digikuvien säilytys

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Olen varmuuskopioinut valokuvia cd- ja dvd:lle. Nyt olen kuitenkin lukenut juttuja, joiden mukaan tällaiset levyt eivät ehkä säilykään muutamaan vuotta kauempaa. Mikä siis olisi turvallisin tapa säilytää kuvat digitaalisina?

Kommentit (2)

Vierailija

Hanki ulkoinen kovalevy, USB porttiin kytkettävät pienet ulkoiset kovalevyt eivät tarvitse edes erillistä verkkovirtaa. Esimerkiksi Citymarketin hyllystä löytyy 50-60 euron hintaisia 160 tai 320 gigan näppäriä kovalevyjä, joihin mahtuu kyllä monen vuoden kuvat. Tallentaminen on yhtä kätevää ja nopeaa kuin tietokoneelle muutenkin ja tiedostoja voi aina täydentää tarpeen mukaan.
Säilyvyydestä ei tietysti voi mennä sen enempää takuuseen kuin tietokoneen kovalevyllä, mutta onpahan kuvat tallessa ainakin kahdessa eri paikassa.
Pelko siitä, että kuvat eivät säilyisi CD:llä taitaa olla vähintäänkin liioiteltua. Minulla ainakin on melkoinen määrä 2000 luvun alussa poltettuja CD levyjä, joilta kuvat aukeat edelleen ihan normaalisti.

Vierailija

Hei
Olen kuullut, että myös netissä on paljon digikuvien säilytyspalveluja. Mm. ifvakutuusyhtiöllä on sellainen. Tiedustele. Tuntuisi ainakin varmemmalta kuin kovalevyt...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat