Ikärasismia. Onko sitä?

Vierailija

Tänä talvena olen ollut kaksi viikon ajanjaksoa sairaalassa jalkaleikkauksen vuoksi.
Olen jo eläkeiässä, eli "iällä". Samaten sairaalassa oli minuakin vanhempia. Oikein
seurasin tilannetta. Ja kyllä meitä "vanhuksia" hoidettiin erinomaisesti. Lääkäristä
siivoojaan, ystävällistä palvelua.
Samaten terveyskeskuksessa olen saanut asiallista ja hyvää palvelua.
Joten minulla ei kokemusta ikärasismista.
Liekö sitä?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Kyllä ainakin työikäisten kanssa keskustellessa olen tullut siihen tulokseen, että sitä on ja paljon varsinkin juuri ennen eläkeikää ja aiemminkin. Siitä tietävät ne, jotka joutuvat pois työstään esim. näiden joukkoirtisanomisien vuoksi ja yrittävät saada uutta työtä.

Vierailija

Tuo edellinen valitettavasti totta. Työelämässä sitä ikärasismia esiintyy paljonkin.
Siinä ei eläkeiän nostot auta kun työnantajat hylkivät ikäihmisiä.

Vierailija

Oletteko panneet merkille, että meillä suomalaisilla on taipumus löytää pahaa kaikessa, missä kohtaamme ulkomaailman kanssa. Vain omat kakarat kelpaavat. Muut ovat hulttioita.

Ikäihmiset kokevat ikärasismia, nuoret kokevat ikäsyrjintää, vanhuksia hoidetaan huonosti, perheet jättävät lapsensa tuuliajolle, ja niistä ei sitten välitä kukaan. Peruskouluun opintien päättäneet ajautuvat työttömiksi ja sossuun. Kahden väitöskirjan tehneet ovat liian fiksuja työnantajan alemmuudentuntoisissa silmissä. Pelkkää suomea puhuvat ovat kielitaidottomia. Ruotsinkieliset ovat hurreja ja maahanmuuttajat eivät kelpaa kielitaidottomina. Romaaniväestö on ehdottomasti salonkikelpoista, kunhan eivät tule meidän pihalle ja ryhdy laulamaan muita iskelmiä, kuin tangoja. Maanviljelijäväestö on kansantalouden loisarmeija.

Demokratiaa ja tasa-arvoa kohtaa parhaimmillaan terveydenhuollossa, Alkossa ja lääninverovirastossa.

Kysymys ei siis ole ikärasismista. Suomi on suvaitsemattomien ja katkerien ihmisten maa.

- KELAstako eläkeläisen kaveri? -

Vierailija

Lainaus:

Tänä talvena olen ollut kaksi viikon ajanjaksoa sairaalassa jalkaleikkauksen vuoksi.
Olen jo eläkeiässä, eli "iällä". Samaten sairaalassa oli minuakin vanhempia. Oikein
seurasin tilannetta. Ja kyllä meitä "vanhuksia" hoidettiin erinomaisesti. Lääkäristä
siivoojaan, ystävällistä palvelua.
Samaten terveyskeskuksessa olen saanut asiallista ja hyvää palvelua.
Joten minulla ei kokemusta ikärasismista.
Liekö sitä?

Johan nyt olisi hulluuden huippu jos noissa paikoissa kohdeltaisi vanhoja hyvin. ikärasismi liittyy ihan eri yhteyksiin, esim. työelämään, jossa jo 40 vee oli vanha jokunen vuosi sitten. Siinäkin on kelkka kääntynyt kuitenkin.

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 20.02.2013 14:49
Johan nyt olisi hulluuden huippu jos noissa paikoissa kohdeltaisi vanhoja hyvin. ikärasismi liittyy ihan eri yhteyksiin, esim. työelämään, jossa jo 40 vee oli vanha jokunen vuosi sitten. Siinäkin on kelkka kääntynyt kuitenkin.

Keskustelun aloittaja sanoo, että häntä on sairaalassa (eläkeikäisenä) kohdeltu hyvin.
Sekö on mielestäsi hulluuden huippu, kun niin on tapahtunut?

Vierailija

Asun omakotialueella. En minä ainakaan koe katkeruutta nuoria, vanhuksia tai vaikkapa
maahanmuuttajia kohtaan. Monet ohikulkijat moikkaavat ja minä heitä.
Tietenkin omat lapset ja heidän lapsensa ovat rakkaita, mutta kyllä moni
naapurustossa asuva nuori on ihan kiva kaveri.
Kateus, katkeruus. Hyi, pois sellainen elämän myrkyttäjä.

Vierailija

Ikärasismia esiintyy työpaikoilla ja työhön rekrytoinnin yhteydessä,varsinkin yli 50 vuotiaat naiset sen ovat saaneet kokea! sairaaloissa tottakai,priorisointi ja jonoon laitto ketä kannattaa hoitaa ja miten? mitä kalliita hitoja yli 65,75 ja 80 annetaan tai pikemminkin jätetään antamatta ja kela ei anna kaikkea kuntoutusta yli 65 vuotiaille jms.. kyllä esiintyy se on vain piilorasismia,siis silmät ja korvat auki!

Vierailija

On ikä, että mielipiderasismia!
Rasismi kukkii jokapäiväisessä elämässä! Katsotaan mielipiteisiin,ihon väriin, kansalaisuuteen, ulkonäköön, vaatteisiin! Näihin rasismin kohteisiin tuijotetaan ja arvioidaan ihminen, katekorioidaan lokeroihin joihin he eivät ehkä kuulu. Eikä vaivauduta edes ottamaan selvää!
Tehdään vääriä vahingollisia päätelmiä työkyvystä, osaamisesta ja ylipäänsä ihmisenä olemisen mahdollisuudesta. Tällaisessakin maassa kuin Eurooppa-Suomi.
Jotenkin ymmärtäisin jos eläisimme entisessä ns. kolmannessa kehittymättömässä maassa, mutta kun elämme sivistyneessä kouluttettujen ihmisten maassa.
En käsitä mikä saa ihmiset, kuin tämän lehden moderaattorit poistamaan mielipidepalstalta mielipiteet???.v.

Vierailija

Lainaus:

Asun omakotialueella. En minä ainakaan koe katkeruutta nuoria, vanhuksia tai vaikkapa
maahanmuuttajia kohtaan. Monet ohikulkijat moikkaavat ja minä heitä.
Tietenkin omat lapset ja heidän lapsensa ovat rakkaita, mutta kyllä moni
naapurustossa asuva nuori on ihan kiva kaveri.
Kateus, katkeruus. Hyi, pois sellainen elämän myrkyttäjä.

Jos eläisit hieman laajemmin, kuin vain omassa rakaassa pihapiirissäsi,
näkisit kuinka paljon on rasismia kotimaassasi.Kaikilla tasoilla elämässä.
On myös ihmisiä jotka sulkevat siltä silmänsä, kuvittelevat, että ei täällä lintukodossa voi sellaista olla.
Rasiasmia on joka puolelle..maahanmuuttajat kohdistavat kantaväestöön ja toisinpäin.
Työnantajat...työntekijät toisiinsa. On muodostunut luokkayteiskunta joka on kovasti puolueellinen parempiosaisia kohtaan, rikkaita kohtaa, jotka hyötyvät köyhien kustannuksella. Rasiamia saa kärsiä tavallinen työtätekevä kansalainen joka ei saa sitä työtä. Mutta joka on kuitenkin tämän maan tukipylväitä. Sitä ei vaan "asiantuntijat" halua käsittää vaan vievät työpaikat maalimalle kiinaan tai muualle halpatyömaihin, joissa taas ihmiset kärsivät rasiamista pienien tulojensa tähden. Rasismi on päättymätön rinki, joka on toiminnassa aina. He jotka sulkevat siltä silmänsä, heille sitä ei ole.v.

Vierailija

Jos joku kokee syrjintää iän tai sukupuolen takia, keksikää sille oma nimi. Rasismia se ei ole, ei edes siitaateissa.
Rasismi tule sanasta Race-, joka tarkoittaa Rotu. Rasismi on ROTUSORTO! Se on jotain vallan kauheaa. Todellista rasismia halutaan vähätellä, jos termillä ilmaistaan jotain muuta ilmiötä!
Suomen kieli muuttuu, mutta tässä kohtaa, huonompaan suuntaan.

Uskon että Suomalaiset rasistit, ovat vain etninen ryhmä valtaväestön keskuudessa.

Vierailija

"Maanviljelijäväestö on kansantalouden loisarmeija" kirjoitti joku tuossa aiemmin.
Tuollainen kommentti oli todella halventava mielipide tiettyä ammatti-alaa kohtaan.
En tiedä maatalous-asioista juurikaan mitään, mutta eikös meistä enemmistön esi-isät ainakin ole olleet maatalousväestöön kuuluvia? Eu:sta ja sen säännöistä ja määräyksistä kait tuo katkeruus kumpuaa.
Kaikki on niin tarkan valvonnan alla.
Ehkäpä kannattaisi luopua leivästä, maidosta, lihasta, kananmunista yms. niin et ainakaan siten tukisi enää omalta osaltasi Suomen maataloutta? Ei kun vaan riisiä, maissia, kaloja syömään, kyllä niilläkin elää.

Sisu ja rehellisyys on Suomesta hävinnyt, kateus ja katkeruus tullut tilalle.
Ikärasismihan taas näkyy esim. nykyisessä vanhusten hoidossa. Omaiset lykkää vanhukset yhteiskunnan hoidettaviksi, koska heistä ei enää ole kenellekkään hyötyä? Vai olisiko niin. jotta kun vanhemmilla ei aikanaan ollut tarpeeksi aikaa olla lastensa kanssa, niin aikuiset lapset ei sitten vastavuoroisesti välitä mihin tuollaiset kasvattajat ikääntyessään joutuvat?

Vierailija

20.02.2013 21:10 ja 21.02.2013 08:16

Kyllähän olette negatiivisia.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Minä en ole kokenut ikäsyrjintää ollenkaan. En töissä enkä muuallakaan.
Nytkin kutsuvat eläkkeeltä töihin kun nuoremmat lintsaa.
Jos minun ex töissä katsotaan työtehoa ja poissaoloja, ovat yli 50v vahvoilla.

Vierailija

Jos vähänkin on jyvällä maailmasta näkee ikärasismia joka paikassa,viimeisin se 80v mies joka valmistui professoriksi ja ei kelvannut yliopistoon opikkelijaksi! selkeää ikärasismia!!!!!!!!!!!

Vierailija

Lainaus:

Jos joku kokee syrjintää iän tai sukupuolen takia, keksikää sille oma nimi. Rasismia se ei ole, ei edes siitaateissa.
Rasismi tule sanasta Race-, joka tarkoittaa Rotu. Rasismi on ROTUSORTO! Se on jotain vallan kauheaa. Todellista rasismia halutaan vähätellä, jos termillä ilmaistaan jotain muuta ilmiötä!
Suomen kieli muuttuu, mutta tässä kohtaa, huonompaan suuntaan.

Uskon että Suomalaiset rasistit, ovat vain etninen ryhmä valtaväestön keskuudessa.

On se jotenkin kumma, että sanaa "rasisti" käytetään vain "valkolaisista", jotka suhtautuvat ennakkoluuloisesti toisia ryhmiä kohtaan..
Vaan jos esimerkiksi yöaikaan torilla kaksi eri maahanmuuttajaporukkaa tappelee naama verillä, niin ei sitä nimitetä viharikokseksi tai rasismiksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat