rukiita ranteeseen

Olen ruisleivän jokapäiväinen syöjä. Olen testannut melkein kaikkia kaupasta ostettavia ruisleipiä ja itsekin leiponut joskus ruisleipää. Mikä on sinun mielestäsi maultaan paras kaupasta tai kauppahallista ostamasi ruisleipä? Omatekemää ruisleipää ei lasketa koska sehän on tietty parasta.

Vaikka olenkin hesalainen niin olen tänä vuonna jäänyt koukkuun tamperelaisen Leivon leipomon Augustin ruisleipään, jota Hesassa olen löytänyt vain K-supermarketeista. Hyvä suuntuntuma, erinomainen maku, vähän tyydyttynyttä rasvaa (0,2 g per 100 gr) ,ei lisäaineita, pakattu paperipussiin. Edullinen maksaa eur 1:45 / 300 gramman leipä. Olen niin hurahtanut, että teen pitkiäkin metromatkoja saadakseni tätä leipää.

Kommentit (11)

Vierailija

Aikanaan kun kainuusta muutimme ns. maailmalle, ei tahtonut löytyä hyvää leipää mistään. Kaesan leipomo Kuhmosta  on hyvää ja nykyisin Nurmekselaisen leipomon nimeä en muista, tuliaisleipä säännöllisesti käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Muistan vielä ajan kun kerrostalojen kivijaloissa oli pieniä Elannon maitokauppoja. Niistä ostin joka päivä tuoreen, maittavan  ruisreikäleivän. Oli pieni kooltaan mutta riittävä yhdeksi päiväksi.

Muoviin pussitetut puikulat ja muut eivät ole minun makuuni.

Vierailija

En syö ruisleipää, liian vahvaa ja hapanta.  liputan kauran puolesta. Kauramaito on terveellistä herkkua, heille jotka eivät voi maitoa tai maitotuotteita nauttia, ja kaikille muillekin.

Vierailija

Ullan ruis. Huovilan ruispatukka. Näitä saa ainakin Kannelmäen Prismasta. Huovilan leipomo on Askolassa, Ulla leipoo muistaakseni Klaukkalan tienoilla. Hyvä ja kauan säilyvää on myös lisäaineeton Uotilan leipomon (Pälkäneellä) pikku vuokaleipä.

Mutta ruisleipää on niin monenlaista, ja mieltymykset erilaiseen happamuuteen vaihtelevat.  Yksi tykkää happamemmasta, toinen ei. Nämä mun mieltymykseni ovat miedosti happamia, mutta maistuvia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
 En syö ruisleipää, liian vahvaa ja hapanta.  liputan kauran puolesta. Kauramaito on terveellistä herkkua, heille jotka eivät voi maitoa tai maitotuotteita nauttia, ja kaikille muillekin.

Tämä ketju ei ole kaurasta tai kauramaidosta mutta sopiihan sitä ilmaista mielipiteensä muustakin kuin rukiista.Syön usein kaurapuuroa mutta kaikki maistamani kauraleivät ovat mielestäni koostumukseltaan höttöä. Nykyisin kaupoista löytyy myös näitä juuresleipiä, joissa on punajuurta tai jotain muuta juuresta. Valitettavasti ovat makuuni samanlaista höttöä kuin kauraleivät. Ei minkäänlaista suuntuntumaa.

Parhaan ruisleivän tekee mielestäni perheleipomo Avikainen Helsingin Kalliossa.Käyn ostamassa sitä aina kun käyn siellä päin. Hakaniemen hallista löytyy myös hyviä ruisleipiä.

Vierailija

Ruisleipäsuosikkini on K-kauppaketjun paikanpäällä paistettu ruisleipä, paperipussissa lukee ruislimppu.
Monesti olen ostanut lämpöisen leivän ja ah miten kotoinen maku, kun sen päälle sipaisee voita tai Oivariinia.

pihi

Paras löytämäni muovipussiin pakattu ruisleipä on turkulaisen leipomo Rostenin revitty ruisleipä (runsaskuituinen). Ostan sitä välillä paremman puutteessa.  Maksaa vain 0:99/250 gramman leipä Lidl'ssä (kilohinta alle 4 euroa). Ullan paakarin paparipussiin pakattu ruisleipä on myös hyvää mutta 300 gramman leipä maksaa noin kaksi euroa (kilohinta yli 6 euroa), yli tai alle riippuen ostopaikasta. Kauppojen paistopisteiden ruisleivät ovat maittavia mutta yleensä niiden kilohinta on yllättävän suuri. esim S-marketissa myydään paistopisteen ruisleipää nimeltään Onnenleipä, maksaa eur 1:95 /pikkuriikkinen neljän palan leipä!En ole ostanut niin en tiedä kilohintaa mutta oletan olevan rutkasti yli kuusi euroa.

Pienituloisen eläkeläisen kannattaa olla tarkkana, mihin rahansa laittaa. Leipä on peruselintarvike. Pari euroa päivässä ei ole suuri raha mutta pitkän päälle saattaa hotkaista suuren osan tuloista. Esim jos ostaa joka toinen päivä kahden euron ruisleivän siihen kuluu 364 euroa vuodessa ja jos joka päivä niin rahaa kuluu728 euroa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju ei ole kaurasta tai kauramaidosta mutta sopiihan sitä ilmaista mielipiteensä muustakin kuin rukiista.Syön usein kaurapuuroa mutta kaikki maistamani kauraleivät ovat mielestäni koostumukseltaan höttöä. Nykyisin kaupoista löytyy myös näitä juuresleipiä, joissa on punajuurta tai jotain muuta juuresta. Valitettavasti ovat makuuni samanlaista höttöä kuin kauraleivät. Ei minkäänlaista suuntuntumaa.

Parhaan ruisleivän tekee mielestäni perheleipomo Avikainen Helsingin Kalliossa.Käyn ostamassa sitä aina kun käyn siellä päin. Hakaniemen hallista löytyy myös hyviä ruisleipiä.

Vaasan kauraleipä paperipussiin pakattuna ei ole höttöä, melkein kaikki muut kauraleivät sitä ovat, joskus voi niitäkin maistella. Tuota Vaasan kauraleipää myydään S-kaupoissa, K-kaupoissa ei, ainakaan täälläpäin. Hyvää ruisleipää ei täältä nyt saa vaikka aiemmin sai, leipomo lopettanut. Naapurikaupungissa joskus tulee käytyä ja sieltä Reittisen ruisleipä parasta. Ennen söin melkein pelkästään ruisleipää nyt ei oikein maistu edes  omatekemä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Muistan vielä ajan kun kerrostalojen kivijaloissa oli pieniä Elannon maitokauppoja. Niistä ostin joka päivä tuoreen, maittavan  ruisreikäleivän. Oli pieni kooltaan mutta riittävä yhdeksi päiväksi.

Muoviin pussitetut puikulat ja muut eivät ole minun makuuni.

Pieni Reikaleipa oli nimeltaaan , eloleipa, myytiin Elannosta

Kuukauden tykätyin

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat