Miksi veden juonti aina unohtuu?

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Minulla on aina mukana vesipullo. Täytän sen kotona hanasta ja joskus reissun aikanakin, sopivan paikan tullessa. Kätevää ja edullista. Joskus se pelastaa myös käsienpesutarpeen, esim. lapsenlapset tahrivat kätensä ja niin minäkin. Ja kun paperinenäliinojakin on aina matkassa kaikki on hyvin. Jos tulee tarve ottaa lääkettä, sekin käy näppärästi. En osta pullotettuja vesiä, mutta juon paljon, se on hyvä terveellinen tapa.

Vierailija

Hyvä, että vedenjuonti tuli puheeksi. Minäkään en juo ollenkaan tarpeeksi, kun ei janota. Ei juuri janota edes hyvän lenkin jälkeenkään. Alkaakohan iän mukana janontunnekin hävitä. En todellakaan muista juoda.
Meillä on aika rautapitoinen kaivovesi ja se jotenkin alkaa närästää, kivennäisvesi maistuu suuhuni paremmalta ja sillä korvaan joskus aterialla maidon.
Pitää taas yrittää parantaa tapansa ja alkaa lipitellä vaikka mehuja!

Vierailija

Juon päivittäin laimennettua mehua, teetä, kahvia ja piimää. Vettä en paljon muuten kuin niellessäni terveyskaupan pillereitä pari kertaa päivässä. En ole varma, juonko tarpeeksi. Liikaa vettä ei myöskään saisi juoda, jottei käy kuten Karitalle (ent. Tuomola), joka pyörtyi kun oli juonut niin paljon vettä että suolapitoisuus laski liikaa. Mutta tuskinpa minulla "vesimyrkytyksen" vaaraa on, heh!

Vierailija

Hyvin menee ilmankin!
Olen maalaistyttönä oppinut juomaan, kun janottaa ja kun on tilaisuus. Janoa on pitänyt sietää joskus pitkäänkin, kuten heinänteossa - ei siinä mukulatkaan kesken kaiken saaneet mennä juomaan. Sitäpaitsi heinäpellolla oli vain piimää tarjolla ja sitä en ole vielä toistaiseksi edes maistanut (olen 64v.), joten vasta kotiin palattua sai vettä. Voin kuitenkin edelleen oikein hyvin, joten minua lähinnä huvittaa tämä vesipullo-mukana-joka-hetki -höyhötys.

Vierailija

Piimästä tuli mieleen ensimmäinen kerta, jolloin sitä maistoin. Maalla tädin luona pikkutyttönä menin naapuritaloon, jossa minulle annettiin käteen lasi maitoa (kuten luulin!) Meni suu väärään, kun ensimmäistä kertaa eläissäni maistoin piimää. - Meillä kotona ei piimän ystäviä ollut, joten kului monta vuotta seuraavaan kertaan. Nuorena aikuisena pudotin painoa, ja ruokavalio koostui lähinnä hedelmistä ja vihanneksista, leivästä, kahvista, teestä sekä juuri piimästä. Vielä nyt kuuskymppisenäkin tykkään tuosta happamesta mausta. Sekoitan lautaselle paksun piimän joukkoon hedelmäsoseita, ryynejä, hunajaa ja milloin mitäkin. Laiskan ruoanlaittajan ateria!

Vierailija

Kyllä veden juonti välillä on tärkeää, mutta en usko sellaisiin höpötyksiin, että sitä pitää kitata litra tolkulla. Hyvä olisi väliin juoda normaalisti muutakin, esim. mehuja, kahvia, teetä jne. Virtsarakko tarvitsee välillä happamia juomia, jotta happamuus säilyy rakossa ja jotkut bakteerit eivät pesiydy sinne. Vanhempana olemme taipuvaisia tulehduksiin, joten karpalo- ja puolukkamehut ovat terveellisiä juotavia. Vesikannuun olisi hyvä tiputtaa pestyjä sitruunaviipaleita, jotka tuovat makuun kirpakkuutta ja happamuutta. Eikä maistu liikaa "vedelle". Ja mielestäni jokainen löytää oman tavan juoda jotakin.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mikään vedenjuonnin ystävä en ole koskaan ollut, mutta kun käyn jumpissa ja kaikilla muillakin on vesipullo niin en minäkään viitsi olla kuivin suin. Sitäpaitsi kun jumpan vetäjä kehoittaa siinä välillä ottamaan vesihörpyt niin onhan siitä tullut "tapajanotus." Ihminen tarvitsee nestettä, mahtaako sillä olla niin väliä missä muodossa, ainakaan nesteensaannin kannalta ajatellen. Eri asia on sitten epäterveelliset juomat.
Juon maitoa, kahvia, teetä, piimää ja joskus mehua. Piimä se vasta hyvää onkin!

Vierailija

Kahvia ja teetä ei lasketa, niiden nautiskelun yhteydessä tulisi juoda lasillinen vettä, niin minulle on opetettu. Veden juonti on tärkeää sisäelimille, se huuhtelee ja puhdistaa. Kyllä suositukset ovat ok. Itse en käytä limujakaan ja harkitusti mehuja, ne kun rasittavat hampaita ja tulee turhaa sokeria. Kaikkien lääkkeitä käyttävien tulisi muistaa juoda "reippaasti". Nimenomaa moni varttuneempi ei juo tarpeeksi saatika vanhukset laitoksissa. Vesi vanhin voitehista ja nälkään ei hevillä kuole, mutta janoon kuolee. Antakaamme arvo meidän puhtaalle vedelle, kaikkialla sitä ei ole.

Vierailija

kesällä minulla oli sellanen systeemi, laitoin kannuun vettä aamulla ja illalla vähintään 1 kannullinen piti olla tyhjänä.
No nyt se tapa on jäänyt, taidanpa ottaa taas tavaksi..

Vierailija

kesällä minulla oli sellanen systeemi, laitoin kannuun vettä aamulla ja illalla vähintään 1 kannullinen piti olla tyhjänä.
No nyt se tapa on jäänyt, taidanpa ottaa taas tavaksi..

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos mimmu, kyllähän minä uskon tuon mitä vedestä kerroit ja rupean sitä aktiivisemmin juomaan, varsinkin kun olen tällainen varttuneempi.
En minäkään limsoja juo, tuo toinen perheenjäsen on niiden suurkuluttaja. Mehua juon hiihtoretkillä ja mieluummin lämpöisenä, siis termoksesta, ja silloin jos olen vähän vilustunut.

Vierailija

Meilläkin cola-puteli aina jääkaapin ovessa pönöttää (ehä mie mut häähä hää; siis meilläkin syyllinen on toinen perheenjäsen). En tykkää limsoista, paitsi joskus oikein läkähdyttävällä helteellä kun tulen kotiin, saatan kaataa itselleni lasillisen colajuomaa. Mutta vain muutaman kerran kesässä. Muistelen lukeneeni, että cola kuluttaa elimistöstä kalsiumia, tai jotain sinnepäin. Ei hyvä hampaille, eikä muutenkaan luustolle.

Vierailija

Vettä kyllä kannattaa juoda silloin tällöin. Olen ollut huomaavinani, että jopa aivotoiminta kirkastuu, kun muistaa välillä juoda vesilasillisen. Kokeilkaapa ystävät.

Vierailija
mimmu

Kahvia ja teetä ei lasketa, niiden nautiskelun yhteydessä tulisi juoda lasillinen vettä, niin minulle on opetettu. Veden juonti on tärkeää sisäelimille, se huuhtelee ja puhdistaa. Kyllä suositukset ovat ok. Itse en käytä limujakaan ja harkitusti mehuja, ne kun rasittavat hampaita ja tulee turhaa sokeria. Kaikkien lääkkeitä käyttävien tulisi muistaa juoda "reippaasti". Nimenomaa moni varttuneempi ei juo tarpeeksi saatika vanhukset laitoksissa. Vesi vanhin voitehista ja nälkään ei hevillä kuole, mutta janoon kuolee. Antakaamme arvo meidän puhtaalle vedelle, kaikkialla sitä ei ole.

Mimmu, kirjoitat tärkeästä asiasta. Kyllä se vesi on vanhin voitehista
ja veden juonti tärkeää. Juuri erikoisesti, jos on paljon lääkkeitä
käytössä, on hyvä muistaa veden juonti. Alla oleva lainaus on sivuilta:

Elämän 2.kevät: Vesi elämän lähde

"Ihminen koostuu 70%:sti vedestä, sen osuus aivoista on jopa 85-90%. jokaisen tulisi juoda päivittäin 2-3 litraa vettä. Kaikki fysiologiset toiminnat vaativat vettä kuljettamaan ravintoaineita, entsyymejä, vitamiineja, hivenaineita jne. sekä yhtälailla myrkky ja kuona-aineiden poistoon. Muista, että alkoholi, kahvi ja musta tee poistavat kehosta vettä. Juo aina hiilihapotonta vettä."

Marjatta

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat