Näin parannat muistiasi

Kommentit (9)

Vierailija

Kaunista kevättä..

Mustistani häviävät nimet,kotona tavarat vääriin paikkoihin,myös jotain samanlaisia asioita,aika paljon,
Asun yksin alan olla huolestunut...
Onko syytä mennä muistitestiin? Olen aakkosia käyttänyt apuna jonkin verran auttaa,,,,,

Toivon vastausta,olen 81 v,,,,,,,,

Vierailija

Mielestäni hyvä ratkaisu on mennä muistitestiin. Siinä ratkeaa ongalma ja samalla selviää muut vaihtoehdot hoidon suhteen.

Vierailija

Lainaus:

Kaunista kevättä..

Mustistani häviävät nimet,kotona tavarat vääriin paikkoihin,myös jotain samanlaisia asioita,aika paljon,
Onko syytä mennä muistitestiin? Olen aakkosia käyttänyt apuna jonkin verran auttaa,,,,,

Ai pahus, oletko vasta 81v ja nyt jo muistisi reistailee. tosi huolestuttavaa.

Vierailija

Lainaus:

Kaunista kevättä..

Minusta hyvä ratkaisu on pyytää kotikuntasi kotisairaanhoitotoimiston ja sosiaalitoimen apua kuntokartoitukseen, johon sinulla on ehdoton oikeus. Kun hoitsu sitten tulee ja alkaa tehdä sinulle käytäntöihin kuuluvaa älykkyystestiä, älä suutu hänelle. Jos muistat haastattelussa ikäsi ja kotiosoitteesi, voit iloita hyvästä kunnostasi. Moni nimittäin jännittää nopeatempoisesti putoilevia kysymyksiä ja stressaantuu muistamattomaksi. Erityisen hyvää kuntoa osoitat, lupaamalla ottaa hänet seuraavallakin kerralla ystävällisesti ja muistiasi arastelematta vastaan. Yleistä on, että asiakkaat kieltävät hoitsua ikinä enää astumasta kotiinsa, koska tuntevat tulleensa loukatuiksi selviytymiskartoituksen kysymysten vuoksi. Iloista mieltä!

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Kaunista kevättä..

Minusta hyvä ratkaisu on pyytää kotikuntasi kotisairaanhoitotoimiston ja sosiaalitoimen apua kuntokartoitukseen, johon sinulla on ehdoton oikeus. Kun hoitsu sitten tulee ja alkaa tehdä sinulle käytäntöihin kuuluvaa älykkyystestiä, älä suutu hänelle. Jos muistat haastattelussa ikäsi ja kotiosoitteesi, voit iloita hyvästä kunnostasi. Moni nimittäin jännittää nopeatempoisesti putoilevia kysymyksiä ja stressaantuu muistamattomaksi. Erityisen hyvää kuntoa osoitat, lupaamalla ottaa hänet seuraavallakin kerralla ystävällisesti ja muistiasi arastelematta vastaan. Yleistä on, että asiakkaat kieltävät hoitsua ikinä enää astumasta kotiinsa, koska tuntevat tulleensa loukatuiksi selviytymiskartoituksen kysymysten vuoksi. Iloista mieltä!

No ei se hoitaja ole todellakaan pätevä testaamaan kenenkään älykkyyttä.
Voi tehdä ns. toiminnallisen testin eli muistitestin.
Kun onnistuu testissä välttämään stressin, sekin on osa terveyttä.
koko elämänsä ajan on syytä harjoittaa musitaan ja aivotoimintoja. Eli kannattaa harrastaa älyllistä voimisteluya joka käytännössä tarkoittaa aivojen ahkeraa käyttöä. Eli luetaan muutakin kuin hömppää.... sanallisesti pystyisin asian kuvaamaan paremmin, kirjoittaen vähän hankalaa.

Vierailija

Nyt alkoi liian lennokkaasti tämän keskustelun otsikon jälkeiset lupaukset :

"Terve ihminen ei höperöidy!"

Tuo ei pidä paikkaansa, ei alkuunkaan. Jos muistisairaus on tullakseen, ei siitä pelasta palapelit, ristikot eikä kehon rääkit. Ei niin. Mutta noilla keinoilla voidaan taistella muistamattomuuden tuulimyllyjä vastaan.

Mieluummin ottaisin vanhan käytännön puhekieleen, "vanhuuden höppänä".

Sanat dementikko, muistisairas, kalskahtavat huonoilta. vanhuuden höppänässä on jotain armahtavaa.

Vierailija

Muistisairaudet lisääntyvät kohisten ja vika ei ole ikääntymisessä, koska nuoretkin siihen sairastuvat, jopa ihan työikäiset alle 50v.

Ravinto ja elintavat ovat suuressa roolissa sen ennaltaehkäisyssä, mutta ei viralliset ravitsemussuositukset ja/tai se mitä kansa oikeasti syö? Ihmiset tarvitsevat oikeata tietoa ravinnosta, eikä iltapäivälehti terveysjournalismia, jossa ei ole päätä eikä häntää. Kansa ei tarvitse leipomoteollisuuden ja margariinitehtaiden mainoksia vaan oikeata tietoa.

Ja yllätys yllätys. Täysin samoilla elintavoilla joilla saa muistisairauden, saa myös kaikki muut elintasosairaudet.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/alzheimer.htm

Suomalaiset syövät kamalan huonosti ja liikkuvat liian vähän. Tupakkia polttavat yleensä syövät vielä huonommin tai sitten ne röökin tuhannet myrkyt heikentävät ravintoaineiden imeytymistä. Suomessa kehnoa ravintoa aletaan syöttää jo vauvoille. Purkkiruokaa ja sen jälkeen laitosruokaa, joka sisältää paljon huonoja prosessoituja kasvirasvoja, ravintoköyhää viljaa sekä täysin "tapettua" rasvatonta maitoa. Ei ihme, että tautia pukkaa. Kukaan nähnyt eläkeläisellä jotain muuta ruokakorissaan kuin jotain keijua ja rasvatonta maitoa?  Lisäksi kalan syönti on vähentynyt ja on siirrytty syömään kasvatettua kalaa. Kesälläkään ei olla auringossa, kun se aurinko on suuri ja paha? Tarvitsemme runsaasti D-vitamiinia myös talvella.

Vierailija

Itse menin muistitestiin vuosi sitten kun nimimuisti tuntui takkuilevan, mutta se kuulemma on ihan normaalia ikääntyneillä. Samoin nämä testikysymykset olivat niin helppoja että täytyy olla jo vakavampi muistisairaus jos niistä ei selviä. Hoitaja totesi myös, että jos itse on huolestunut muististaan niin ei mitään hätää, dementiaa sairastava ei itse huomaa muistissaan mitään ongelmaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat