Saunominen

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Minä rakastan saunomista. Keväästä syksyyn mökillä ollessani saunon päivittäin. Saunamittarin värähdellessä sadan asteen paikkeilla alan lämmetä.Mieheni joka on lempeän sissulöylyn ystävä sanoo siinä vaiheessa ettei minulla ole, eikä ole koskaan ollutkaan sydämessä minkään valtakunnan vikaa.
Talvella kaupungissa saunominen jää kolmeen kertaan viikossa. Kerran viikossa lenkkisaunan lauteilla kokoontuu mummoparlamentti joka laittaa niin maailman kuin taloyhtiömmekin asiat mallilleen.
Millainen on teidän suhteenne saunaan ja saunomiseen, onko se kuuman intohimoinen vaiko viileän välinpitämätön?

Kommentit (15)

Vierailija

Minä rakastan saunomista.Tulee vain oltua liian kauan näin talviaikaan löylyn puolella. Lapsuuteni asuin Ruotsissa ja siellä ei ollut saunaa.Kylpyamme oli joka iltainen pesupaikka ja joko äitini tai fasteri pesi minut. Tästä ilmeisesti johtuu, etten pysty menemään ns. lenkkisaunaan, pienryhmään kyllä menen. Myöskin perhe sauna aivan ok.
Löyly on n. 80-90 astetta, se riittää minulle.

Vierailija

Enpä ole koskaan katsonut mittarilukemia. En yleensä unohdu saunaan, otan kunnon hien pintaan, hetken viivähdän ja sillä sipuli. Jos on saunaseuraa, sitten ollaan vaan ja puhutaan. Ihmeellistä, miksikähän siellä lauteilla onkin niin mukava jutella niitä näitä?

Vierailija

Hyvä tapa olisi pitää myssyä päässä. Näitä saunamyssyjä saa ostaa. Anoppini,joka oli sairaanhoitaja, vaati ehdottomasti saunassa kävijöitä pitämään myssyä lauteilla. Minullakin oli kapeareunainen aurinkohattu ja kyllä kummasti viilensi ja kevensi löylyssä oloa. Ei liioin ollut väsyttävää oloa saunomisen jälkeen.

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Eikös se presidentti Urho Kekkonenkin saunottanut kaikki valtiovieraansa?

Minun saunomiseeni riittää kerta viikossa vihdan kera, asteita ei tarvi olla kuin +70 tai +80, on hyvä
ja riittävä lämpö. Lenkkisaunassa käyn myös toisinaan. Ja onhan tuota oltu joskus muinoin myös yhteissaunassa, miehet ja naiset. Ei siinä mitään ihmeellistä ole siinäkään.

lumihuntu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Saunominen tekee hyvää sielulle ja keholle. Kaikki kireys ja väsymys lauhtuu ja lievittyy saunan lempeässä kosteassa lämmössä. En välitä kipakoista löylyistä, mutta sopivasti kun löylyvesi sihahtaa kiukaalle ja lämpö kietoo syleilyynsä, niin silloin ummistan silmät ja istun ihan lötkynä ja rentona. Ajatuksetkin puhdistuu turhista huolista.
Myssyä en käytä mutta joskus olen pyyhe päässä, mukavalta sekin tuntuu.
Löylyn ja peseytymisen tuoma keventynyt olo on tosi ihana tuntea. Unikin on saunaillan jälkeen syvää ja rauhaisaa.
Saunaan, saunaan suomalaiset..miten se laulukin menee..;)

Vierailija

Parasta saunominen on mökillä, aivan rauhassa ja kiireettä. Kerään esim. koivun lehtiä, päälle kuumaa vettä ja tällaisessa vedessä on sitten mukava kylvettää jalkojaan, kun tulee saunasta välillä vilvoittelemaan. Uimapaikkaa meillä ei mökkisaunalla ole, mutta pestään sadevedellä, aina kun mahdollista. Tukkakin tulee sillä pehmeäksi...
Kesästä haveilee :)
Biba

Vierailija

Saunominen olisi varmaan ihanaa, mutta en ole voinut moneen vuoteen enää mennä saunaan. Iho ei kestä sitä rasitusta , jonka sauna aiheuttaa. Pari päivää vielä saunan jälkeen iho on tosi ärsyyntynyt.

Vierailija

Olen tottunut saunomaan ainakin kahdesti viikossa . Tänäänkin jo alkuillasta, tuntui hyvältä päästä heti töiden jälkeen saunaan. Lapsena ja nuorena saunomiseen liittyi uiminen järvessä, eipä enää. Se järvi on jäänyt monen sadan kilometrin taakse, nyt ei ihan lähellä ole edes jokea. Tänään sauna oli 90 asteessa , minä jäin saunomaan kun mieheni tuli pois. Oli mukava päästä saunomaan kun oli koko päivän saunottanut muita. En tiedä vaikka sanotaan ettei sähkösauna ole " oikea sauna", minusta on. Saa sieläkin käydessä hyvän olon , jos on aikaa ja sauna ei ole liian lämmin. Vihtaa saunaani kuuluu hyvin harvoin.
janttukatriina

Vierailija

Lainaus:

Saunominen olisi varmaan ihanaa, mutta en ole voinut moneen vuoteen enää mennä saunaan. Iho ei kestä sitä rasitusta , jonka sauna aiheuttaa. Pari päivää vielä saunan jälkeen iho on tosi ärsyyntynyt.

Voi. sama minulla!
Tänäänkin kun menin uimahallissa hampaat kalisten uinnin jälkeen saunaan lämmittelemään, sain olkapäihini punoituksen ristikseni. Nyt illalla sitä koetin jollain kehäkukkavoiteella parannella, saa nähdä missä kunnossa huomenna. Ehkä uskaltaudun toisen uimahallin höyrysaunaan sentään, sen löyly on lempeämpi eikä niin kuiva ja äkkikuuma.
Muualla täytyy vain lämpimässä suihkussa seistä uinnin jälkeen, mutta ei se ole sama kuin sanominen!

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Millainen on teidän suhteenne saunaan ja saunomiseen,
onko se kuuman intohimoinen vaiko viileän välinpitämätön?
Kysymykseen vastaan, että Lempeän lämpöinen ;)
Tuollainen 80 astetta on riittävä, hyvän saunomisen lämpötila.

Vierailija

Talvisin saunotaan kahdesti viikossa,ja puilla lämmitettävä vanha sauna on. Voi olla 100 astettakin.Ja ilman vihtaa ei tunne edes saunoneensa,ja tietysti tuore vihta on paras,sitä vain ei ole kuin kesällä.Joskus on pakastettu vihta ollut mutta ei se aivan tuoreen vihdan veroinen ole.
Uimahallin saunassa en ole koskaan käynyt.Enkä muissakaan ns. yleisissä saunoissa,ei vaan ole minun juttuni.
Mökkisauna on paras, myös melko uusi,lauteet tarpeeksi korkealla ja tilaa on muutenkin sopivasti jo 60 asteessa voi lauteille kiivetä,löylyä heittämään.Mökillä sitten saunotaan useammin lähes joka ilta kun siellä ollaan.Monenlaisia saunoja on matkan varrella ollut,myös sähkösaunoja.Edelisessä omakotitalossa oli molemmat kiukaat,ja jonkin aikaa oli sen aikainen aitokiuas sitä joutui kyllä pari tuntia lämmittämään ,mutta kyllä se sitten kuumana kestikin,jossain vaihessa siihen kyllästyttiin ja vaihdettiin jatkuvalämmitteiseen kiukaaseen,sähkökiuasta käytimme tosi harvoin,eli kai niilä joku ero sitten oli.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat