Vierailija

Mulla on paha ja hyvä mieli yhtäaikaa sillä osasin sanoa ei. Jatkuva rahan lainaaminen ystävälle vaikka olen rahani saanutkin viikon parin päästä. Mutta monasti joutunut samana päivänä lainaamaan ne takaisin. Taisin menettää ystävyyden ?
Joskus sitä vaan haluaisi että omat rahat olisivat omalla tilillä. Ja tili vaan mun käytössä. Taidan olla ikävä ihminen kun en auta :(

Kommentit (6)

Vierailija

Kyllä ihmisten pitää tulla toimeen omillaan eikä jatkuvasti lainata rahaa toisilta.  Pyydettävä apua sosiaalitoimesta, jos  välttämättä tarvitsee johonkin tärkeään, kuten lääkkeisiin. 

Pitkään lainasin sukulaiselleni, mutta nyt en enää.

Olen oppinut Ei-sana käytön ja se on todella vapauttavaa.

Tsemppiä Ei-sanan käyttöön Sinullekin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minulla on ystävä jolla on pieni eläke mutta kiinteää omaisuutta kuitenkin senverran ettei ole mahdolisuutta saada toimeentulotukea. Useasti olen hänelle lainannut rahaa, hän maksaa kyllä takaisin vaikka lainaa kohta uudelleen. En ole koskaan tuntenut itseäni hyväksikäytetyksi. Kun minulla kerran on varaa auttaa ystävää niin miksi en niin tekisi, mieluummin laitan hyvän kiertämään kuin makuutan rahoja pankkitilillä. Tuhansista euroista kun ei kuitenkaan ole kysymys. Lahjoitanhan rahaa kaikenlaisiin hyväntekeväisyys keräyksiinkin niin miksi en auttaisi ystävää?

Vierailija

Ymmärrän  henkilöä joka joutuu lainaamaan yllättäen tulevan menoerän maksuun, vaikkapa sairauden takia, mutta jatkuvaa lainaamista en oikein ymmärrä. Jatkuvan lainaamisen syy voi silloin olla vaikkapa peliriippuvuus tai joku vastaava menoerä esim. korkeakorkoinen pikavippi jonka lyhennyksiin ei eläke riitä, silloin pitäisi  osata sanoa lainaajalle  jyrkkä ei. Pienilläkin tuloilla voi elää, mutta se vaatii taitoa.

Vierailija

Onhan se rasittavaa jos ystävä on koko ajan lainaamassa rahaa. Itselläni on aina ollut todella korkea kynnys vipata keneltäkään vaikka nuoruusvuosina jouduin työttömäksi ja jouduin elämään pelkällä työmarkkinatuella pari vuotta. Rahaa ei ollut kuin vuokraan ja söin tonnikalaa, makaronia ja leipää. Silti en kertonut hädästäni edes vanhemmilleni. En vaan kehdannut pyytää rahaa lainaksi keneltäkään kun tiesin, etten voi maksaa takaisin. Kun jäin eläkkeelle, aloin pitää kirjaa tuloista ja menoista. Se on kaiken aa ja oo taloudenpidossa. Vaikka eläke on pieni olen onnistunut keräämään pienen puskurivarallisuuden yllättäviin menoihin niin ei tarvitse pyydellä rahaa keneltäkään.

Mielestäni ystävälle voi lainata johonkin yllättävään menoon mutta jatkuvaan lainaamiseen en suostuisi koska se on osoitus siitä, että lainaajan tulot ja menot eivät ole tasapainossa.

Hyvätuloisen eläkeläisen vippaamiset ja lahjoitukset hyväntekeväisyyteen ovat eri asia kuin pienituloisen eläkeläisen, joka elää hieman yli köyhyysrajan.

Vierailija

Kiitos kaikille itse olen pienituloinen ja on tilanteita jolloin lainaan vaikka joudun itse pulaan. 

Ei ole rahaa jakaa ja pelko jos en saa takaisin se suistaa itseni siinä kuussa syömättömyyteen.

Siksi ahdistun jokainen kuukausi monta kertaa !

Kuukauden tykätyin

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat