Hyvät käytöstavat ja kaunis keskustelu

Vierailija

Tapakouluttaja Kaarina Suonperä ilmaisi MTV3:n netti sivustolla, että "tulisi tehdä ryhtiliike hyvien käytöstapojen ja kauniiden sanojen uudelleenkäytössä". Hän painotti nimenomaan kiitos-ja anteeksi-sanojen vähättelyä, myöskin kohteliaisuutta ja huomaavaisuutta tulisi lisätä.
Näitä samoja asioita on tullut esille tämän opettaja/oppilas-tilanteen myötä. Mitä mieltä olette?
Onhan näillä palstoillakin esiintynyt välillä tosi hurjaa ja ala-arvoista tekstiä. Aikoinaan suosittu näyttelijä Tarmo Mannia kehuttiin kiroilun loistavana tulkitsijana. Näinhän olikin. Miten kiroilun kanssa on nyt?

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

Lainaus:

Tapakouluttaja Kaarina Suonperä ilmaisi MTV3:n netti sivustolla, että "tulisi tehdä ryhtiliike hyvien käytöstapojen ja kauniiden sanojen uudelleenkäytössä". Hän painotti nimenomaan kiitos-ja anteeksi-sanojen vähättelyä, myöskin kohteliaisuutta ja huomaavaisuutta tulisi lisätä.
Näitä samoja asioita on tullut esille tämän opettaja/oppilas-tilanteen myötä. Mitä mieltä olette?
Onhan näillä palstoillakin esiintynyt välillä tosi hurjaa ja ala-arvoista tekstiä. Aikoinaan suosittu näyttelijä Tarmo Mannia kehuttiin kiroilun loistavana tulkitsijana. Näinhän olikin. Miten kiroilun kanssa on nyt?
l
Kaarina Suonperä puhuu enemmän itselleen luoman ammatin, kuin jonkin kulttuurin puolesta. Puheissa ja pätevyydessä on hiukan Paroni von Münchhausenin liioittelun ällöä. Kaunista ja sievää saa olla, eikä sitä pidä torjua. Mutta kaikki eivät ole sievistelijöitä. Tarmo Manni ei ollut anteeksipyytäjä vaan melkoinen ylikävelijä ja tilannevaras häikäilemättömällä tavalla. Kaikki sallivat sen tietären hänen maneerisen, meluisan estetiikkansa ja suuntautumisensa.

Jo 1930-luvulla kirjoitettu Käytöksen kultainen kirja antaa uskottavaa mallia hyviin tapoihin. Tuomi Elmgren-Heinosen viisas neuvo oli, että kaikki on sallittua, jos sen tekee tyylikkäästi. Helvetin hyvä ja viisas neuvo!

Vierailija

Minä ainakin noudatan hyviä tapoja. En sano kenellekään: "itse oot!" Se, joka sanoo, on itse. Niinhän se menee?

Vierailija

Olen sitä mieltä että kauniit käytöstavat kulkevat suhtanteiden mukaan,
mitä huonommin taloudella menee, sen huonompaa käytöstä näkee.
ainakin meillä täällä suomessa, en tiedä onko muualla maailmassa samanlaista.

Vierailija

En allekirjoita tuota 15.10 että suhdanteet vaikuttaisi käytöstapoihin ainakaan kovin suuresti. Olen ahtaat salmet soutanut ja vieläkään en vakaalla taloudellisella pohjalla ole, kuitattavaa velkaa on iso taakka vielä. Menetyksiä, niin aineellisia kuin ihmissuhteisiin liittyviä, on ollut, mutta omana itsenäni olen säilynyt silti. En ole tuntenut että pitäisi alkaa rääväämään ja räksyttämään, ei ne ongelmat sillä helpotu kuitenkaan.

Täällä palstoilla esim.murteissa on ollut puhetta kun ihmiset ovat tottuneet kyynärpäitään käyttämään ja oikeuksiaan ja etujaan taistelemaan, niin ihmettelen miksi täälläkin nettipalstoilla on taisteltava ja pyrittävä ottamaan kuninkuus tai pikemmin kuningattaren valta ? Ei voi sanoa että elämän taistelu olisi kasvattanut ja viisastuttanut tai sitten on ollut niin julmaa elämää että asennevammoja on jäänyt ?

Vierailija

Lainaus:

Joo. kyllä taantuma vaikuttaa tapoihin, kun ei Suomea kirjoiteta isolla s-kirjaimella. Se on myös sivistyksen mittari. :)

Vierailija

Peli on selkeää. Törkyyn tulee vastinetta saman suuntaisesti. Olen monasti käyttänyt törkeää kieltä. Mutta aina se on liittynyt edellisen kommentin sanomaan.

Myöskin kauniilla sanoilla peitelty piruilu potkii takaisin.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Joo. kyllä taantuma vaikuttaa tapoihin, kun ei Suomea kirjoiteta isolla S-kirjaimella :) Se on myös sivistyksen mittari. :)
Tsillee!

Vierailija

Lainaus:

En allekirjoita tuota 15.10 että suhdanteet vaikuttaisi käytöstapoihin ainakaan kovin suuresti. Olen ahtaat salmet soutanut ja vieläkään en vakaalla taloudellisella pohjalla ole, kuitattavaa velkaa on iso taakka vielä. Menetyksiä, niin aineellisia kuin ihmissuhteisiin liittyviä, on ollut, mutta omana itsenäni olen säilynyt silti. En ole tuntenut että pitäisi alkaa rääväämään ja räksyttämään, ei ne ongelmat sillä helpotu kuitenkaan.

Täällä palstoilla esim.murteissa on ollut puhetta kun ihmiset ovat tottuneet kyynärpäitään käyttämään ja oikeuksiaan ja etujaan taistelemaan, niin ihmettelen miksi täälläkin nettipalstoilla on taisteltava ja pyrittävä ottamaan kuninkuus tai pikemmin kuningattaren valta ? Ei voi sanoa että elämän taistelu olisi kasvattanut ja viisastuttanut tai sitten on ollut niin julmaa elämää että asennevammoja on jäänyt ?

Olepa hyvä ja kirjoita auki toisen kappaleen ensimmäiset lauseet ja samalla koko kappale. Aika uskomatonta tekstiä.

Vierailija

Lainaus:

Peli on selkeää. Törkyyn tulee vastinetta saman suuntaisesti. Olen monasti käyttänyt törkeää kieltä. Mutta aina se on liittynyt edellisen kommentin sanomaan.

Myöskin kauniilla sanoilla peitelty piruilu potkii takaisin.

Näinkin on.Itse en kaihda käyttää katupoikien kieltä kun eteeni katetaan
oikein v--nen tarjoilu.
Tuo Suonperä asuu ja elää varmaan jossain hauraassa pitsilinnassa.
Turha selittäjä mielestäni.
Maksim

Vierailija

Kiroilun saralla Tarmo Manniakin paremmaksi pisti mielestäni Veikko Sinisalo.
Näin vain ammatin puitteissa, siviilielämässään karismaattinen ja mitä miellyttävin ihminen.
Hän teki kiroilemisesta taidetta, sitä olisin kuunnellut vaikka kokonaisen päivän ilman ruokatuntiakin.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

En allekirjoita tuota 15.10 että suhdanteet vaikuttaisi käytöstapoihin ainakaan kovin suuresti.

Olepa hyvä ja kirjoita auki toisen kappaleen ensimmäiset lauseet ja samalla koko kappale. Aika uskomatonta tekstiä.

Kiitos, mutta ei kiitos. Mikä siinä on niin kovin uskomatonta ??

Siihenhän täällä etenkin naiset vetoavat, että kun jouduttu aina taistelemaan, niin periksi ei anneta täällä palstoillakaan. Mielestäni se on liioittelua, tämähän on vain kirjoituspalsta, kaikki samanarvoisia kirjoittajia. Ei tarvita valtataisteluja, toimituksella ja ylläpidolla on valtikka.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat