Hinkit

Vierailija

Mitä tulee mieleesi hinkeistä, itselleni lapsuusajoilta nämä.

[IMG]http://i.imgur.com/lWB6nKQ.jpg[/IMG]

Kommentit (14)

gastella2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tuleehan noista mieleen maitokauppa. Minulla on pari vielä jäljellä. Harmittaa, kun tulee niin herkästi heitettyä pois vanhoja astioita. Minulla tuollainen kuin kuvassa ja sitten emalinen,jossa punainen ulkopuoli.

Vierailija

Oi kun hieno kuva ja aihe! Aivan ryöpsähtää nuoruus mieleen. Tuollaisiin äiti laittoi iltalypsyn jälkeen maitoa ja hinkit laitettiin karjakeittiön ulko-oven viereen hinkkilaudalle. Siitä sitten hakivat, jotka olivat tehneet tinkimaidosta sopimuksen äidin kanssa. Jotenkin noin.
Tuollaisen hinkin itsekin vein aamuisin hinkkilaudalle, kun vein lapset äidilleni päivähoitoon.
Kerran sitten tyttäreni (3v) oli jostain tussahtanut äitiini, oli pukenut vaatteet päälleen ja hakenut tyhjän hinkin hinkkilaudalta ja lähtenyt kotia kohti. Lasta oli etsitty kolmen ihmisen voimin, kunnes naapuri sanoi , että tyttö tuli hinkkiä kantaen tiellä vastaan. Veljeni hänet sitten löysi, kannonpäästä istumassa hinkkinsä kanssa. Ilmatar

Vierailija

Joo, kaupasta haettiin tuollaisella irtomaitoo, kauppiaalla oli pitkävartinen litranmitta jolla otti isommasta tonkasta maitoa.

Vierailija

olen kuullut niitä isompikokoisia sanottavan maito tonkaksi joilla lähetettiin meijeriin maitoa. Nuo kuvassa olevat ovat päniköitä joilla jotkut naapurit hakivat maitoa tai pänikässä laitettiin narun varassa pihakaivoon että maito säilyy kylmänä kun ei ollut jääkaappia.

suvipäivä
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tuollaisen maitohinkin minäkin vein aina maamieskoulun navetalle.
Äiti sitten haki täyden hinkin sieltä. En muista oliko ihan jokapäiväinen homma.
Minuakin harmittaa kun olen heittänyt kannun pois, olis tuo ihana, hellyyttävä muisto sentään!

Vierailija

Meilläkin tuo pikkutonkka,uusiokäytössä,laitan siihen kesällä leikkokukkia.Kansikin hukkunut.En kyllä muista mitä sillä on meillä varsinaisesti tehty,kun ei meiltä mistään maitoa haettu, eikä meiltä kukaan hakenut.Oli isommat tonkat maidonkuljetuksiin,ja kaivoonkin laitettiin se iso tonkka.

Vierailija

Nimi voi vaihdella paikkakunnittain Savossa oli peilari, mutta hinkkikin jossain päin on, tonkka oli taas se jotka jökötti aikoinaan maitolaitureilla maaseudulla.

hinkki:
kans. sangallinen (maidon)kantoastia, (maito)kannu. esim. Maito-, piimähinkki.

http://suomisanakirja.fi/hinkki

Vierailija

Lainaus:

Peilari ??

Meidän murteessa se on pääläri. Peilarinakin olen kuullut sitä kutsuttavan.
Viimeinen tallessa oleva on ruostumattomasta teräksestä, ja palvelee kotikalja- ja sima-astiana.

Vierailija

Lainaus:

Meillä oli vain kolmekymmentälitraisia,oli nekin aika raskaita käsitellä täysinä.

No miten se puhdistus? Noin suurille hinkeille, tarvitiinko siinä apua nostelussa?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat