TV-ohjelmien vaikutus

Vierailija

TV-ohjelmien vaikutus
Aikanaan Dallas-ohjelma vaikutti suomalaiseen alkoholikäyttäytymiseen. Jokainen sarja sisälsi viskilasi kädessään esiintyviä ihannoitavia ihmishahmoja - aina.
Muistan ohjelman, ja itse, kuten moni muukin, otti mallia kaikkeen yksityiseen elämäänsä jonkunasteisen alkoholipitoisen juomisen kulttuurin. Ystävien tuli istua illanviettoihinsa lasi kourassa, että oppi elämään suuren maailman tyylin ja tavan. Dallas opetti monien kotien ja ystäväporukoitten mallin elää iloa ja surua aina lasi kädessään.
Vahvasti väitän, että Dallas-ohjelma oli suurinta oppimäärää opetella juomisen arvostuksen oheisopetus seurustelun perusarvoihin. Näitkö yhtäkään Dallas-ohjelmaa ilman viskilasia?

Samoin perustelen nuorison peliriippuvuuden mallit ja opit; yksinäisyydessään mielikuvitus vain rajanaan, opettelevat tappamisen ihannoinnin. Suursankareina.

Ohjelmien tulisi olla lähempänä ihmisarvoista, elämää kunnioittavaa, että jaksaisimme yhdessä.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Et voi olla tosissasi. Olitko ihan keskenkasvuinen kakara Dallasin aikoihin? Teetkö nykyäänkin kaiken mitä television hömppäsarjat edustavat? Ei hyvä päivä!
No on tietysti totta, että tv:n sarjat ovat menneet sairaaseen suntaan ja pikkuipanat katsovat ohjelmia, jotka eivät heille kuulu. Miltei jokaiseen sarjaan on nykyisin tungettu pakolliset homot ja huumehörhöt. Tosin - en voi kovin syvällä rintaäänellä tuota väitettä esittää, koska seuraan vain paria tasokasta sarjaa, joissa em.ilmiötä ei ole. Sen verran aina joskus ohikulkiessa syrjäsilmällä vilkaissut että tiedän. Mutta silti, eipä ole koskaan tullut mieleen ottaa niistä mallia omaan elämääni. Hohhoijaa.

Vierailija

Lainaus:

TV-ohjelmien vaikutus
Aikanaan Dallas-ohjelma vaikutti suomalaiseen alkoholikäyttäytymiseen. Jokainen sarja sisälsi viskilasi kädessään esiintyviä ihannoitavia ihmishahmoja - aina.
Muistan ohjelman, ja itse, kuten moni muukin, otti mallia kaikkeen yksityiseen elämäänsä jonkunasteisen alkoholipitoisen juomisen kulttuurin. Ystävien tuli istua illanviettoihinsa lasi kourassa, että oppi elämään suuren maailman tyylin ja tavan. Dallas opetti monien kotien ja ystäväporukoitten mallin elää iloa ja surua aina lasi kädessään.
Vahvasti väitän, että Dallas-ohjelma oli suurinta oppimäärää opetella juomisen arvostuksen oheisopetus seurustelun perusarvoihin. Näitkö yhtäkään Dallas-ohjelmaa ilman viskilasia?

Samoin perustelen nuorison peliriippuvuuden mallit ja opit; yksinäisyydessään mielikuvitus vain rajanaan, opettelevat tappamisen ihannoinnin. Suursankareina.

Ohjelmien tulisi olla lähempänä ihmisarvoista, elämää kunnioittavaa, että jaksaisimme yhdessä.

Niinkuin ei suomalaiset muka ilman Dallasiakin viinaa osaa ostaa ja juoda!Eli jenkkejälö muka eräiden juopottelusta täytyy syyttää? Täyttä puppua koko juttusi.

Vierailija

Valitsen TV-ohjelmat tarkalla seulalla. Toki kaipaa rentoutusta ja sellaista minulle edustaa mm. Poirot, kaikki Christien sarjat, nyt saksalainen Agathe joka tulee lauantaina ja sunnuntaina iltapäivällä.
Viinitilan keisari on myös ok. Dokumenteissa on paljon hyvää katsottavaa.
Travel-kanavalta tallennan aika monta ohjelmaa House Huntereista. Siinä ihmiset valisevat asunnon jostain maasta minne muuttavat. Eli asunnonvälittäjä valitsee 3 sopivaa vaihtoehtoa, katsovat niitä läpi puolentunnin ohjelmassa ja valitsevat sen mieleisimmän. Kiinnostavaa.
Tositeeveetä en katso, en myöskään suomalaisia sarjoja joita en ymmärrä ollenkaan.

Vierailija

Lainaus:

TV-ohjelmien vaikutus

Oletko tosissasi, vai pelleiletkö vaan? Jos maailman pahuus ei muussa näy, kuin ikivanhassa Dallasissa, tule ulos mökistäsi ja katsele ympärillesi! TV-ohjelmat oppivat maailmasa, eivät opeta maailmaa. Sitäpaitsi viskilasi on viaton juttu sen ulottumattomissa vallitsevaan pahuuteen verrattuna. Tekisi mieli usuttaa sinut noutamaan pullo Ballantines-viskiä, istua ystävien kanssa alas ilman TV:tä ja rauhoittua.

Vierailija

Lainaus:

Tasokkaita sarjojako? No, uutisvuoto, Yle leaks ja Hyvät ja huonot uutiset!

Onkos nuokin sarjoja ja vielä tasokkaita? Olen huumorituulella, se suotakoon.

Vierailija

Aloitus viittaa mielestäni länsivihaan. Eli kaikki mikä tulee lännestäpäin, on pahasta. Itä on ok. Noita itäihmeidin ihannoijiahan oli Suomessa aikoinaan, taitaa olla jokunen vieläkin.
Idässä sitä vasta viinaa juotiin, ja juodaan edelleenkin.

Vierailija

Lainaus:

Tasokkaita sarjojako? No, uutisvuoto, Yle leaks ja Hyvät ja huonot uutiset!

Tasokkuudesta en nyt olisi niin varma.....en taida edes tietää mikä on tasokkuutta, mutta sairaan huumorin ystävänä pidän juuri noista yllämainituista ohjelmista.
Sairaasta huumorista puheenollen inhoan syvästi Duusoneita ja Jope Ruonansuun ohjelmia.

gastella2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tästä tulikin enemmän, mistä TV-ohjelmisista pidän.Kirjoitanpahan minäkin jotain omista pitämisistäni.
Englantilaiset dekkari-sarjat ovat useimmiten hyvin tehtyjä sekä myös monet draamat. Tanskasta on tullut hyviä rikossarjoja, joista jotkut ovat kylläkin liian raakoja ja jäävät katsomatta. Ruotsalaiset dekkarisarjat ihania, myös jotkut draamat. Näitä katson myös kielen vuoksi ja kieleen liitty myös jotkin ranskalaiset sarjat.Jenkkisarjoista en pahemmin pidä.
Saksalainen Agathe on mainio, hauska viikonlopun iltapäivädekkari. Mainiot tyypit.

Vielä tanskalainen draama Vallan maku (muistaakseni suom. nimi tämä)tulee maanantai iltaisin,on todella hyvä. Taitaa tulla uusintana,mutta edelleen hyvä.

Onhan näitä, mutta aika harvassa kuitenkin näitä esitetään. Jonain päivinä ei tule mitään mielenkiintoista, ainakaan minusta.

Vierailija

Vain epäkypsä tai keskenkasvuinen ihminen otta vaikutteita ja esimerkkejä televisiosarjoista. Normaali aikuinen ei ala matkia ja ihannoida jotakin tv-hahmoja.

Vierailija

Kyllä se vaan on niin että kaikki moska, jota sieltä telkusta tulee jää jotenkin jokaisen alitajuntaan ja vaikuttaa ajattelumaailmaan ja tekemisiin.
Itse en ole nähnyt telkkarista yhtään tasokasta ohjelmaa. Asiaohjelmatkin ihan vain pintaraapaisua. Ne asiat jotka kerrotaan olen jo tietänyt aiemminkin. En ole hankkinut telkkaria vaikka joudunkin maksamaan lupamaksun melkein suurimman mukaan. En kyllä ehtisikään koskaan sitä tuijottamaan. Lyhyessä elämässä on paljon tärkeämpiäkin juttuja.

Vierailija

Lainaus:

Kyllä se vaan on niin että kaikki moska, jota sieltä telkusta tulee jää jotenkin jokaisen alitajuntaan ja vaikuttaa ajattelumaailmaan ja tekemisiin.
Itse en ole nähnyt telkkarista yhtään tasokasta ohjelmaa. Asiaohjelmatkin ihan vain pintaraapaisua. Ne asiat jotka kerrotaan olen jo tietänyt aiemminkin. En ole hankkinut telkkaria vaikka joudunkin maksamaan lupamaksun melkein suurimman mukaan. En kyllä ehtisikään koskaan sitä tuijottamaan. Lyhyessä elämässä on paljon tärkeämpiäkin juttuja.

Oletko kokeillut hyvän viinin lipittämistä telkun ääressä?

Vierailija

Lainaus:

Aloitus viittaa mielestäni länsivihaan. Eli kaikki mikä tulee lännestäpäin, on pahasta. Itä on ok. Noita itäihmeidin ihannoijiahan oli Suomessa aikoinaan, taitaa olla jokunen vieläkin.
Idässä sitä vasta viinaa juotiin, ja juodaan edelleenkin.

Samaa mieltä! Esimerkiksi iltapäivälehtien keskustelupalstoilla olen huomannut kirjoittajia, jotka joka aiheesta saavat keppihevosen soimata Setä Samulia oikein pahuuden perikuvana. Ikään kuin idässä kaikki olisi paremmin. Kovin yksisilmäinen maailmankatsomus minun mielestäni, ja sitä paitsi virheelinen.
Varsinkin alkuaikoina "Salatut elämät" -sarjassa otettiin tiuhaan tahtiin jääkaapista oluita, ikään kuin sellainen olisi keskivertoperheen arkipäivää. Jos oli juhlimisen aihetta, katettiin pöytään viiniä, ja sytytettiin kynttilöitä. Kerran Ulla jätti saunan pukuhuoneeseen vartioimattomana oikean kynttilämeren.
Minun mielestäni ei minkäänmaalaisessa sarjassa kannattaisi mainostaa alkoholijuomien käyttöä. Sellainen vaikuttaa alitajuisesti, etenkin lapsiin ja nuoriin. Samalla tavalla mainokset TV:ssä ja muualla vaikuttavat meihin, vaikkemme sitä huomaisikaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat