Hyvät tavat kunniaan

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Vaikkei minulla ikää niin hirveästi olekaan niin siitäkin huolimatta peräänkuulutan näitä ns. vanhanaikaisia hyviä tapoja. Miehet availevat ovia naisille/autetaan takkia ylle ym.
Jotenkin tuntuu, että nykyisin on joka paikassa se oma napa ensin: rynnätään bussin vikkeläjalkaisin ensin, busseissa ei tarjota paikkaa vanhemmille/heikompijalkaisille jne.
Mielestäni olisi hienoa, jos tällaiset vanhat hyvät tavat saataisiin nostettua kunniaan tähänkin päivään.
Pienet kauniit eleet muistetaan ja huomataan.
Olisiko kenellä vinkkejä miten/missä näitä saisi ujutettua nykyajan lapsille?

Kommentit (10)

Vierailija

Siinäpä onkin tärkeä asia nuorille opetettavaksi. Tietysti niin kauan kuin itse lasten kanssa matkustaa, voi omalla esimerkillään ja neuvoillaan opettaa toisten huomioimista. Koulussakin pitäisi enemmän opettaa hyviä tapoja. Ennen muistaakseni uskontotunteja oli paljon nykyistä enemmän, siinä yhteydessä kai myös kaunista käytöstä voi luontevasti opettaa. Olisi toivottavaa, että vanhemmat voisivat viettää enemmän aikaa lastensa kanssa ja antaa hyviä neuvoja. - Mahtaako sekin vaikuttaa, että monesti perheet liikkuvat omalla autolla. Siten ei ole niin paljon tilaisuuksia "bussietiketin" opettamiseen. Ikävältä näyttää, kun koululaiset juoksevat bussipysäkille viime hetkellä, rynnivät sisään vanhusten nenän edestä, vievät parhaat paikat ja joskus jopa repulleenkin varaavat oman paikan. - Mutta ei pidä yleistää, kyllä huomaavaisiakin nuoria on! Ja törkeästi käyttäytyviä vanhuksia, harmi kyllä...

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllä hyvät tavat ovat aika harvassa. Liikun ajoittain kepin kanssa ja vielä hitaastikin. Yhtenä iltana olin jäädä nuorisolauman jalkoihin ostosreissulla, niin kiire heillä oli kaljanhakuun. Eikä edes anteeksi-sanaa kuulunut. Hyvät tavat eivät edes maksa mitään, mutta kyllä niistä hyvä mieli tulee. Sanat kiitos, ole hyvä ja anteeksi voisivat kuulua jokaisen sanavarastoon.
Terveisin Aluisa

Vierailija

On todella harmillista, että hyvien tapojen opettaminen jo kotona pienille lapsille ei kuulu monenkaan perheen kasvatusohjelmaan. Olin yllättynyt, kun 4,5 v tyttärenpoikani vastasi ystävällisesti; kiitos ei, kun kysyin mummon hatajaisissa ottaisiko hän kakkua. Kyllä se lämmitti mieltä. Olen itse ollut palveluammatissa koko ikäni ja periaatteeni on aina ollut; kohtele kaikkia asiakkaitasi niinkuin toivoisit itseäsi kohdeltavan. Tämä pätee myös hyvissä tavoissa. Ei ole kiva, jos oven annetaan paiskautua päin naamaa, kun ostoskasseinesi pyrit toisen perään ulos. Yksi asia, mikä minua suorastaan raivostuttaa on, kun aikuiset miehet, puhumattakaan nuorisosta, istuvat syömässä lippis päässä!!! Sen jälkeen, kun tämä "lippiskulttuuri" rantautui tänne, on se niinkuin liimattuna miesten päässä! Olin ravintola-alan yrittäjänä ja mieleni teki monta kertaa käydä ottamassa lippis pois asiakkaan päästä, kun hän aloitti lounaansa. Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä, mutta kautta linjan on ihmeellistä, että hyvät tavat ovat kuin unohdettu kokonaan. Ja,jos saa hymyn ja kiitoksen olipa asiakkaana tai "vastapuolella", se lämmittää mieltä pitkin päivää, sillä se on nykyisin niin harvinaista.
Maikki61

Vierailija

Hyvät tavat kaunistavat elämää ja niistä saa todella hyvänmielen. On sitten antajana tai saajana. Onneksi heitäkin osuu kohdalleni, päivieni piristeeksi. Kyllä hyvä käytös lähtee kodista ja siellä luodaan sille vankka pohja. Kouluissa toki sitä pitää tukea ja jatkaa. Nimenomaan lippalakki päässä luokissakin olisi kitkettävä pois. Ja ikäihmisten kunnioitus takaisin, kiitos!
Nimenomaa kevyen väylillä ja kaduilla nuoriso on jyrätä alleen. Kulkevat 3-4 rinnan, niin jalan kuin pyörillä, eivätkä väistä.
Jos kilauttaa kelloa, voi saada ilkeitä huomautuksia. Mutta silti sanon tilaa antaneelle aina kiitos. Ihan liian usein ajavat polkupyörällä väärää puolta kaduilla ja maanteillä. Olisikohan jonkinlainen liikenneopetus paikallaan. Aikoinaan oli taljan pyöräily kilpailut keväisin niin taitoajossa kuin liikennesäännöissä ja vielä reitti joka piti ajaa. Reitillä oli tarkkailijat kirjaamassa virheet ylös. Siis hyvät tavat kunniaan, niitä ei kannata säästellä vaan käyttää ilolla.

Vierailija

Hei!
Huomaan, etten ole suinkaan ainut joka on kiinnittänyt asiaan huomiota.
Omille lapsilleni yritän sitä opettaa, mutta jotenkin tuntuu, että mm. päiväkodit ja koulut saisivat olla myös tukemassa tätä kasvatusta. Ovathan lapset kuitenkin valveillaoloajasta aika ison osan hoidossa ja koulussa.
Taidankin meidän koulun vanhempaintoimikunnan kautta yrittää saada tällaisen kampanjan liikkeelle.
Saako sillä sitten mitään aikaan se on sitten tietysti eri asia, mutta onpahan ainakin yrittänyt.
Olen tosin myös minä tavannut tällaisia kohteliaita nuoria/lapsia, jotka käytöksellään miellyttävästi yllättävät joka kerta. Silloin sitä aina huokaa, että voikun meidänkin lapset osaisivat käyttäytyä näin.
Ei auta kuin tormistautua kotonakin satsaamaan tähän hommaan.
Mutta paljon varmaan vanhempia jotka suhtautuvat hällä väliä asiaan. Muistan kerrankin ollessamme kyläilemässä, kun erään äidin tyttö tuli potkimaan minua jalkoihin ja sanoa letkautti, että tuokin se vaan tuossa mollottaa. Äitinsä ei torunut eii kieltänyt tyttöään. Tuntui olevan hänestä/heistä ihan normaalia käytöstä - mitä se ei minun mielestäni eikä monen muunkaan läsnäolleen kanssa ollutkaan. Nyt tuosta pienestä tytöstä on kasvanut nuori nainen, joka on ihan kamala rääväsuu eikä osaa ottaa huomioon edelleenkään ketään muita kuin itsensä. Lieneekö tulosta kasvatuksesta tai sen puutteesta.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ehkäpä urheiluseuratkin voisivat kiinnittää tapakasvatukseen huomiota.
Tulimme mieheni kanssa joitakin vuosia sitten etelän matkalta. Lentokentältä lähtevästä bussista vaihdoimme matkan varrella toiseen bussiin jolla pääsimme kotiin. Kun nousimme autoon näimme kymmenkunta nuorta poikaa isot pelikassit vierellään, veivät siis kaksi paikkaa kukin. Katselin anovasti heitä etsiessäni paikkaa, mutta pojat vain virnistelivät toisilleen eikä kukaan siirtänyt kassiaan pois. Löytyihän meille sitten ahtaat paikat ihan peräpenkiltä jossa nukkui yksi pojista jalat levällään. Olimme väsyneitä pitkästä matkasta ja meinasin vähän väliä nukahtaa ja pudota penkiltä. Omaa tyhmyyttä ja arkuuttahan se oli kun en kehdannut huomauttaa kenellekään pojista, että olisi antanut paikan vierestään.

Ovatko niin suuria tähtiä nuo urheilijanalut? Eikö heidän pitäisi olla esimerkkinä toisillekin nuorille. Kilpailu ja voittaminenko vain on tärkeää, valmentajillekin?

Vierailija

HYVÄT TAVAT !

Olin pitkällä viikonloppulomalla Budapestissä Unkarissa. Liikuin siellä vähän ratikalla. Oli suomalaiselle ihan silmiinpistävä asia miten nuoret antoivat iäkkäämmille tilaa. Aivan joka kerta kun vanhempi tuli ratikkaan.
Kohtelias käytös tuli esiin joka paikassa. Menit syömään tai ostoksille ja mihin vaan.

Kyllä tuli mieleen tämä nykysuomalainen TAPAKULTTUURI. Mitä härskimmät tavat, sen parempi. KILPAJUOKSUA ELÄMÄN KANSSA? Ei ihme että suomalaiset sairastaa masennusta ja yksinäisyyttä ehkä eniten mitä missään muualla.
Katastroofi on jo "tässä ja nyt". Perhetrakeriat ovat jokapäiväisiä. Ihmisiäkuolee lääkkeitten ja alkoholin sekakäyttöön joka päivä!! Tämä on täyttä totta josta ei jukisuudessa puhuta oikeilla nimillä. Ne vain ohitetaan syyllistämällä?

Vierailija

Hyvät tavat ovat tärkeitä jokapäiväiväisessä elämässä. Ne helpottavat kanssakäymyistä ja asiat sujuvat kitkattomasti. En osaa sanoa, miten lapsia voisi opettaa ja opastaa näissä asioissa. Ehkä meidän aikuisten pitäisi muistaa toimia kohteliaasti joka tilanteessa, jotta lapset saisivat hyvät mallit meistä. Olen usein miettinyt, miksi aikuiset ihmiset käyttäytyvät erityisen huonosti esim. ruuhkatilanteissa, joissa maltti ja toisten ihmisten huomioiminen helpottaisi ja nopeuttaisi asioiden sujumista.

Vierailija

Ikäväähän se on huomata, että ulkomailla osataan käyttäytyä kauniimmin kuin meillä. Kyllä se pienikin huomaavaisuus ja ystävällinen ele lämmittää ja saattaa pelastaa päivän. - Tulee mieleen yksikin bussireissu monta vuotta sitten, kun olimme menossa uimarannalle. Linjuriin nousi turistinuorukainen, joka takaosaan mennessään tervehti kanssamatkustajia hymyillen ja lausuen "Guten Tag!" -tervehdyksiään oikealle ja vasemmalle.
Ehkä meillä Suomessakin pienemmillä paikkakunnilla "linja-autossa ompi tunnelmaa", vaikka kaupungeissa usein vaietaan kaikilla kielillä. Kuten karjalaismummo kuljettajalta kysyi: "Mihi sie näit mykkilöi kuletat?", kun ei muilta saanut vastausta. - Mutta kun nuoretkin opiskelevat kieliä ja matkustelevat, niin ehkä meininki muuttuu kansainvälisemmäksi ja kielen kannat kirvoittuvat.

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 02.12.2009 12:16
.... Ehkä meillä Suomessakin pienemmillä paikkakunnilla "linja-autossa ompi tunnelmaa", vaikka kaupungeissa usein vaietaan kaikilla kielillä. Kuten karjalaismummo kuljettajalta kysyi: "Mihi sie näit mykkilöi kuletat?", kun ei muilta saanut vastausta. - Mutta kun nuoretkin opiskelevat kieliä ja matkustelevat, niin ehkä meininki muuttuu kansainvälisemmäksi ja kielen kannat kirvoittuvat.

Ehkä hyvistä tavoista olisi vielä vuonna 2012:kin puheenaiheeksi?
Kyllä linja-autossa on tunnelmaa varsinkin silloin, kun karjalaismummot
ovat tilausajo-bussilla menossa teatteriin. Ei ole yhtään mykkää mukana :-)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat