Hyvää itsenäisyyspäivää

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hei, muistatteko milloin Suomessa ruvettiin toivottamaan Hyvää itsenäisyyspäivää ystäville, työtovereille, naapureille jne? Tämä kysymys tuli mieleen kun äsken tapasin talon kauppiaan, joka lähti kotiin työpäivän jälkeen.
Minulla on sellainen muistikuva, että tapa syntyi presidentti Martti Ahtisaaren virkakautena, mahdollisesti hänen aloitteestaan. Olisi mukava kuulla, milloin muut keskustelijat kuulivat toivotuksen ensimmäistä kertaa.
Hyvää itsenäisyyspäivää toivottaa Nitanita

Sivut

Kommentit (41)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Voi minä olen koko aikuisikäni toivottanut ystäville, naapureille ja tutuille hyvää itsenäisyyspäivää, kaipa se juontaa juurensa opiskeluajoilta, jolloin kuljettiin soihtukulkueessa halki kaupungin ja itsenäisyyspäivä oli niin kovin tärkeä meille valkolakeille.
Kaikille oikein hyvää itsenäisyyspäivää toivottelee Aluisa

Vierailija

Aluisa, kiitos vastauksestasi. Ehkä minäkin kuulin toivotuksen opiskeluaikana vaikka en jostakin syystä koskaan ehtinyt mukaan soihtukulkueeseen. Pienet hyvät asiat valitettavasti aivan liian helposti. On mukavaa, että tapa on yleistynyt.
Hyvää itsenäisyyspäivää kynttilöiden valossa kaikille t. Nitanita.

Vierailija

Olen opettanut jopa USAssa asuvat pitkäaikaiset kirjetoverini sytyttämäân kynttilät Suomen Itsenäisyyspäivän merkeissä.
Muutama kertomus Suomen/isiemme/äitiemme kohtalosta on heille lähtenyt höysteeksi vuosien varrella kulloisestakin olinpaikastani. Nyt saan jo spontaanisti maailmalta toivotuksia 6.12., vaikka en itse edes asu Suomessa.
Kerran pidin vuokrahuoneessani Sveitsissä Itsenäisyyspäivävastaanoton. Sitten olen sytytellyt kynttilöitä monen vuoden ajan sekä Japanissa että täâllâ Belgiassa ikkunoilleni, vaikkeivät naapurit välttämättâ aina tiedä, mistä tuo sinivalkoinen intoilu oikein johtuu. Hyvää jatkoa Suomelle toivoo Katri

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen kiitollinen sotiemme veteraaneille siitä,että olen koko ikäni saanut elää maassa,jossa on rauha.
Olen kiitollinen siitä,etä minulla on oma kieli ja saan vapaasti puhua ja kirjoittaa sitä.
Olen kiitollinen siitä,että olen saanut käydä koulua ja opiskella.
Tässä näitä on muutama ja mielessä on paljon,paljon lisää asioita,joista on syytä olla kiitollinen.
Arkipäivissä näitä asioita ei tule aina ajatelleeksi,mutta näin itsenäisyyspäivänä ne korostuvat.
Muistan,kun appi-ukko puhui aina talvisodan hengestä.Ne muistot eivät ikinä jättäneet häntä.
Sinä talvena oli vielä erityisen kylmää,40 astetta pakkasta.
Sitä voi vaan mielessään miettiä,minkälaista se oli liikkua metsissä ja maata poteroissa ,kun nyt muutamankin asteen pakkanen tekee tiukkaa.
Kiitollisin mielin sytytän ikkunalleni kaksi kynttilää.

Vierailija

Kaksi kynttilää ikkunalla on ollut perheessämme tapana aina sytyttää. Nyt muutamina vuosina on ulkoikkunalla katajanoksat joissa ihan tavalliset pienet jouluvalot ja siksi nyt ei tarvitse ikkuna kynttilöitä. Ulos sytytämme kuitenkin pari ulkotulta.
Itsenäisyyspäivän ruoka on jo syöty. Sitten menemme hautuumaallle katsomaan kun partiolaisten soihtukulkue tuo kynttilänsä patsaalle. Samalla viemme kynttilän appiukon haudalle ,veteraanille ja sytytämme kynttilän isälle ,muualla haudattujen patsaalle . Hänkin oli 5 vuotta sodassa ja haavoittui 2 kertaa.
Kotona katselemme tietysti linnanjuhlat ja silloin nautimme ensimmäiset jouluglögit juustojen ja piparien kanssa.
Vaikka itsenäisyyspäivä sattuu arkipäiväksikin vietämme sen pyhäpäivänä.Hyvää itsenäisyys päivää kaikille!

Vierailija
aluisa

Voi minä olen koko aikuisikäni toivottanut ystäville, naapureille ja tutuille hyvää itsenäisyyspäivää, kaipa se juontaa juurensa opiskeluajoilta, jolloin kuljettiin soihtukulkueessa halki kaupungin ja itsenäisyyspäivä oli niin kovin tärkeä meille valkolakeille.
Kaikille oikein hyvää itsenäisyyspäivää toivottelee Aluisa

Itsenäisyyspäivän tervehdys on kuulunut vuosokymmeniä 6.12. viettoon. Ei sihen ole tarvinnut valkolakkia eikä titteleitä, sillä itsenäisyys kuuluu meille jokaiselle. Kuinkahan monta valkolakkia oli rintamalla puolustaalla isänmaata?

Vierailija

Suomi ei ole itsenäinen enää. Kait kaikki ovat huomanneet että olemme liittyneet EU:hun. Ollaan kovaa kyytiä menossa liittovaltion suuntaan. Sen jälkeen kun Suomi liittyi EU:hun meidän talon pihassa ei ole liputettu itsenäisyyspäivänä, eikä liioin poltettu kynttilöitä ikkunassa.
Pannaan muutamia vuosia eteenpäin niin mamut täällä huseeraa ja me, kantaväestö, saamme olle heidän juoksupoikia.

Se siitä itsenäisyydestä.

Vierailija

Kylläpä Sauli näyttää kärsivältä ja vanhalta. Ja Jennikikn laittautunut kuin mummoksi. Suomen edustajina heidän tulisi kyllä mielestäni näyttää edes vähän nuorekkaammilta.

Vierailija

Lainaus:

Ja Jennikikn laittautunut kuin mummoksi. .

Mielestäni Jenni on oikein tyylikäs ja asemansa mukaisesti pukeutunut.

Vierailija

Tyylikäs on suomen presidenttipari, kunniaksi maallemme.
Hienosti oli huomioitu linnan kutsuilla taviksetkin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat