänen lähiomaiseen.Nauroi siellä se samassa paikaa on,siis palvelu talo.En kerkinyt sinne kevät 2018. Kun häne EX- minäjä sotti aamua: Henkilö kuollut! Vasta vimeisenä minulle joka olin läsnä soitti lähiomainen Hän kuollut.Alkoi tukaa missä monitoimi kone,Missä Tv.Lusikka ties mitä siinä. EN tiennyt.Minulla ei asuntoon avainta.Lähiomaisella oli ja huolehti henkilön asunto noin 8kk.Minkä kaiken kaikiaan oli laitois.Leviteli sanomaa oli varastanut Tv jne. Täysin perätöntä ja muut lähtivät siihen mukaan tarkistamatta.Pakat sain palkaksi kun hän kuoli ja mainetani poljetin ales.Minua vanhaa eläkeläistä jolla ei autoa,ei avain henkilön koti : Tehtin syntipukki.Hän pelkäsi kuolemaa vaikka oli alzmer potilas, Olisin halunut olla läsnä kun hän heikkeni ja kuoli.En saanut olla. En menyt hautajaiset. Hautajaisaamuna menin hautausmaa.Kapelin aamu tuotin ruumit,3 ruumisautoa  tuli( 3 kapelia),siunausten mukaisesti hyvästelin siinä.Hänellä on rauha tärkein. Mutta surulista elävien toiminta,jotka vain läsnä kun saivat . Toivosinin koti hoidolle enempi valtaa ja kirjaisivat ylös ne ihmiset jotka kunkin vanhuksen luona oikeasti läsnä.Myös heidän yhteystiedot kansioon,joka lähtee sairaalaan.Jota se läsnäoleva ihminen saisi tiedon asiasta.Eikä vain olisi näkymätön kun häntä ei enää tarvita,Kun henkilöt lähtee vimeselle matkalle.Joloin omaiset astuu kuvaan. On kaunita lähtöjä,on surulisia lähtöjä.Monen laisia lähtöjä elämästä. Mutta vainajalla rauha iki- unessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat