Perinnönjako

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Olemme asuneet yhdessä vuodesta -85, naimisiin menimme -95. Tänä aikana olemme hankkineet yhteisen asunnon ja kesämökin, autokin on . Kaikki tämä on molempien nimissä. Yhteisiä lapsia ei ole. Miehelläni on neljä lasta ja minulla yksi edellisestä avioliitosta. Miten mahtaa perintö jakautua sen jälkeen kun toinen kuolee? Mitään testamenttia ei ole tehty.

Kommentit (6)

Vierailija

Ite pohdin samaa vuosi sitten kun olin menossa leikkaukseen .kävin oikeusneuvojalla,testamentin tein ja puolet toiselle tyttärelle jolla on yks laps.toinen puoli toiselle jolla on 5lasta.koska tyttäreni vanhempi ei osaa rahaa käyttää hän jakaa omansa lastensa kanssa eli 6 osaan hänen osa.Käy jonku luona niin ei perilliset riitele kuolemasi jälkeen.kannatan .

Vierailija
kiiltomato

Olemme asuneet yhdessä vuodesta -85, naimisiin menimme -95. Tänä aikana olemme hankkineet yhteisen asunnon ja kesämökin, autokin on . Kaikki tämä on molempien nimissä. Yhteisiä lapsia ei ole. Miehelläni on neljä lasta ja minulla yksi edellisestä avioliitosta. Miten mahtaa perintö jakautua sen jälkeen kun toinen kuolee? Mitään testamenttia ei ole tehty.

Minulla on samantapainen tilanne. Onko lakia tuntevaa, joka valottaisi asiaa?

Vierailija

Kiiltomadon kannattaisi tutustua perintöoikeuteen lukemalla jokin asiaan liittyvä kirja. Asia on kuitenkin melko yksinkertainen, jos avioehtoa ei ole eikä testamenttia. Kun omaisuus on molempien nimissä, asiassa ei ole mitään epäselvää eli kun toinen kuolee, jälkeenjäänelle puolisolle kuuluu edelleenkin puolet omaisuudesta avio-oikeuden perusteella. Kuolleen osapuolen omaisuus jaetaan hänen rintaperillisilleen. Eli jos mies kuolee ensin, jako menee seuraavasti: 1/2 vaimolle (hänen osuutensa omaisuudesta - miestään kukaan ilman testamenttia ei voi periä) ja 1/4 miehen kullekin lapselle. Jos vaimo kuolee ensin, puolet omaisuudesta miehelle (avio-oikeuden perusteella) ja ainoa lapsi saa koko toisen puolen omaisuudesta eli perii äitinsä.

Ennen perinnönjakoa maksetaan pesän velat pois. Jos pesä on velkainen ja jaettavaa ei ole, älkää ihmeessä ihmiset ottako perintöä vastaan - joudutte maksamaan pesän velkaa ja toiset ovat tehneet sitä aivan turhaan vuosikausia.
Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan, sen voi siirtää esimerkiksi seuraavalle sukupolvelle eli perinnön saaja luopuu perintöoikeudestaan ja se tehdään kirjallisesti. Googlettamalla selviää aika moni asia ja sekin kannattaa pitää mielessä, että perunkirjoitus tehdään määräajassa, jotta verottajakin saa tiedot ajoissa ja sitten alkaakin se kinkkinen osuus - perintöverojen maksu - siinä asiassa kannattaa olla valppaana. Kiinteistöjen ja muun kiinteän omaisuuden arvostaminen voi mennä pahasti metsään, joko ylä- tai alakanttiin, siitähän seuraa paljon päänsärkyä.
Arvioittakaa talot ja kesämökit sellaisella ihmisellä, jolla on tietoa paikkakunnan hintatasosta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat