ET kysyy: paljonko käytät rahaa joululahjoihin?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Etusivulla on jälleen uusi, ajankohtainen kysymys!
Vastaa ja perutele tässä viestiketjussa.

Sivut

Kommentit (20)

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Joululahjoihin menee rahaa vaihtelevasti. Syy on seuraava; Jos suvussa on juuri perheen perustaneita joilla on itsellä niukalti rahaa, heille pyrin ostamaan tarpeellisia ja käytännöllisiä lahjoja. Eli vauvalle pipot ja puvut pakettiin ja niistä ainakin nuoret vanhemmat ovat ilahtuneet.
Vanhukset ilahtuvat vaikkapa joulutortuista ja kahvipaketista. En sorru ostelemaan muuta kuin tarpeellista.
Ystävieni kanssa olemme sopineet, että kekseliäisyys kunniaan ja lahja saa maksaa korkeintaan 5 euroa, eikä se saa olla "turhake". Niinpä silikoni-pullasudit, perunan kypsyystikut ja muut tuiki tärkeät kapineet riemastuttavat joka joulu.
Joten rahallista summaa en voi kertoa tarkkaan, koska se vaihtelee tarpeen mukaan.

Vierailija

Pitkin vuotta olen ostellut villalankoja aina kun entiset ovat loppuneet. Lahjat koostuvat villasukista joita sitten olen neulonut telkkaria katsellessa. Sen enempää ei joululahjoihin voi rahaa panna.

Vierailija

Meidän uusperheessämme on hyvin eri-ikäisiä lapsenlapsia, lapset jo toki aikuisia. Jo monen vuoden ajan olemme pyrkineet vähentämään jouluun liittyvää ostamista ja jakamaan sitä esim.syntymäpäiviin ym.muistamisiin. Kerran tai
pari kertaa vuodessa annamme lastenlapsille rahaa esim.50-1oo e. Muuten muistamiset ovat pieniä ajankohtaiseen tapahtumaan liittyviä.Pienempiä lastenlapsia viemme retkille ja matkoille, jolloin maksemme kaikki kulut tuliaisia myöten. Olemme lapsiemme kanssa sopineet, että jos on jotain isompia hankintoja, niin otamme niihin osaa. Meistä puolisoista kumpikin muistaa omia aikuisia lapsiaan oman harkinnan mukaan esim. rahalla tms. Toisillemme emme osta lahjoja, vaan menemme esim. joulun alla teatteriin tai syömään tai jollekin matkalle. Nämä käytännöt on vuosien tulosta, ja olemme kaikki siihen tyytyväisiä. Edellyttää tietysti ns. samanhenkisiä lapsia ym. Eniten menee rahaa jouluruokiin, mutta sitäkin pyrimme järkeistämään. Eläkkeellä olevina olemme sanoneet, että monen päivän galaaseja emme enää järjestä. Jos joulu vietetään yhdessä jonkun lapsen perheen kanssa, niin ns.nyyttäriperi- aatteella, jokainen tuo tai tekee oman osansa esim.ruuista ja juomista. Näin ei kukaan uuvuta itseään marttyyriu- teen asti. Viime jouluna laskeskelin, että jouluruokiin meni tuplat norm. viikonloppuostoksiin verrattuna.

Vierailija

Tänä vuonna varmaan vähemmän kuin yleensä, koska juuri ennen joulua on perheessä mukava, mutta rahaa nielevä toinen juhla. Näistä kahdesta en selviä ilman luottoa, vaikka yleensä kaihdan velan ottoa viimeiseen asti. Vain perheenjäseniltä lainaan, kun eivät peri korkoa - sellainen keskinäinen avunantosopimus on meillä voimassa. - Mutta joulun rahankäyttöähän se kysymys koski. En tosiaankaan tiedä tarkkaa summaa, kun tätä joulua en vielä pysty suunnittelemaan. Annan aikuisille lapsille rahaa ja lahjakortteja mahdollisuuksien mukaan, mitään yllätyspaketteja en anna, kun saattavat mennä pieleen kumminkin. Meillä ei nyt ole mitään pieniä jännittyneitä Joulupukin odottelijoita. Mutta aattoillan tunnelma on silti aina leppoisa, sitä odotan kaiken stressaamisen ja rahahuolien jälkeen. Pikkujouluterveisin: "Miss Moneypenny"

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllä minäkin aika vähällä selviän joululahjoista noin rahallisesti. Tänäänkin leivoin 90 riisipiirakkaa, joista suurin osa menee ystäväien pakastimeen joulua odottamaan. Ostan muutamia lahjakortteja ja kukkatervehdyksiä ja varmaan vielä leivon monta kertaa, jos vain voimat suinkin antavat myöten. Itselleni toivon vain joulumieltä, muuta en tarvitse.
Hyvää joulun odotusta kaikille ja kiitos keskusteluista toivottelee Aluisa

Vierailija

Hei kaikille,
Ostan tavallisesti joululahjat esimerkiksi Käsityömessuilta, Luontokaupasta tai muusta sellaisesta paikasta. On mukava antaa tällaisia lahjoja ja arvostaa toisen tekemää työtä. Joskus teen itsekin jotain, esimerkiksi viime vuonna huovutin parit tossut lahjoiksi. Myös kirjat, tai esimerkiksi lahjakortti teatteriin, ovat hyviä lahjoja. Rahaa käytän sen verran kun liikenee, en kovin suuria summia. Tärkeintä on ajatus, kun miettii jotain ihmistä, ja sitä miten häntä voisi ilahduttaa. Saan myös itse lähes joka joulu jotain itsetehtyä lahjaksi, esim. villasukat ja kangaskassin olen saanut. :)
"Jos hyvän mielen paketois, se varmaan paras lahja ois."

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Teen ruokalahjoja tänä jouluna.Erilaisia sillejä ja Englantilaista hedelmäkakkua.Veljelleni lupasin ostaa ja paistaa kinkun.
Lisäksi painan tyynyliinoja.Rahaa kuluu sen verran,mitä tarvikkeet maksavat ja kuinka paljon niitä tekee.
Ympäripyöreät parisataa euroa+heräteostokset joulun alla,niitä tulee tehtyä aina.

Vierailija

Meillä on kaksi aikuista lasta ja heillä yhteensä kolme lasta- lastenlapsemme. Joulun alla kysymme ovatko he jo kirjoittaneet joulupukille? Lahjominen toimii siten, että osallistumme tai ostamme jotain tarpeellista heidän omien toiveidensa mukaan. Yllätyspaketit ovat korkeintaan kirjoja, arpoja tms. Mieheni ja minä ostamme teatteri - tai konserttilippuja toisillemme sekä kirjoja. Yleisesti ottaen käytämme joululahjoihin rahaa hyvin kohtuullisesti.

Vierailija

Tänä vuonna osallistumme lapsemme perheelle joululahjaksi tarkoitetulla summalla, joka menee heidän ulkomaanmatkaa varten. Teen myös hiukan "rästiin" jääneitä käsitöitä valmiiksi ja paketoin joululahjaksi.
Jotain ihan pientä mieltälämmittävää on kuitenkin luvassa.

Vierailija

Miksi raha liitetään kysymykseen? Useimmat meistä arvostaa ei kaupallista joulua. On myös monia joilla ei ole mahdollista käyttää jouluun yhtään "ylimääräistä". Tärkeintä on joulumieli ja kiireettömyys. Joulu minun kohdallani syntyy hiljalleen itse tehden, niin kortit, lahjat, ruuat kuin leivonnaisetkin. Joulumusiikin soidessa, tuoksutellen, tunnelmasta nauttien. Vielä kun saisimme lunta olisi jouluisampi olo. Jos jotakin olen päättänyt ostaa joululahjaksi hankin sen jo hyvissä ajoin, koska vältän ostohysterian valtaamia ihmisiä. En todellakaan vietä mitään juhlaa raha-arvojen riivaamana. Yhdessä olo ja aika ovat tärkeintä, muistot saamme mukaamme!

Vierailija

Minustakin tuntuu, etten haluaisi ilmoittaa käyttämääni rahasummaa vaikka tietäisinkin. Vähän sama kuin joskus kuulemma vierailla mailla kysytään toisen palkkaa: "How much are you worth?"

Vierailija

Jouluruoat teen itse ja leivon jouluksi piparit ja luumutortut. Pieniä lahjoja olen tehnyt jo muutaman kuukauden aikana. Olen itse huovuttanut kännykkäkoteloita ystäville, olen tehnyt metallista pieniä lehtiaiheisia rintakoruja joilla voi esim.kiinnittää huivin tai laittaa koristeeksi myssyyn tai laukkuun. Lapsituttaville teen retrokankaista pieniä pehmoeläimiä. Olen ollut aivan innostunut näistä projekteistani ja tuloksista!

Ilman kekseliäisyyttä ja itsetekemistä en paljoa pystyisikään antamaan lahjoja. Olen tehnyt monia lahjoista kierrätyskankaista ja -langoista, ja minusta se on hienoa, pidän itsekin saadessani tuunattuja käsitöitä lahjaksi.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä leivon huomenna ison annoksen pipareita ja vien niitä ystävillekin, joista moni ei enää kykene itse leipomaan mitään. Tulee ainakin hyvä mieli, jos nyt leipomukseni sattuvat onnistumaan, mutta eiköhän, olen nimittäin tehnyt piparit samalla reseptillä jo yli 50 v.
Pipariterveisin Aluisa

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kun lapset olivat vielä pieniä tai ainakin kotona asumassa oli lahjojen ostaminen ja antaminen mieluista. Nyt kun olemme olleet pitkään mieheni kanssa kahdestaan eikä lapsenlapsia ole, emme juuri lahjoja ostele. Jos sattuu keksimään jotain tosi kivaa josta tietää toisen ilahtuvan, voi kyllä ostaakin. Aikuisia lapsia muistamme yleensä pinellä rahalahjalla. Joillekin ystävilleni annan kukan tai kynttilän kun käyn tervehtimässä.
Sanoisin, että korkeintaan parisataa euroa menee joululahjoihin.

Vierailija

Jouluihminen en ole lainkaanja jättäisin sen kokonaan väliin,jos olisin yksin. Kynttilä ja kirja riittäisi.
Omistan kuitenkin laajan sosiaalisen verkoston enkä halua pilata heidän jouluiloaan; siispä leivon ja laitan perinteisen maalaisjoulun.Lahjat yritän ostaa silloin kun kaupoissa on vähiten väkeä, sillä kerran olen saanut paniikkireaktion joulukaupan tungoksessa. Lahjojen kustannuksissa pysyn kohtuudessa, arvelisin laittavani 300-400 euroa- pitäneekin tänä vuonna oikein laskea.
Huvittaa, että samassa perheessä suhde jouluun voi olla täysin erilainen. Veljeni on oikea joulufani ja heillä joulutunnelmaa aletaan rakentaa jo pikkujouluista! Äitini alkoi jo elokuussa pohtia kenen luona joulua viettäisi, vaikka sisarustenvälinen vuorottelusysteemi oli rakennettu!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat