klo 8:26 | 10.2.2013
Eilisestä asti mietin miten sen kirjoittaisin tänne,kysymyksen, jota olen miettinyt ja ihmetellyt kauan.
Onko oikea paikka terveys osasto, vai vapaa sana, hengellisyydelle tai muullekaan pohdinnalle ei ole omaa palkkia minkä alle kysymyksen voisi laittaa. Mutta eihän se haittaa, tärkein on kysymys.
Olen miettinyt tätä kysymystä jo pitkään.
Mitä miettinee kanssasisaret ja -veljet?
Ainoa "tarkoitus", jos sellainen pakko löytää, on koiranputkea aikanaan kasvaa.
Tämä on ikuisuuskysymys johon ei kait kukaan vielä ole löytänyt universaalista vasausta.
Jos ajatellaan pelkästään biologiaa, niina elämän tarkoitus on lisääntyminen ja siten lajin säilyminen. Näin esim. naisen tärkein biologinen tehtävä on synnyttää lapsia ja miehen siittää niitä.
Ajattelen että elämällä täytyy olla muutakin tarkoitusta. Sen tarkoituksen täytyis jokainen itse antaa elämälleen. Silloin kun on sovussa itsensä ja muiden kanssa, pystyy rakastamaan lähimmäistään kuin itseään, on löytänyt paikkansa ja tuntee ainakin joskus itsennsä onnelliseksi, niin on jo aika lähellä elämän tarkoitusta.
Kyllä näitä syvällisiä asioita tulee joskus mietittyä. Minulle ei ole selvinnyt tuo asia, mutta jotakin olen päässäni saanut ajatuksia omasta elämästäni. Minun tarkoitus täällä oli saada lapsia, antaa rakkautta heille ja kasvattaa aikuiseksi jatkamaan tätä sukua. Eli suvunjatkamisesta lienee kyse elämän tarkoituksella? Nyt he sitten tekevät tätä omassa elämässään. Elämän kulku jatkuu ja jatkuu... Tarkoitus lienee myös olla kanssakulkijana toisille ihmisille, ihmetellä yhdessä tätä suurta asiaa.
Elämän tarkoitus on viettää onnellista elämää. Nauttia ja iloita elämän lahjasta, tuottaa hyvää mieltä ja iloa myös toisille. Luoda kauneutta ympärilleen - kaunis koti puutarhan ympäröimänä. Hyvin kasvatetut ja kauniisti puetut lapset.
Kauneus on katsojan silmässä.
Tässä pari ketjua, joissa aihetta pohdittiin myös.
http://www.nettiet.fi/forum/sana-on-vapaa/980/
http://www.nettiet.fi/forum/sana-on-vapaa/2210/
Elämän tarkoitus ei ole muuttunut miksikään aikaisemmista keskusteluista.
Elämän tarkoitus on ikävän karkoitus.
Täydennettynä kommentista yllä:
Koiranputkia odotellessa.
Tänään sain vastauksen siihen kuin tilauksesta. Radio oli auki, siellä oli kristillinen kanava, puhuja sanoi että elämän tarkoitus on viedä Jumalan sanaa ei kristityille, pelastuksen sanomaa. Meillä täällä armaassa kotimaassakin riitäisi silloin tarkoitusta kun ihmiset ovat erkaantuneet Jumalasta kauas pois. Lapsiakin on paljon jotka eivät ole koskaan edes kuulleet mitä tarkoittaa uskossa oleminen. Muistan kuinka äitini kävi pitämässä kylän lapsille pyhäkoulua, hänellä oli elämän tehtävä ja tarkoitus.
Äitiäsi ja sinua on onnistanut. Se löytyi! Tarkoitus ei kuitenkaan ole kaikille sama.
Ainoa sama tarkoitus syntymän jälkeen, lienee elää ja kuolla! Kukin väylänsä ja tapansa löytäen. Jokaisen elämä on ainutkertaisen arvokas ja kunnioitettava.
Elämän tarkoitus on elää mahdollisimman hyvä ja kokemuksien rikastama elämä, kehittyä ihmisenä, jatkaa sukua. Kasvattaa uusia ihmisiä elämään ja sieluna kehittyä niissä asioissa, jotka ennalta on suunniteltu ihmisen kohdalle elettäväksi.
Kuoltua sielu pääsee taivaaseen syntyäkseen entistä kehittyneempänä ja viisaampana uudelleen jonnekin maan päälle uuteen ihmiseen.
Olettehan kuulleet, kun jostain ihmisistä sanotaan, että hän on "vanha sielu" eli syvällisempi ja viisaampi kuin ikäkaverit ja joku toinen on selvästi vielä hyvin "nuori sielu", elämän vaiheissa lapsekas ja kehittymätön.
Nimim."vanha sielu"
Entäpä, jos sattuu syntymään kehitysvammaisena tai muuten sairaana, tai kuolee lapsena ? Mikä on esim. kehitysmaissa nälkään tai sotiin kuolevien elämän tarkoitus?
Kyllä meidän hyvissä oloissa elävien on hyvä keksiä vaikka mitä ihanteellisia tarkoituksia elämälle, mutta jos eläisit edellä kuvatuissa oloissa mitähän ajattelisit?
Elämän tarkoitus on viettää onnellista elämää. Nauttia ja iloita elämän lahjasta, tuottaa hyvää mieltä ja iloa myös toisille. Luoda kauneutta ympärilleen - kaunis koti puutarhan ympäröimänä. Hyvin kasvatetut ja kauniisti puetut lapset.[/quote]
Toivottavasti ei sentään näin ole elämän tarkoitus. Kovin menisi pinnalliseksi ja materialistiseksi koko homma.
Anonyymi 7.41 Sielujen kiertokulku on Korkeammassa kädessä..joskus joidenkin sielujen elämä ihmisenä maanpäällä on ennelta tarkoitettu vain lyhyeksi.
Voisi ajatella että vammaisena eläminen on erityisen kasvattavaa sielulle mutta suurta suruahan se silloin lapsen vanhemmille tuottaa, kun lapsi on vaikeasti vammainen ja elämänsä on vain lyhyt. Samoin, kun vauva kuolee, se tuntuu kohtuuttomalta rangaistukselta, mutta vauvan sielulla on silloin ehkä tarkoitus syntyä uudelleen samaan perheeseen myöhemmin. Ehkä vauvan elämä ei olisi ollut tervettä tai muuten hyvää ja toisen kerran tullessaan hän sitten tuo perheelleen onnea ja elämäniloa..hieman "kehittyneempänä" sieluna.
Joskus, kun joku nuori ihminen kylvää tuhoa ja pahoja tekoja ympärilleen, hänet kutsutaan elämästä pois, hänen sielunsa ei ollut vielä valmis kokemaan vanhenemista ihmisenä, järkevästi elävänä.
Nämä ajatusmallit eivät ole minkään huuhaa-uskonlahkon oppeja vaan enkelioppia, jota olen paljon lukenut ja ihmetellyt itsekin, mutta haluan uskoa näihin "oppeihin".
Nimim. "vanha sielu"