Saako tehdä huumoria/pilaa vammaisesta?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Miitta täti rävaäytti, tv:ssä. Itse kyseenaalaistan moisen? Tosin nykyään tulee liikaa sellaista ohjelmaa, jossa ei kaikki hyvän käytöksen ohjeet päde. Harkitsen vakavissani luopumista koko tv:stä. Kun lupamaksuilla tuotetaan tuollaista ja esim.BB-talo. Jos vammainen itse osaa lyödä huumoriksi, niin ok. Vaan totuus on että joka päivä tulee uusia vammaisia heidän "huumorinsa" ei ole vielä kasvannut. Olenko ainoa näin ajatteleva? Muistuu mieleeni kasvatusohje, pilkka voi osua omaan nilkkaan myöhemmin. Huumoria pitää olla, mutta missä ja miten, se on tärkeää ettei loukkaa ketään.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Mielestäni ei saa tehdä pilaa vammaisista eikä muistakaan ihmisistä. Rajanveto on tietenkin vaikea kun kysymyksessä on joku poliitikko tai muu vallanpitäjä, jonka tekemiset ja päätäkset vaikuttavat laajalle yhteiskunnassamme. Mielestäni asioista saa tehdä pilaa ja hupiohjelmia, mutta henkilöistä ei. Rajanveto on monta kertaa vaikeaa koska kaikilla on oma käsityksensä siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei. Toivoisin enemmän hyviä tapoja radioon, televisioon jne. Hyvää huumoria tarvitaan myös monessa tilanteessa. Monet asiat sujuvat paremmin, jos meillä on pilke silmäkulmassa.

Vierailija

Ei missään tapauksessa saa pilkata toisen vajavaisuutta.Meillä jokaiselta löytyy kyllä jotakin puutetta,niin miksi pilkata jota kuta sellaista asiaa mille itse ei voi mitään eikä kukaan meistä ole itse tehnyt sellaista että olisi siksi vammainen tai päästänsä pipi.

Vierailija

Kenestäkään ei saa tehdä pilkkaa!
SIINÄ ON SE RAJA!
Me olemme sisaria ja veljiä keskenämme. Kaikki ovat samalla viivalla. Meidän täytyy pyrkiä auttamaan lähimmäisiämme niin silloin voimme myös itse paremmin.

Olen hävittänyt television kaksivuotta sitten enkä ole kaivannut sitä yhtään: "En tahdo kuulla yhtään uutista, sen raatikaisen tuutista"

ME OLEMME KAIKKI VAJAVAISIA!

Vierailija

Olen ehkä nyt jäävi, kun en ole vielä nähnyt Miitan viimeisintä ohjelmaa. Katson ehkä, kunhan ehdin, tästä tietokoneelta. - En oikein usko, että Miitta olisi tahallaan ollut ilkeä vammaisia kohtaan. Jostain muistan lukeneeni, että hän sellaista selitti. Mutta vammais-huumori on kyllä vaikea laji. Toisaalta voisi ajatella, että jos se kokonaan kielletään, niin vammaisten huumorintajua tavallaan vähätellään (kun kerran terveistäkin lasketaan leikkiä).
Tulee mieleen sekin, miten TV:ssä ennen usein pilkattiin saamelaisia. Sitten taisivat saamelaiset protestoida, koska ne "nunnuka-sketsit" hävisivät ruudusta. Eihän yhtä kansanryhmää saa aina pitää pilkan kohteena, vaan tasapuolisesti pitäisi kaikkia heimoja irvailla. - Ylipäätään on huumorin ja kiusaamisen raja häilyvä. Ajatellaanpa vaikka koulukiusaamista ja työpaikkakiusaamista, nehän usein pukeutuvat narrinkaapuun.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

On todella ikävää repiä huumoria vammaisista. Hyvänmaun rajat tuntuvat kadonneen niin käsikirjoittajilta kuin esittäjiltäkin.
Tunnen erään vammaisen joka kertoi, että kyllä hänenkin "vammaishuumorin" takaa heijastuu masennus vaikka ulospäin yrittääkin esittää iloista naamaa. Vitsien vääntäjät sanovat kuulemma, että opettele hyväksymään vammasi.
Tuttavani vielä lisäsi, että nauramalla vammaisvitseille hän yrittää saada hyväksyntää terveiltä.
Parasta hyväksyntää osoitat vammaiselle asiallisella käytöksellä.

Vierailija

Tekmällä pilkkaa toisista näytämme oman vajavaisuutemme kasvot? Teemme itsemme inhon kohteeksi. Eihän se voi olla oikein että toista pilkataan ja peitetään oma vajavaisuus? "Pilkka sattuu omaan nilkkaan"

Televisosta tulee pelkkää sontaa. Ei asiaa. Pidetään kaikkia katsojia vajavaisina ja pilkan kohteena.

Toisten ihmisten hyväksynnän/ sen oikean, saa tekemällä hyviä tekoja jotka auttavat toisia. Siitä saa SYDÄNLÄÄKETTÄ itselle.

Vierailija

Katsoin pätkän Miitta-tädin viime jaksoa enkä pitänyt näkemästäni. Vammaishuumori on mielestäni mautonta.
Ohjelmatietojen mukaan 21.11. Miitta-tädin vieraana on Kalle Könkkölä. Itsekin vaikeasti vammaisena hän antanee vastauksen vammaishuumorin sopivaisuudesta.

Miitta-täti on pieni osanen television tarjontaa. Epämiellyttävien ohjelmien kohdalla käytän kaukosäädintä. Samaa suosittelen toisillekin.

Joku mainitsi tässä ketjussa BB-talon. Sitä ei kustanneta lupamaksuin, vaikka se näkyy samasta koneesta kuin vaikkapa jumalanpalvelukset.

Televisiosta on paljon hupia ja hyötyä ikäihmiselle, jos haluaa valikoida katsottavansa.

Vierailija

En tiedä kuka Miitta täti on enkä millaista ohjelmaa hän vetää. Luultavasti huonoa. Katson erittäin harvoin TV:tä. Ei kiinnosta.

Vammaishuumori on todella huonoa. Vain vammaisten itsensä käyttämänä se on hyväksyttävää, ei muiden. Joillakin vammaisryhmillä on todella ronskia huumoria vammaisuudestaan. Ei vammaisten kustannuksella saa nauraa, vaan heidän kanssaan. Sama koskee kaikkia ihmisryhmiä. Naura heidän kanssaan, älä heidän kustannuksellaan. No, poliitikot ja muut julkisuuden henkilöt ovat "laillista riistaa". Joskus heille on jopa suurta hyötyä vitsailusta. Muistamme kaikki varmaankin Tankerovitsit ja miten ne vaikuttivat positiivisesti Ahti Karjalaisen imagoon. Monelle suomalaiselle oli varmasti helpotus kuulla, miten huteroa ulkoministerin englanti oli.

Moni koomikko on hauskuttanut yleisöä toisten ihmisten kustannuksella. Mielestäni se on huonoa huumoria. Pohjanoteeraus tehtiin Nenäpäivän lähetyksessä myöhään illalla. Stand-up "koomikko" kertoi vastenmielisen joukkoraiskaus "vitsin". Ja YLE salli sen. Siitäkö me TV-lupia maksamme?

Vierailija

Luin po. raiskausvitsin eräältä keskustelupalstalta ja ihmettelin koomikon tyylitajun puutetta. Se ei todellakaan sopinut kyseiseen ohjelmaan. Suorassa lähetyksessä ei voida kontrolloida, mitä sylki kenenkin suuhun tuo. Tietääkseni stand upit eivät laadi käsikirjoitusta, jonka hallintoneuvoston puheenjohtaja Kimmo Sasi voisi tarkastaa, ei sitä etukäteen arvaa myöskään rahoituksesta vastaavan tahon puheenjohtaja eli Sauli Niinistö, ei edes pienempi johtaja eli Mikael Jungner.
Tällä tarkoitin sitä, ettei suoran lähetyksen mokaa välttämättä Yle "salli". Se vaan tapahtuu, jos esiintyjä on huono.

Vierailija

Kyllä on Miitta-täti vetänyt ns.lipat,eli esitys on niin ala-arvoista ja katsojiakin ali-arvioivaa,että ihmetellä täytyy,miksi näitä tälläisiä ohjelmia oikein tehdään.Kärsiikö Miitta-täti ikäkriisistä ja yrittää kosiskella tällä tempulla nuorisoa?Onneksi on kaukosäätimet,käyttäkää niitä.Niin minä ainakin teen:(

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei kaikki,
Mitä tulee tietyn kansanosan herjaamiseen, niin voin sanoa, että olen itse useinkin ollut tietynlaisen ivan kohteena, kun satun olemaan savolainen ja asunut paljon muualla kuin Savossa, jossa nyt olen. Eivät kaikki savolaiset olla "piällysmiehiä", jotka määräävät kaapin paikan. Itse joskus kyllä heitän jonkun savolaisvitsin, jos katson sen olevan hyvien tapojen mukaista eikä ketään loukkaavaa.
Savolaisterveisin Aluisa

Vierailija

Vammaisesta EI SAA tehdä pilaa. Se pieni pätkä minkä näin tätä TV-ohjelmaa oli törkeää. Ketä tällainen huvittaa? Ei minua ainakaan.

Vierailija

Lainaus:

Luin po. raiskausvitsin eräältä keskustelupalstalta ja ihmettelin koomikon tyylitajun puutetta. Se ei todellakaan sopinut kyseiseen ohjelmaan. Suorassa lähetyksessä ei voida kontrolloida, mitä sylki kenenkin suuhun tuo. Tietääkseni stand upit eivät laadi käsikirjoitusta, jonka hallintoneuvoston puheenjohtaja Kimmo Sasi voisi tarkastaa, ei sitä etukäteen arvaa myöskään rahoituksesta vastaavan tahon puheenjohtaja eli Sauli Niinistö, ei edes pienempi johtaja eli Mikael Jungner.
Tällä tarkoitin sitä, ettei suoran lähetyksen mokaa välttämättä Yle "salli". Se vaan tapahtuu, jos esiintyjä on huono.

Kyseinen stand-up oli kysynyt TV:n edustajalta, voiko kyseisen "vitsin" kertoa, ja saanut vastauksen, että anna palaa vaan. Kyllä heillä taitaa olla aika tarkkaan mietittynä se käsikirjoitus. Eikä se millään poista YLEn vastuuta omasta ohjelmastaan. Stan-up koomikoitakin on monen sorttista. Tämä kyseinen oli sitä ehdotonta pohjasakkaa. Ei muuten ollut kovin kummoinen koko Nenäpäivän ohjelma. Olet oikeassa, hyvä Anonyymi, ettei kyseinen "vitsi" sopinut tähän ohjelmaan, mutta toivon etten tarkoita sen sopivan johonkin muuhun ohjelmaan.

Vierailija

Allinlapsi, JOS vastaava toimittaja on todellakin tiennyt koomikon vitsin etukäteen, on aihetta syvään paheksuntaan. Vastaukseni perustui käsitykseeni stand upin toiminnasta, eli esiintymistilanteessa suolletaan puhetta kulloisenkin yleisön vastaanottokyvyn mukaan vähän entisajan markkinoiden helppo-heikkien tyyliin.
Joukkoraiskaus ei ole vitsin aihe missään ja millekään yleisölle, siitä olemme varmasti yhtä mieltä.

En seurannut lainkaan Nenäpäivän ohjelmaa, sillä en välitä esiintyjistä ja musiikista, joita siellä ennakkotietojen mukaan oli. Lisäksi mielestäni hyväntekeväisyysgaalat ovat outo tapa kerätä rahaa heikompiosaisille. Eli huvitellaan me ja heitetään roponen, samaan aikaan kohderyhmä kärsii toisaalla. Parempi tietysti sekin kuin olla kokonaan antamatta sitä ropoa raukoille...
Osallistun juhlimatta SPR:n toimintaan, Yhteisvastuukeräykseen ja annan mielelläni aineettomia lahjoja Kirkon Ulkomaanavun kautta. Tämä kaikessa hiljaisuudessa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat