terve.fi sivun abortti artikkeli!

Vierailija

http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/talta-abortti-nayttaa-ei-herkille

Abortti eli raskaudenkeskeytys on mielipiteitä jakava aihe, josta yleensä jokaisella on jotakin sanottavaa. Yleensä kannat jakaantuvat puolesta ja vastaan.

Toi kannattaa käydä lukemassa!

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Lainaus:

http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/talta-abortti-nayttaa-ei-herkille

Abortti eli raskaudenkeskeytys on mielipiteitä jakava aihe, josta yleensä jokaisella on jotakin sanottavaa.

Tässä korkeassa iässä kun ei ole pelkoa lisääntymisestä, ei ole mitään sanottavaa. Toisten raskaudet ja keskeytykset ovat heidän asiansa, johon ei tarvitse korvaa lotkauttaa.

Samalla sivustolla on akuutimpaa asiaa meille vanhoille. Käykääs lukemassa eturauhasesta ja ravinnosta. Uppopaistettu ruoka tekee pahaa eturauhaselle.

Vierailija

Minkä ihmeen takia ne pitäisi käydä lukemassa?
Kenellä on taas jokin viikonloppumania tai fobia, iskeeko jokin ahdistus perjaintai-iltana jo ja joku alkaa tunkea seksiketjuja ja joku toinen joitain sisäelin- tai muita kammotusjuttuja. Voi onnetonta.

Vierailija

Kun nyt aihe on otettu esille, niin sanonpa mielipiteeni kumminkin:
Mielestäni Suomessa tehdään kauhistuttava määrä abortteja, jopa ns. "sosiaalisista syistä".
En voi tällaista ollenkaan ymmärtää. Miksi cahingossa raskaaksi tullut ei voi antaa lastaan
adoptoitavaksi? Tiedämmehän, että on paljon lasta kaipaavia, joilla on taloudelliset edellytykset
ja suuri sydän, ja haluavat antaa lapselle hyvän ja rakastavan kodin?
Yksinhuoltajuuttakaan ei kannata Suomessa pelätä. Ei jää perhe oman onnensa nojaan, vaikka
lapsen isä ei pysyisikään kuvioissa mukana. Raskauden aikana hormonitoiminta vaikuttaa siten, että
yleensä odottavan äidin hoivavietti voimistuu, ja lapsi onkin sitten tervetullut.
Kyllä tämä asia minullekin kuuluu, sen verran että saan sanoa mielipiteeni: aborttia en kenellekään
suosittele. Se on elämän riistämistä pieneltä avuttomalta ihmisenalulta. Lastensuojelun tulisi ulottua
sinne asti.

Vierailija

Aihe on otettu esille jeesustelua varten. Että paremmat ihmiset pääsevät vaatimaan naisia synnyttämään toisille naisille lapsia.
Toinen tilasto, josta voisimme puhua on lasten huostaanottotilasto.

Kaikkiaan kodin ulkopuolelle oli vuoden 2010 aikana sijoitettuna 17 064 lasta ja nuorta. Vuoteen 2009 verrattuna sijoitettuina olleiden määrä kasvoi reilun prosentin.

Puolet huostassa olleista lapsista oli sijoitettu perheisiin, joista sukulais- tai läheisperheiden osuus on noin 11 prosenttia. Perheisiin sijoitettujen lasten osuuden pieneneminen on viime vuosina saatu taitettua. Laitoksiin sijoitettujen lasten osuus on kuitenkin kasvanut 2000-luvulla.
Lastensuojelun sosiaalityön asiakkaana ja avohuollollisten tukitoimien piirissä oli yhteensä yli 78 500 lasta ja nuorta. Tämä on 11 prosenttia enemmän kuin vuonna 2009.

Vierailija

Lainaus:

Aihe on otettu esille jeesustelua varten. Että paremmat ihmiset pääsevät vaatimaan naisia synnyttämään toisille naisille lapsia.
Toinen tilasto, josta voisimme puhua on lasten huostaanottotilasto.

Kaikkiaan kodin ulkopuolelle oli vuoden 2010 aikana sijoitettuna 17 064 lasta ja nuorta. Vuoteen 2009 verrattuna sijoitettuina olleiden määrä kasvoi reilun prosentin.

Puolet huostassa olleista lapsista oli sijoitettu perheisiin, joista sukulais- tai läheisperheiden osuus on noin 11 prosenttia. Perheisiin sijoitettujen lasten osuuden pieneneminen on viime vuosina saatu taitettua. Laitoksiin sijoitettujen lasten osuus on kuitenkin kasvanut 2000-luvulla.
Lastensuojelun sosiaalityön asiakkaana ja avohuollollisten tukitoimien piirissä oli yhteensä yli 78 500 lasta ja nuorta. Tämä on 11 prosenttia enemmän kuin vuonna 2009.

Olen Anonyymi 20:25
- Mitä tarkoitat "paremmilla ihmisillä"? Jos viittaat minun viestiini, niin en minä ainakaan ole vaatimassa että naisten pitäisi synnyttää toisia naisia varten. Minusta olisi parasta, että äiti pitäisi ja hoitaisi oman lapsensa. Mutta jos vaikkapa sairauden takia joku ei tähän pysty, niin miksi abortti olisi ykkös-vaihtoehto? En minä pidä jeesusteluna sitä, jos haluaa antaa lapselle elämän. Moni "vahingossa" alkunsa saanut ihminen on saanut hyvän elämän ja ollut siitä kiitollinen.
Mitä ja miten minun pitäisi kirjoittaa, jotten "jeesustelisi"?

Vierailija

Olen aborttia vastaan, vaikka se olis raiskauksen tulos? En osaa kuvitella, enkä osannut koskaan aiemminkaan, että tekisin abortin. Se vain sotii minun omaatuntoa vastaan, vaikken ole uskonlahkojen jäsen. Niinkuin moni muukin asia maailmassa jota ihmiset tekee niin itse en tekis. Meillä taitaa kaikilla olla niin erilainen omatunto, mistähän sekin johtuu?

Vierailija

Minun mielestäni se on sen pienen syntymättömän ihmisenalun asia - ei häntä kohdussaan kantavan. Lapsi ei ole äidin omaisuutta - lainaa vain. Jotkut ovat tehneet abortista jopa naisasian, tähdentäen että nainen päättää itse kehostaan. Tämä on mielestäni erehdys.
Uskon myös, että Luontoäiti ei erehdyksiä tee. Joka tulee raskaaksi, hänet on myös tarkoitettu äidiksi. Hoivavietti kehittyy yleensä sitten vähitellen raskauden edetessä hormonitoiminnan muuttuessa. Onhan niitä surullisia tapauksia, joissa tulee raskausmasennus ja jopa lapsen torjuminen. Apua on kuitenkin saatavissa näille äideille. Poikkeustapauksia on, jolloin ei äiti masennuksesta selviä, mutta tämä on harvinaista.
Raskauden alkuvaiheessa ja aborttipäätöstä tehdessään ei odottava äiti vielä tiedä, onko hänet luotu äidiksi (kun ei ole äitiyttä kokenut).

Vierailija

Lainaus:

Uskon myös, että Luontoäiti ei erehdyksiä tee. Joka tulee raskaaksi, hänet on myös tarkoitettu äidiksi. Hoivavietti kehittyy yleensä sitten vähitellen raskauden edetessä hormonitoiminnan muuttuessa.
Raskauden alkuvaiheessa ja aborttipäätöstä tehdessään ei odottava äiti vielä tiedä, onko hänet luotu äidiksi (kun ei ole äitiyttä kokenut).

Luontoäidin erehtymättömyydestä voi olla monta mieltä, mutta eikö edes isänsä raiskaama 12-vuotias odottava "äiti" ansaitse armoa silmissänne?
Olen edelleen sitä mieltä, että kun emme tiedä totuutta aborttia hakevien naisten elämäntilanteista, meillä ei ole mitään oikeutta puuttua heidän itsemääräämisoikeuteensa.
"Kyllä maalla ollaan viisaita kun merellä vahinko sattuu", tiesi wanha kansa.

Vierailija

Lainaus:

Luontoäidin erehtymättömyydestä voi olla monta mieltä, mutta eikö edes isänsä raiskaama 12-vuotias odottava "äiti" ansaitse armoa silmissänne?
Olen edelleen sitä mieltä, että kun emme tiedä totuutta aborttia hakevien naisten elämäntilanteista, meillä ei ole mitään oikeutta puuttua heidän itsemääräämisoikeuteensa.
"Kyllä maalla ollaan viisaita kun merellä vahinko sattuu", tiesi wanha kansa.

Kuinka iso osuus prosentuaalisesti Suomessa tehtävistä raskauden keseytyksistä on 12 vuotiaille, isänsä raiskaamille lapsille tehtyjä?

Niin, sitä minäkin.

Suurin ongelma on välinpitämättömyys, kun ei ymmärretä että leikitään ihmishengellä. Jokaisella on oikeus omaan elämänkatsomukseen ja uskontoon, mutta minulle ei ihmislapsen alun tappaminen ole sallittua, se ei tarkoita sitä ettenkö voisi ymmärtää tähän ratkaisuun päätyneitä. Minä en ole kukaan muita tuomitsemaan, mutta en itse pystyisi samaan.

Eettisen pohdinnan kannalta pitäisi sitten ottaa huomioon myös raskauden aikaiset seulonnat, jne.
Ja mitä sitten itse kukin TODELLISUUDESSA tekisi, jos saisi tietää odottavansa vakavasti vammaista lasta, jolla huono ennuste.
itä ei yksikään tiedä, ennenkuin itse on siinä tilanteessa. Voi vain rukoilla Jumalaa antamaan toivoa.

Vierailija

Lainaus:

Kuinka iso osuus prosentuaalisesti Suomessa tehtävistä raskauden keseytyksistä on 12 vuotiaille, isänsä raiskaamille lapsille tehtyjä?

Niin, sitä minäkin.

Jokainen lapsen raiskaus ja raskaaksi saattaminen on liian paljon, vaikkei olisi kuin promillen osa.

Vastaus on lähinnä henkilölle, jonka mielestä raiskattukaan ei saa armoa hänen silmissään.

Anonyymi 01.02.2013 22:53 kirjoitti

Olen aborttia vastaan, vaikka se olis raiskauksen tulos? En osaa kuvitella, enkä osannut koskaan aiemminkaan, että tekisin abortin

Onneksi sukukypsässä iässä ehkäisy toimi eikä itseni tarvinnut miettiä abortin hakemista. Mutta jos jotakin ei itse tarvitse, ei se tarkoita, etteikö joku toinen sitä jossakin elämänvaiheessaan tarvitsisi.
Jätetään asiasta päättäminen jokaisen ihmisen omantunnon ja harkinnan varaan.

Lastensuojelutilastot ja lapsisurmat kertovat karua kieltään siitä, että jo olemassaolevia lapsia kohdellaan perheissä kaltoin. Eikö pitäisi suojella enemmän jo eläviä yksilöitä?

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Niin, sitä minäkin.

Jokainen lapsen raiskaus ja raskaaksi saattaminen on liian paljon, vaikkei olisi kuin promillen osa.

Vastaus on lähinnä henkilölle, jonka mielestä raiskattukaan ei saa armoa hänen silmissään.

Anonyymi 01.02.2013 22:53 kirjoitti

Olen aborttia vastaan, vaikka se olis raiskauksen tulos? En osaa kuvitella, enkä osannut koskaan aiemminkaan, että tekisin abortin

Onneksi sukukypsässä iässä ehkäisy toimi eikä itseni tarvinnut miettiä abortin hakemista. Mutta jos jotakin ei itse tarvitse, ei se tarkoita, etteikö joku toinen sitä jossakin elämänvaiheessaan tarvitsisi.
Jätetään asiasta päättäminen jokaisen ihmisen omantunnon ja harkinnan varaan.

Lastensuojelutilastot ja lapsisurmat kertovat karua kieltään siitä, että jo olemassaolevia lapsia kohdellaan perheissä kaltoin. Eikö pitäisi suojella enemmän jo eläviä yksilöitä?

Mielestäni ei tällaista vastakkainasettelua voida tehdä, eivät ole tilanteet mitenkään vertailukelpoisia. Molemmat ansaitsevat suojelua, nykyistä paljon enemmän. En ymmärrä, miten syntymätön lapsi olisi syyllinen isänsä tekemään raiskaukseen, ja ansaitsisi kuolemantuomion. Yksinhuoltajia on paljon, itse olen ollut yksi heistä. Abortti ei ollut minulle mikään vaihtoehto.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Sinänsä aihe on hyvä ja pohtimisen arvoinen. Mutta sitä en ymmärrä, mikä on se tarve levitellä Petri Paavolan ajatuksia ja kuva materiaalia täällä. En ymmärrä, mikä tarve on revitellä abortoitujen sikiöiden kuvilla.
Varmasti harvassa on ne naiset, jotka suhtautuvat kevyesti aborttiin. Ja jos naiset päätyvät aborttiin, tämän kaltainen uutisointi asiasta vain lisää tuskaa.
Itse kannatan keskustelua arvoista ja etiikasta ilman raflaavia kuvia. Syyllistäminen ei johda aitoon keskusteluun ja se pitäisi kuitenkin olla keskustelun perusta.Veristen kuvien heittely päin näköä ei ole oikeaa keskustelua aiheesta. Siis minun mielestäni...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat