Kysymys zip-tiedostosta nettilehtorille

Vierailija

Minulla on Macbook-tietokone ja siinä gmail. Sain kuvatiedoston, joka on lähetetty zip-tiedostona. En saa sitä auki. Kuvat on (kai) lähetetty pc-koneelta. Miten saisin kuvat katsottua Macbookillani?

Rva Mac

Kommentit (6)

Vierailija

Lainaus:

Minulla on Macbook-tietokone ja siinä gmail. Sain kuvatiedoston, joka on lähetetty zip-tiedostona. En saa sitä auki. Kuvat on (kai) lähetetty pc-koneelta. Miten saisin kuvat katsottua Macbookillani?

Rva Mac

Hei,

Mac-tietokoneiden Os X -käyttöjärjestelmässä on mukana pakattujen zip-tiedostojen purku. Lataa zip-tiedosto Gmailista ensin tietokoneellesi. Sen jälkeen tiedoston pitäisi aueta yksinkertaisesti klikkaamalla zip-tiedostoa.

Mac-tietokoneeseen on saatavana useita erilaisia tiedostojen pakkaus- ja purkuohjelmia. Yksi ohjelma jonka voit asentaa koneellesi on ilmainen Stuffit Expander, joka löytyy Applen sivuilta osoitteesta: http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/stuffitexpan...

Jos zip-tiedosto ei aukea vaikka asensit tuon pakkaus- ja purkuohjelman, voi ongelmana olla tiedoston korruptoituminen. Eli zip-tiedosto on jotenkin vahingoittunut eikä siksi aukea. Tällöin pitäisi kokeilla aukeaako tiedosto esimerkiksi lähettäjän tietokoneella.

Jos näistä neuvoista ei ollut apua, niin lähetä minulle sähköpostia osoitteella nettilehtori@sanomamagazines.fi, niin voimme tutkia ongelmaa enemmän.

Nettilehtori

Vierailija
Nettilehtori

[quote]

Mac-tietokoneeseen on saatavana useita erilaisia tiedostojen pakkaus- ja purkuohjelmia. Yksi ohjelma jonka voit asentaa koneellesi on ilmainen Stuffit Expander, joka löytyy Applen sivuilta osoitteesta: http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/stuffitexpan....

Nettilehtori

Valitettavasti tuo pitkä linkki ei toimi tässä keskustelupalstalla. Stuffit Expander löytyy menemällä Applen englanninkielisille sivuille osoitteeseen http://www.apple.com ja hakemalla siellä sanoilla StuffIt Expander 2010.

Nettilehtori

Vierailija

Voisiko joku kertoa mikä on zip-tiedosto? En tosiaankaan hallitse tätä tietotekniikka sanastoa. Puolustuksekseni voin kertoa, että olen ylpeä itsestäni, kun yleensä olen oppinut tietkoneen käytön tällä ikää.

Vierailija

Lainaus:

Voisiko joku kertoa mikä on zip-tiedosto? En tosiaankaan hallitse tätä tietotekniikka sanastoa. Puolustuksekseni voin kertoa, että olen ylpeä itsestäni, kun yleensä olen oppinut tietkoneen käytön tällä ikää.

Ei tarvitse puolustella. Kysyvä ei tieltä eksy ATK-asioissakaan.

ZIP on pakkaustekniikka, jonka avulla tiedostoja voidaan pakata pienempää tilaan. Tämä on kätevää vaikkapa silloin kun suuria valokuvatiedostoja on läheteltävä sähköpostilla.

Fyysisessä maailmassa tämä tarkoittaisi sitä, että esimerkiksi iso kasa vaatteita puristettaisiin ilmattoman muovin sisälle jolloin vaatteet mahtuivat pienempään tilaan koska ylimääräsitä ilmaa ei ole vaatteiden välissä. Kun paketti purtaan muovista ovat vaatteet taas normaalikokoisia.

Toinen esimerkki on mehutiiviste. Mehutiivistettä on kätevä kantaa kaupasta niin ei tarvitse raahata vettä ympäriinsä. Lisäämällä vettä kraanasta saadaan sitten normaalia mehua.

Tietokonemaailmassa isosta tiedostosta poistetaan turhia bittejä, jolloin tiedosto on kooltaan pienempi. Zip on yksi tällainen tiedostomuoto. Sen tunnistaa siitä, että tiedoston nimi päättyy .zip-sanaan. Kun sitten tällainen zip-tiedosto avataan erikoisohjelma osaa lisätä tiedostoon puuttuvat bitit ja tiedosto on sen jälkeen käytössä sellaisena kun se oli alunperin tarkoitettu.

Nettilehtori

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat