shakki2

ajaa autolla ? Olen itse ajanut n25v linja autolla ja en tunne olevani mikään erityinen kuljettaja mutta ajokokemusta se lisää kuitenkin , en ymmärrä sitä että haaganterveysaseman lääkäri kertoi minulle ettei kellon piirtäminen mennyt oikein, minulla oli jo 70luvulla sellainen seinäkello missä oli numerot oli nimenomaan ajatellun kellotaulun ulkopuolella. Lääkäri oli ulosheitetty viiskulman terveysasemalta jossa hän oli johtaja. Lääkäri ei saa ottaa kantaa mahdollisen henkilökunnan suunsoittoon potilaille niinkuin nyt on käynyt. En saanut ajokortin uusintaan tarvittavaa lääkärintodistusta vaikka näkö kuulo +muistitesti oli hyväksyttävä.

Kommentit (4)

Vierailija

En ota kantaa kelloasiaan, mutta muutama seikka ihmetyttää.

Oliko toisesta paikasta ulos heitetty terveyskeskuslääkäri siirtynyt toiseen terveyskeskukseen? Toiseksi, meidän kunnassamme ajokorttia varten tarvittava lääkärintodistus on hankittava yksityiseltä puolelta. Terveyskeskus ei ajokorttiasioita hoida. Ehkä käytäntö on erilainen eri kunnissa?

Vierailija

Kirjoitan yleisen mielipiteeni ikäihmisten ajokorttiasiaan, josta on paljon puhuttu viime aikoina.

Muistitestissä täytyy ymmärtää ohjeet esim. kellotaulun piirtämisestä, jos se ei onnistu niin lääkäri tekee siitä omat johtopäätöksensä henkilön terveydentilasta.  Tämänhetkistä  ajokuntoa määritellessä ei riitä  että on paljon ajokokemusta aikaisemmilta vuosilta, koska iän myötä  ei pysty enää reagoimaan nopasti liikenteessä tuleviin tilanteisiin.  Pahimmissa tapauksissa iäkäs kuljettaja on  ajanut moottoritiellä vastaantulevien kaistalla aiheuttaen onnettomuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ainakin Helsingissä terveyskeskuksissa saa lääkäreiltä terveystodistuksia  ajokorttia varten. Olen sitä mieltä, että  iäkkäiden uusiessa ajokorttia lääkäreiden pitää olla hyvin varovaisia sen suhteen uusiiko ajokelpoisuuden. Esimerkiksi edesmennyt, silloin 80-vuotias isäni, sai puoltavan todistuksen lääkäriltä vaikka napsi 20 lääketablettia päivässä erilaisiin sairauksiin ja ajo oli niin holtitonta, ettei kukaan uskaltautunut hänen kyytiinsä. Isälläni oli ajokokemusta 60 vuotta mutta se ei ollut tae siitä, että olisi ollut ajokuntoinen. Mielestäni on hyvä, ettei lääkäri suostu antamaan ajokorttia puoltavaa todistusta jos hän yhtään epäilee hakijan ajokelpoisuutta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa kelloasiaan, mutta muutama seikka ihmetyttää.

Oliko toisesta paikasta ulos heitetty terveyskeskuslääkäri siirtynyt toiseen terveyskeskukseen? Toiseksi, meidän kunnassamme ajokorttia varten tarvittava lääkärintodistus on hankittava yksityiseltä puolelta. Terveyskeskus ei ajokorttiasioita hoida. Ehkä käytäntö on erilainen eri kunnissa?

Aivan oikein hanki kyseinen todistus aina yksityinen puoli.Ei ongelmia.

Kuukauden tykätyin

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat