Mynteinen Palaute

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Jos ihminen syyttää toisia epäonnistumisistaan,
olisi kohtuullista, että hän jakaisi menestyksen
hetkellä heille myös hieman kiitostakin.

-Jussi-

Kommentit (14)

Vierailija

Ääriesimerkki itsekkäästä ihmisestä lienee sarjakuvasankari B. Virtasen pomo Lennart Nilken. Kaikki epäonnistumiset ovat alaisen syytä. Alaiselle delegoidut ja hyvin tehdyt työt taas esitellään omina aikaansaannoksina, ja omitaan niistä kiitokset sekä palkkiot.
Ei se varmaankaan ole itseltä pois, jos antaa toiselle tunnustusta ja kiitosta. Tuosta toisten syyttelystä luin yllättävän jutun jostain nettisivuilta: on oikein tutkittu muistaakseni, että toisten syyttely edistää omaa terveyttä. Onkohan se sitten niin, että itsesyytökset masentavat ja tekevät sairaammaksi, mutta toisten syyttely keventää omaa taakkaa.
Aamukahviterveisin: T.T. (vaikkei teetä nyt)

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Heräsin klo 5 ylös,luin aamunlehden ja söin kaurapuuroni.Alan tässä suunnitella päivän "ohjelmaa",samalla voin vähän kirjoitella yllämainitusta aiheesta.
Meillä kävi työpaikalla luennoimassa Ben Fuhrman,tiedättehän tämän TV-tohtorin,hänellä oli oma TV-ohjelma muutamia vuosia sitten.Hän kertoili hauskasti myönteisen palautteen antamisesta kotona ja työpaikalla.
Hän antoi esimerkkejä:Jos mies(hän sanoi,että mies) jättää aina tiskirätin lillumaan altaaseen märkänä,ei sanota:Miksi sinä AINA jätät sen sinne altaan pohjalle märkänä,vaan sanotaan:Kultaseni,laittaisitko seuraavalla kerralla rätin puristettuna vaikka tähän hanan päälle,niin se ei rupeaisi haisemaan.
Sama pätee lojumaan jätettyihin vaatteisiin(kuulemma).En tiedä toimiiko,mutta kuulijoilla ainakin oli hauskaa,sillä hän osaa niin hyvin kertoa näitä asioita.
Sitten hän pyysi,että työpaikalla voisitte päivän mittaan ihan konkreettisesti läpäyttää työkaveria olkapäälle,katsoa silmiin ja kehaista jostain ihan pienestäkin itsestäänselvyydestä.Kiireessä tulee monesti sanottua:Anna,tuo,vie,ota jne...
Työpaikallani on melko hyvä ilmapiiri.Meillä on vihko,johon saa kirjata mieltä painavat asiat ja "suuressa kahvipöytäkeskustelussa" kerran viikossa vihkon asiat käsitellään.
Lopputuloshan on sanomattakin selvää,myönteisessä hengessä annetut ja saadut palautteet menevät paremmin perille ja toimivat paremmin ja työpaikalla,sekä kotona on sellainen ilmapiiri,jossa kaikki viihtyvät.

Vierailija

Niinhän se on, että jopa kasvit menestyvät paremmin, kun niille juttelee. Ihmistaimiin pätee sama: moitteilla saa aikaan vain pahaa mieltä/pelkoa, mutta rohkaisun ja kehun myötä opit menevät parhaiten perille. ("Tuon teit hyvin; jatka samaan malliin!")

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Niinhän se koulutuskin on aina painottanut, että ensin mainitaan hyvät asiat ja sitten tuodaan esiin ne, joita vielä voisi kenties parantaa. Myönteiset elämykset kantavat koko elämän, negatiiviset tahtovat vain lannistaa yrittämästä uutta.
Terveisin Aluisa

Vierailija

Olisipa myönteisen palautteen antaminen niin helppoa. Suomalaiset ovat ikävä kyllä aika ummikkoja ja kateellisia vieläkin. Minulla on työelämässä kokemuksia, jotka eivät ole parhaimmasta päästä, vaikka kuinka ajattelisi myönteisesti. Naisvaltaisessa työilmapiirissä ei myönteisyydellä voi kehua. Mutta kumma kyllä ilmapiiri paranee heti, kun työpaikalle saadaan myös miehiä tasapainottamaan tilannetta. Mikä siinä sitten lienee? Myönteisyyskin voi olla
" ongelmien väkinäistä peittelyä". Ihmisiä "pakotetaan" myönteiseksi ja todelliset ongelmat muhii kielteisten ihmisten mielissä. Olen kokenut työpaikalla myös tällaista. Liiallisesta myönteisyydestä tulee mieleen heti Marco Bjurström. Jatkuvalla tekohymyllä ja muulla sellaisella saa helposti myös burnoutin! Mielestäni ihmisen pitäisi joskus saada edes kunnolla purkaa itseään. Yksi hyvä keino on käydä nyrkkeilemässä eli antamassa kunnolla säkkiä turpaan. Tosi on Nipa, on helppo syyttää muita epäonnistumisistaan ja huonosta olosta. Kiitosta ei kuule työkaverin suusta!

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Parahin Anonyymi.On hyvin valitettavaa,että vaikka näistä asioista paljon puhutaan,niin yhä valitettavan monella ihmisellä on työpaikalla paha olla.
Joko niistä ei uskalleta puhua leimautumisen pelosta tai sitten ajatellaan,ettei siitä ole kuitenkaan mitään hyötyä.Minun työpaikalleni tuli uusi pomo kaksi vuotta sitten.Hän on aktiivisesti läsnä,kuuntelee,pitää näitä viikko-kokouksia.
Joka aamu meillä on pieni yhteinen palaveri.
Hän nimenomaan tähdentää sitä,että ongelmat käsitellään heti.Meitä on kolmisenkymmentä työntejijää,ikähaarukka vähän yli 20v.-62v.Jokainen saa olla oma yksilönsä ja toteuttaa työssä itseään,niin pitkälle,kuin se on työn kannalta mahdollista.
Olen kuullut valitettavasti paljon negatiivisiakin juttuja eri ystävien työpaikoilta.
Minä saan olla onnekas,sillä minä viihdyn työpaikassani ja niin tuntuvat viihtyvän työkaverinikin.

Vierailija

Hyvä nipa, ajatuksesi on tosi,joka toistuu meidän ihmisten elämässä jatkuvasti
hyvin harvoin saamme kiitosta ja myönteistä palautetta,syytettä ja väheksyntää
sitäkin enemmän. Ne kaksi pientä ja kaunista sanaa kiitos ja anteeksi unohtuu
valitettavan usein. mukavaa marraskuun jatkoa teille kaikille tämä on palsta on hyvä,olen
lukemassa täällä näitä keskusteluja ensi kertaa ja tulen käymään täällä toistekkin
terveisin helinä Pirkanmaa

Vierailija

Et voi todella antaa anteeksi itsellesi tai muille niin kauvan kuin minätuntosi on peräisin menneisyydestä. Vasta kun saat yhteyden nykyhetken voimaan, omaan voimaasi, voit todella antaa anteeksi!
-Echart Tolle- "Harjoituksia LÄSNÄOLON VOIMASTA"

Vierailija
-nipa-

Et voi todella antaa anteeksi itsellesi tai muille niin kauvan kuin minätuntosi on peräisin menneisyydestä. Vasta kun saat yhteyden nykyhetken voimaan, omaan voimaasi, voit todella antaa anteeksi!
-Echart Tolle- "Harjoituksia LÄSNÄOLON VOIMASTA"

Totta kuin mikä!! Näin se alkaa, kun on sinut itsensä kanssa, voi hyvin sydämin olla aidosti mukana muittenkin elämässä, osaa kiittää ja anteeksi antaa.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Epäaito myönteinen palaute työpaikalla on pahempaa kuin ei palautetta ollenkaan.
Kun pomo pelkää vielä korkeamman pomon huomaavan, että alais-esimiessuhde ei toimi, niin silloin alkaa mielistelyvaihe alaista kohtaan. Sehän on sen merkki, että pomo tietää toimineensa väärin.
"olen-hyvä-pomo-päivät" ovat kaikkein surkeimpia esityksiä tekoreippaine hymyineen.
Sitten on niitä pomoja joiden kanssa voi vaihtaa ajatuksia ja antaa kaikenlaista palautetta ja palautteesta seuraa hyvää keskustelua molempien milipiteiden pohjalta.
Ihanaa, että on asiallisia, kuuntelevia pomoja, heille annan kiitoksen ja saan myös heiltä asiallista palautetta.

Vierailija

Myönteisen palautteen merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa, aivan kuten te kaikki olette jo todenneetkin. Mutta sen on tultava sydämestä ja oltava aitoa. Minulla on työaikanani ollut monenlaista pomoa: todella hyviä ja hirvittävän huonoja. Itse olen aina ollut hyvä antamaan positiivista palautetta. Kerran tosin meni vähän pieleen, kun työntekijä luuli minun keljuilevan. Olin aivan äimän käkenä, mutta puhumalla sekin selvisi. Silloin kun itse on stressaantunut ja kiireinen tahtoo vain tuo myönteinen palaute unohtua, ainakin minulta. Sitä vain yrittää saada hommat valmiiksi ja pahimmassa tapauksessa ärähtelee työtovereilleen. Tällaisessa tilanteessa kannattaa istua hetki aivan hiljaa ja hengittää syvään. Ja sen jälkeen käydä pyytämässä anteeksi, jos on sattunut ärisemään tai vain mennä juttelemaan hetkeksi mukavia työtovereille. Ei siinä monta minuuttia mene ja nekin saa takaisin korkojen kanssa, kun itselläkin on parempi olo.

Olen itse vetänyt kouluissa noita samoja juttuja kuin Ben Fuhrmankin. Minä puhun "sudenkielestä" ja "kirahvinkielestä". Susi alkaa syytellä agressiiviseen tyyliin "sinä olet aivan mahdoton..." kun taas kirahvi, joka näkee kauas ja on lempeä, sanoo "minua harmittaa, kun sinä..." Niinhän sitten metsä vastaa kuin sinne huutaa. Sudelle vastataan, että entäpä sinä itse, et sinäkään ole täydellinen jne. Kirahville yleensä vastataan, että voi anteeksi, kyllä minä vastaisuudessa yritän...

Ihmisenä oleminen ei suinkaan ole helppoa. Yritetään olla ystävällisempiä ja auttavaisempia toisiamme kohtaan. Kyllä se siitä.

Lämmin tervehdys Allinlapselta.

Vierailija

Nyt kun nuo vaalitkin on käyty niin meedia on pullollaan kielteistä spekulointia ja arvostelu. Sillä kielteisellä asenteellaan ei tee parannusta Itselleen eikä muillekkaan. Pahimmassa tapauksessa MASENTUU kun kukaan ei ymmärrä sitä, mitä tarkoittaa kielteisellä kirjoittelullaan. Aiheuttaa vahinkoa ainoastaan itselleen jos on negatiivinen asenne.

Mikä neuvoksi >

Kielteiset asenteet pitää ohittaa. Niihin ei ole syytä takertua. Oman itsensä tasapainon säilyttämisen edellytys on nähdä elämää positiivisesti ; Elettävä tätä hetkeä ; Avoimesti ja Positiivisesti

- NOTTA tälläinen Ajatelma tuli nyt -

Vierailija

Eletään tätä hetkeä, tässä ja nyt.
On varmasti pyrkimys myönteisyyteen ja toisten ihmisten kunnioitukseen
meillä kaikilla mutta joskus vain omat voimavarat ovat melkein olemattomat
ja arkisetkin asiat tuntuvat itseä suuremmilta. Olemalla rehellinen itselleen
ja pohtimalla omat kipupisteet löytyy ratkaisu mitä kiperimpiinkin asioihin.
Olemalla avoin omille tunteilleen löytyy elämisen ilo ja onni.

Vierailija
allinlapsi
24.11.2009 12:41, tässä osalainaus:
Myönteisen palautteen merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa, aivan kuten te kaikki olette jo todenneetkin. Mutta sen on tultava sydämestä ja oltava aitoa.......

Olen itse vetänyt kouluissa noita samoja juttuja kuin Ben Fuhrmankin. Minä puhun "sudenkielestä" ja "kirahvinkielestä". Susi alkaa syytellä agressiiviseen tyyliin "sinä olet aivan mahdoton..." kun taas kirahvi, joka näkee kauas ja on lempeä, sanoo "minua harmittaa, kun sinä..." Niinhän sitten metsä vastaa kuin sinne huutaa. Sudelle vastataan, että entäpä sinä itse, et sinäkään ole täydellinen jne. Kirahville yleensä vastataan, että voi anteeksi, kyllä minä vastaisuudessa yritän...

Ihmisenä oleminen ei suinkaan ole helppoa. Yritetään olla ystävällisempiä ja auttavaisempia toisiamme kohtaan. Kyllä se siitä.

Lämmin tervehdys Allinlapselta.

Hei Allinlapsi käytkö vielä näillä palstoilla?
Olen kaivannut hyviä ajatuksiasi ja kirjoituksiasi, niin varmaan moni muukin
meistä "vanhoista" :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat