huolestunut

Minne voi tehdä huoli-ilmoituksen ja voiko sen tehdä nimettömänä? Vanhukseni puhuu sekavia, muistaa väärin asioita, syyttelee ja on hyvin ilkeä ja arvaamaton. Unohtelee hellaa päälle ja saunaa.... Ei tiedä koska asunto on tulessa, Tätä ei vielä ole tapahtunut useasti tietojen mukaan mutta kuitenkin kun aikaa kuluu niin... Hän osaa käyttäytyä halutessaan ulkopuolisille mutta purkaa kaikki vihat ja kaunat lähimpiin ihmisiin.

Kommentit (10)

Vierailija

Ei tarvitse tehdä nimettömänä, läheiselle hyvinkin kuuluu huolehtiminen. Kaupunki tai kunta vanhuspalvelut ottaa asian käsittelyyn. Harmi jos vanhus väkisin viedään omasta kotoa pois. Olisi hyvä muistisairaan saada joku päivitäinen huolehtija. Muistamaton tarvitsee hyvää ystävällistä ja hellää kohtelua. Muistisairas on itse vaikeassa tilanteessa kun vielä kuitekin haluaa pärjätä omassa kotona. Ei hän ole tahallisesti paha tai puhu pahoja läheisistään tai tee yllättäviä asioita tarkoituksella, ymmärrystä ja ymmärrystä sekä ulkopuolista apua tarvistelalle  olisi tarjottava.

Nykyään nuoret vielä työikäiset sairastuvat muistisairauksiin, saati sitten vanhukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Valitettava, omakohtainen kokemukseni on, että huoli-ilmoituksen tekeminen ei auta jos vanhus ei halua hoitoa koska hänen itsemääräämisoikeutensa menee kaiken muun edelle. Kuten aloittajan kohdalla, lähiomaiseni osaa käyttäytyä ulkopuolisille. Emme saaneet häntä edes pakkohoitoon vaikka oli lääkärinlausunto.  Vasta kun oli niin huonossa kunnossa, että vietiin ambulanssilla teho-osastolle, löytyi apua julkiselta puolelta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tehdä nimettömänä, läheiselle hyvinkin kuuluu huolehtiminen. Kaupunki tai kunta vanhuspalvelut ottaa asian käsittelyyn. Harmi jos vanhus väkisin viedään omasta kotoa pois. Olisi hyvä muistisairaan saada joku päivitäinen huolehtija. Muistamaton tarvitsee hyvää ystävällistä ja hellää kohtelua. Muistisairas on itse vaikeassa tilanteessa kun vielä kuitekin haluaa pärjätä omassa kotona. Ei hän ole tahallisesti paha tai puhu pahoja läheisistään tai tee yllättäviä asioita tarkoituksella, ymmärrystä ja ymmärrystä sekä ulkopuolista apua tarvistelalle  olisi tarjottava.

Nykyään nuoret vielä työikäiset sairastuvat muistisairauksiin, saati sitten vanhukset.

Mitä mieltä lääkärit tai ja vanhusten hoidosta vastuussa olevat viranomaset asiasta?

Eihän omaishoitajien velvollisuus ole omaa terveyttään menettää omaistensa hoidosta vaikkakin se tuntuu velvollisuudelta.

huolestunut

Ei ole kyse omaishoidosta vielä  mutta huolesta tulevassa ja ikävästä käytöksestä.  Vihasta ja kaunasta..... monien vuosikymmenten takaisia asioita ...... syylistystä ..haukkumista.... oman itsensä hyvyyden esilletuontia....... vastaan lähimmäisen  huonommuutta....  Ite pärjää kyllä mutta huonompaan päin menee.  Pelottaa hänen käytös.

Tia.A, 68v.

Lähinpiin ihmisiin kuuluvana  oletettavasti  olet kirjoittaja ?Vitaten tiedät itse   vanhuksen käytäytymisongelmat.Jotka olet  itse konkennutko? Toisten kertomana jos ei itse paikalla ja ei läsän,ei asiaa sana sanalla kauhistella ja viedä eteenpäin.Vasta kun itse olet  paikalla, omat korvat kuuleet ja nähneet aisat.Jos vanhus ei ole kotihoidon piirissä,ei aihe minulle  ilmennyt? Voi kaupungi, kunnat otta kontakti  kotihoidon sosiaalityöntekijään . Mutta omalla nimellä.Nimetön huoli ilmotus,ei ole kuin verranolista tyhjä paperi.Sieltä henkilöt käyvät tarkistaa ystävälisesti vanhukset kotiolot ymm. Ilmotavat tulostaan kyllä.Kartoitavat onko tarvetta jo kotihoito ymm.Aina elämän eri tilanteet olematta sosiaalinen ongelma.voi otta kontakti todella sosiaalityöntekijöihin.He ovat siellä siksi.Ei vain ratkomassa sosialisia ongelmia talous,alkoholi tai vanhukset. Ovat kaikia ihmisiä varten ,heille voi varata aika ja puhua asiat kuin asiat omalla nimellä. 

huolestunut

Alkuperäinen tässä . Se käytös ei enää ole normaalia.  Pitääkö lapsen kestää kaikki ? Vanhojen kaivelut ja syytökset ja vähättelyt ali-arvioinnit ....Onko vanhuksella oikeus sanoa mitä vaan ?  Muiden silmissä ,vieraampien siis, kuin herran enkeli. Meidän koko perhe tietää kyllä vaikka muiden  läsnäolo jarruttaakin.....   Olen kysynyt miksi saamatta kunnon vastausta.

Vierailija

Hei. Olen kirjoittaja 11.6.21 klo 14.31. Kuten jo aiemmin totesin nykyaikana kaikkien itsemääräimisoikeus menee lähiomaisten toiveiden ja huolien edelle. Sekavaa vanhusta on todella vaikea saada hoitoon. Omakohtainen neuvoni on, että itseään ei kannata "ajaa piippuun" koska silloin itse sairastuu. Niin vaikeaa kuin se onkin, kannattaa pitää etäisyyttä lähiomaiseen niin  ei joudu kuuntelemaan hänen sanomisiaan ja syyttelyjään. Tavallaan pitää jättää vanhus oman onnensa nojaan, jotta saa yhteiskunnalta apua. Valitettavasti tämä on karu tosiasia.

Vierailija

Hei aloittaja,

ovatko ikävät luonteenpiirteet kuuluneet jo aiemmin vanhuksesi ominaisuuksiin, ehkä lievempinä mutta tunnistettavina, vai onko luonne muuttunut täysin? Muistisairaus saattaa ilmetä juuri noin, eli epäluuloisuutena ja ilkeytenä. Sanotaan, että vanhuudessa luonteen ikävät piirteet korostuvat ja tulevat esille, kun aivojen tietoinen kontrolli alkaa pettää.  

Kerroit unohtelusta ja sekavuudesta. Sivullisesta tuntuu siltä, että nyt olisi muistitestin paikka ja gerontologiaan perehtyneen lääkärin   luona käynti. Mutta miten saada vastahankainen ihminen lääkäriin?

huolestunut

hei nimenomaan. Pelko ettei saa asua kotona enää on niin iso  että lääkäriin ei mene. 

Se on A ja O että saa asua kotona.

Vielä suht  ok  noita pikkuasioita lukuunottamatta.   Hänellä on tukiverkostoa kyllä että ihan yksin ei onneksi ole ja asiointiin on apuja.  ja kukaanhan ei ketään vahdi 24/7.  

Käytös on hyvää kun paikalla on muita.  Samoja piirteitä on ne vaan vahvistuneet eli ei se persoona mihinkään ole muuttunut.   

Kuukauden tykätyin

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat