Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Mitenkähän minulle taloudellisesti käy, jos jään leskeksi? Meidät on vihitty 1977, kaksi avioliitosta syntynyttä lasta. Jäin itse eläkkeelle ja eläke n. 2200€/br. Mieheni on nyt työtön vielä kaksi vuotta ennenkuin jää eläkkeelle 2015. Hänen eläkkeensä tulee olemaan n.4000€/br..Jos minä jään leskeksi nyt, mitä tapahtuu? Tai sitten 2v. päästä, tulenkohan saamaan leskeneläkettä? Jos en; en pystyisi esim.omasta eläkkeestäni maksamaan nykyistä asuntoamme ja mökin kuluja. Meillä on ns. keskinäinen hallintatestamentti.

Vierailija

Monet tulevat toimeen paljon pienemmilläkin eläkkeillä. Joskohan alkaisit opetella taloudellista elämän tapaa.

Vierailija
Liljanoksa

Mitenkähän minulle taloudellisesti käy, jos jään leskeksi?

Taloudellisesti et ainakaan nälkää näe tuolla omalla eläkkeelläsikään, joka on aika hyvä. Onhan mahdollista myydä kesäpaikka, minä en ainakaan yksin tule mökkeilemään, jos mies kuolee ennen minua.

Joutuu joskus kysymään, kumpi on tärkeämpää elintaso vai elämisentaso.

Vierailija

Miksi sinun pitäisi saada leskeneläkettä? Olisin todella onnellinen, jos voisin edes haaveilla tuon kokoisesta eläkkeestä, vaikka olen tehnyt vaativaa työtä koko ikäni. Ja hoitanut pienestä palkastani kaiken yksin. Niin että häpeä että edes ajattelet lisäbonusta jos sattuisit jäämään leskeksi.

Vierailija

Miksi olet noin huolestunut leskeneläkkeestä, ethän ole vielä leski?
Toivo, että miehesi elää kauemmin kuin sinä, kun hänelle on tulossa
noin hyvä eläkekin :)

Miksi yksin ollessa täytyisi säilyttää sama elintaso - iso asunto, kesämökki ym. -
kuin kaksin eläessä?

Olen sinun saamaasi eläkettä pienemmällä rahalla saanut kaiken tarpeellisen
ja yksin olen vuosikausia maksanut kaikki asumiskulut ym.
Rahallista apua ei ole tarvinnut koskaan pyydellä mistään, mutta
eihän tämä tietenkään mitään ylellistä elämää ole. Sitä en kaipaakaan.

Vierailija

Ei tartte olla huolta, asiaa voi aina kysyä!
Aloittaja ei näytä saavan vastausta kysymykseensä, vain kaikkia muita vertailuja. En osaa itsekään vastata, luulisin, että Kela osaisi parhaiten.

Vierailija

Tuskin Kelakaan alkaa opettaa eläkeikäiselle elämäntapaa ja sitä tämän olemattomasta leskeydestään huolestuneen saattaisi olla hyvä tarkistaa, jos noin epäilyttää. Mahdoton kai meidän on täällä ohjeita antaa, kun emme edes tiedä, miten asianomainen nykyisin elää ja mihin rahansa kuluttaa eikä meidän onneksi tarvitsekaan.

Onnea matkaan vain!

Vierailija

Lainaus:

Jos oma työeläkkeesi on noin iso, et tule saamaan leskeneläkettä ollenkaan.

Ja se on kyllä oikeus ja kohtuus.

Vierailija

Saat varmaan sen 6kk joka on lakisääteinen-et varmaan jatkossa koska eläkkeesi on noin hyvä.
Minäkään en saa,olen pian 2v.ollut leskenä.

Vierailija

Jos lapset käyttää mökkiä, sopikaa yhteiseksi kulut.

Ei tuo niin iso eläke kai ole, verottaja vie siitä aika hyvän osan. Jääkö käteen 1500e.
Jos on omakotitalo, niin menojakin riittää. Vuokra-asunnotkin ovat ainakin pääkaupungissa n. 600-800 e/k.
Kyllähän sillä lopullakin pitäisi aika hyvin pärjätä.

Tietysti jos on velkaa pilvinpimein, se on eri asia.

Minun eläke on aika minimitasoa, aika hyvin pärjäilen kuitenkin.
Auto on pakko pitää, siitä suurimmat menot. Ruoka/jokapv menot on noin 200-250e/kk.
Kun vertaat minun elämiseen, huolesi vähenee, toivottavasti.

Vierailija

Onpa hyvä eläke! Minä saisin tällä hetkellä työeläkettä noin 900 euroa kuukaudessa bruttona jos pääsisin eläkkeelle. Sinullahan on asiat mainiosti!

Vierailija
Liljanoksa

Mitenkähän minulle taloudellisesti käy, jos jään leskeksi? Meidät on vihitty 1977, kaksi avioliitosta syntynyttä lasta. Jäin itse eläkkeelle ja eläke n. 2200€/br. Mieheni on nyt työtön vielä kaksi vuotta ennenkuin jää eläkkeelle 2015. Hänen eläkkeensä tulee olemaan n.4000€/br..Jos minä jään leskeksi nyt, mitä tapahtuu? Tai sitten 2v. päästä, tulenkohan saamaan leskeneläkettä? Jos en; en pystyisi esim.omasta eläkkeestäni maksamaan nykyistä asuntoamme ja mökin kuluja. Meillä on ns. keskinäinen hallintatestamentti.

Oletko todellakin aidosti huolissasi.

Tulee sellainen vaikutelma, että kehut eläkkeidenne määrillä täällä.
Useimmat ei voi edes unelmoida tuollaisista eläkkeistä.
Kyllä ihmisen elämä voi olla tyhjää jos on tuollaiset murheet.
Myy asunto tai mökki pois ja elä herroiksi omissa oloissasi.

Onnellinen voi olla pinelläkin eläkkeellä, eikä jää perillisille jaettavaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat