Kommentit (10)

.....................

Hyvin koskettava kertomus. Hyvä asia tuotiin esille koko aihe.Myös se kuinka  kuinka voidaan väärin perustein mummo leimata ja levitää väärää sanaa mummosta,jos mummolla ei vaaria ja ei kontaktia lähisukuun.Mummotkin vanhenee ja upuu,jos on koko ajan  on vain hoito suhtessa lapsenlapsiin ,Saamatta olla vain mummo,jota kohdeltaisiin  hyvin .Ilman uhkaa jos et tee sitä tätä et näe koskaan lapsen lapsiasi.Kenenkään tarkistamatta asiaa, lähdetään  lähisuvuissa mukaan vahvaan sanaan: Me olemme todeneet, me olemme kuuleet.Minäkin olin juoppo ja yleinen nainen mummona,Samaan aikaan kerros-talo jossa asuin ihmiset 8vuotta kysyivät  lapsen lapsistani: Asuvatko nuo kanssasi? Oletko perhepäivähoitaja?Miksi nuo sinulla aina on sinulla?Eikö päiväkoti olisi jo puutunut,jos mummo känissä aina hakenut lapsen lapset sieltä kello 14.30.Sukset meni ristiin ,paloin mummona loppun, shokki kolmas lapsi tulossa,kieltäydyin hoidot, sen hinta ei kontati lapsen lapsiin sitten 11 vuoteen.Mutta niitä  aikuisen laspseni raskaus ajan ja jälkeisiä masenuksia  en olisi jaksanut,enää kolmatta kertaa. Miksi pitää hajoitaa,miksi ei rakeneta?

Vierailija

Oma kokemukseni oli täysin päinvastainen. Yritin vaikka kuinka innostaa tyttäreni isoäitiä isovanhemmuuteen eromme jälkeen. Ja en onnistunut. Aivan käsittämätöntä oli, kun isovanhempaa ei vaan kiinnosta oma isovanhemmuutensa. Olin todella, todella pahoillani tyttäreni puolesta. Onneksi oma äitini oli hyvin motivoitunut isoäiti. Sain onneksi myöhemmin vielä sisaruksen tyttärelleni, mikä pelasti paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sarppa

Minun 5 vuotias lapsenlapsi sanoi, mummi kun mä täytän viisi sä kuolet. Isänsä eli poikani menehtyi tytön ollessa 2v. Lapsen äiti pelaa peliä jossa nappulana on tämä pieni tyttö, vain raha kelpaa, laitoin välit poikki oman mielenterveyteni takia.

Vierailija

Vaikeaa se todella kun se sellaiseksi tehdään. Kauheinta on se, kun väitetään, ettet väitä lapsenlapsistasi! Loukkaa syvästi.

Vierailija

Mikä meidän ihmissuhteissa on erilaista kuin esim. Italiassa ja Ranskassa? Ihmetyttää kun suhteet menevät niin helposti solmuun meillä. Erkaantuminen läheisistä on vallalla ja aina perustellaan, ettei lapsilla tai nuoremmilla ole aikaa nykyään. Kyllä aikaa on, mutta ihmisten  läheiset suhteet ja kunnioitus puuttuvat. Minä olen joutunut tädin asemassa niin tavattoman ikävään tilanteeseen. Kukaan ei ole ottanut yhteyttä. Olisi ollut hauska seurata  tätinä lasten kehitystä. Yks kaks alkoi viha sisaruksien puolelta, minä olin aina tehnyt heidän mielensä mukaan, nuorempana vanhempien vielä eläessä oltiin kaikki yhdessä. Mutta vanhempien kuoltua yhteydenpito loppui. tämä on tädin ajatus.

...

Aina tarinoilla on kaksi puolta. Itse myös rajoitan lasteni pääsyä mieheni vanhemmille. Hekin puhuvat pitkin kyliä etteivät saa lasta nähdä. Mummo ilkeilee ja "v...ee" lapsille. . Välillä aikuistenkin kuullen. Itse sanoin usein takaisin, mutta viime vuosina ei olla edes viety. Miehelle olen tehnyt selväksi, että hänen tehtävä on puuttua sukunsa sanoihin ja tekoihin jos on hänen lapsista kyse. Mies ennemmin jättää menemättä kokonaan. Esim. miehen veljen lapsi on saanut jäätelön. Meidän lapsi on jäänyt ilman. Mummo sanonut että ei nyt ole enempää. Silti veljen lapsi saanut vielä toisenkin. Meidän lapsi itkenyt kun on pahamieli. Siihen Mummo nauraa ilkeästi päälle. Itse en ollut tälläsellä kerralla mukana. Mies ja lapset toimitti. Mies oli ollut hiljaa ja lähtenyt kotia kaupan kautta. Eipä oo käynyt mummolla... Mummo puhuu pitkin kyliä kuinka ilkeitä ihmisiä ollaan kun ei tuoda lapsia. Peilissä on syypää..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä meidän ihmissuhteissa on erilaista kuin esim. Italiassa ja Ranskassa? Ihmetyttää kun suhteet menevät niin helposti solmuun meillä.

Mistä ihmeestä on peräisin tällainen ajatus?
Eiköhän ihmiset ole ihan samanlaisia - tietty prosentti mulkvisteja - kaikkialla.

Vierailija

Mun anoppi kertoilee pitkin kylää, kuinka mä ja hänen poikansa ollaan hänet jätetty ihan yksin. Jostain kumman syystä hän olettaa, että hänellä on oikeus määrätä missä ja kenen kanssa aikamme vietämme. Määrätä ihan kaikesta kodissamme, jopa siitä, millaista maitoa meillä on. Anopilla on myös "oikeus" sanoa mielipiteensä, eli haukkua jopa lasteni ulkonäköä. Teki tätä ihan joka tapaamisella.

Onko ihme, että emme miehen kanssa emme päästä lapsia tapaamaan mummuaan? Emmehän viihdy anopin seurassa itsekään. Anoppi pyyhkii meidän säännöillämme perustansa, oli kyse makeiden rajoittamisesta tai pyöräilykypärän käytöstä. Mummu tietää paremmin, huutaa anoppi.

Jotenkin tämä kaikki on mun vika, mutta vähät välitän. Satuilkoon, tuskin häntä kukaan uskoo.

Lasten puhelimiin on laitettu estot, ettei tuo käärme pääse myrkyttämään lasten mieltä selkämme takana.

Vierailija

Olen yksin asuva mummi.Joten minulla oli mahdolisuus olla lasten lasten kanssa paljon ja nimenoman hoitaa nitä,kuin samalla lailla huolehtia heidän koti ,pyykin pesu ja siivous.Aikaa ei olut pitää yllä ystävyys suhteita,eikä istua lähisuvun kahvipöydissä.Tuli siis säntö olen yleistalouskone.Lapsen lapsieni vanhemat olivat asunto säästäjiä ja urraputkessa.Yhtän en kerinyt ajatella miksi minun ei suku pitänyt yhteys ja miksi en ollut aikuisen lapseni kihlajaiset ,häät? Selvisi vain kukausia myöhemin ne piti rikas sisareni.Jotta en loukantuiisi salatin asia minulta.Kysyjille sanotiin ole sairas kun en juhla mukana.Maksoinhan jo pienestä eläkestäni vaipat tuttelit ymm.Eikä aina rahaa omaan ravintooni. Kerran sisareni soitti:Sinut oli kutsuttu toisen sisaresi mökille ,aikuisen lapsesi perheen kanssa ja sinua odotetin sinne! Olit makanut känissä koti kulema ja siksi estynyt tulematta.Eli vanhanaikainen kun vanhusta käytetän hyväksi.Valehdelan juo! Kukan ei juopoon ota kontakti.Kun laihduin joku näki kaukaa Itis minut.Olin laihtunut kun juon juorusivat.Tarkistamatta asiaa.Minullahan ei puolisoa tukena ,ei rahaan valtaa!Kun heille syntyi lapsia,en kastejuhla sanut olla läsnä.Puolison suku kun ei hyväksy ei akatemisia ja ihmisiä jotka asuvat Kaupungin vuokra asunto,ovat roskaa: Siis minä. Kun kolmas lapsi oli tulossa.Heitin hanskat naulaan 3 lasta en olisi jaksanut ja ravinto ei olisi ritänyt pienestä eläkestäni,ei voimat .Painon enää 48kg. Kun ei henkisesti sairastunut.Sairastu keho.Kieltäydyin 3 lasta hoitamasta ja se johti emme ole kontakti.En siis saanut,en saa tavata lapsen  lapsia.Sisareni joka heidän puheet levitti suku ja piti heidän juhlat sanoi vuosien jälken paljon: Älä välitä aikuinen lapsesi on patologinen valehtelija,uskoin häntä.niinpä.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat