Olenko alkoholisti? En kai.

Vierailija

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194810985862/artikkeli/puheenaihe+korkk...

Paljon kirjoituksia meidän ikäihmisten alkoholinkäytöstä. Miksi Jeppe juo...
Miksi vanhus juo? Mikä ero on juomisella ja nauttimisella? Miksi ei saisi
juoda, jos kotonaan juo ja ei ketään häiritse?
Meillä vanhoilla on monenlaista kremppaa, kipua ja kolotusta. On yksinäi-
syyttä ja masennusta. Usein oikein odottaa kuoleman armahtavaa poismenoa.
Jos alkoholi antaa pienen lohdun niin eikö se ole hyvä.
Jos elinikä hieman putoaa niin mitä sitten, yhteiskunta siitä vain hyötyy.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Ei elämästä selviä hengissä...

Näinhän se on. Nautit alkoholia tai et, kuoltava on. Jos vanhuksen lopunajan elämän
alkoholi tekee helpommaksi ja se ei muita häiritse niin siitä vaan.

Vierailija

Kun on ajoissa lopettanut tai ei koskaan edes aloittanut alkoholinkäyttöä, ei tarvitse vanhana miettiä, onko se hyvä vai paha. Itse käytin kohtuullisesti työikäisenä alkoholia, mutta lopetin kokonaan jo yli kymmenen vuotta sitten eläkkeelle päästessäni. En ole päätöstä katunut. En tarvitse sen sortin huumausainetta. Sillä rahalla saa monta hyvää, joka ei sekoita lääkkeiden vaikutusta tai päätä muutenkaan.

Aamulehden artikkeli on erittäin asiallinen, mutta yleensä suoraa puhetta ei kauhean mielellään monikaan alkoholinkäyttäjä halua kuunnella.

Vierailija

Lainaus:

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194810985862/artikkeli/puheenaihe+korkk...

Paljon kirjoituksia meidän ikäihmisten alkoholinkäytöstä. Miksi Jeppe juo...
Miksi vanhus juo? Mikä ero on juomisella ja nauttimisella? Miksi ei saisi
juoda, jos kotonaan juo ja ei ketään häiritse?
Meillä vanhoilla on monenlaista kremppaa, kipua ja kolotusta. On yksinäi-
syyttä ja masennusta. Usein oikein odottaa kuoleman armahtavaa poismenoa.
Jos alkoholi antaa pienen lohdun niin eikö se ole hyvä.
Jos elinikä hieman putoaa niin mitä sitten, yhteiskunta siitä vain hyötyy.

Aika paha vappukankkunen. Ensin pelkää kuolevansa. Sitten pelkää, ettei kuolekaan.

Kyllä ikäihminen saa juoda vaikka itsensä hengiltä. Mutta jos jatkuvasti tissuttaa pitämättä esim. kuukauden raittiusjaksoja, ei ite huomaa olevansa koko ajan pöhnässä ja sekoilee.

Vierailija

Paljonko juomisesta on haittaa omaisille ja muille hoitajille? Siitä ei vielä taida olla tilastoja. Jos joisivatkin hiljaa itsekseen hengen itseltään, niin siitä vaan, mutta kun se ei ole koko asia.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen alkoholistin lapsi ja tiedän suurin piirtein mitä se piti sisällään.
Olen itse nyt 66 v, enkä ole känniä koskaan kokenut, joten olkoon kokematta se, kun en tiedä, miten se voisi parantaa oloani.
Mutta jokainen tyylillään!
Terveisin Aluisa

Vierailija

Toisinaan tuntuu, että innokkaimmat tuomitsijat ovat heitä, jotka "kehuvat" olevansa absolutisteja. Mielestäni heidän näkemyksensä on vähintäänkin yksipuolinen ( siis toisin kuin aluisan tapauksessa, vaikka hänelläkään ei näyttäisi olevan omakohtaista kokemusta itsestään "viinan" vaikutuksen alaisena - itse asiassa en minäkään ole oikeaa känniä kokenut enkä kaivannut, vaikka absolutisti en olekaan.) Alkoholia on helppo syyttää, vaikka se todellinen syy haittoihin on se ihminen itse. Kun näkee persoonan humalassa ja selvinpäin tuntee hänet paljon paremmin, ja voi sitten asennoitua häneen parhaaksi katsomalla tavalla. Alkoholi paljastaa monesta "nyssykästä" mukavia luonteita, ja monesta ns. muka mukavasta kaverista tosi synkkiä ja vastenmielisiä piirteitä.
Ihmiskunnan historiassa alkoholi on ollut iät-ajat mukana, enkä usko että sen kieltäminen onnistuisi - onhan sitä yritetty.
En missään nimessä vähättele enkä kiellä alkoholin haittoja esim. syyntakeettoman väkivaltaisuuden, taloudellisten ongelmien lisääntymisen tai osan nykynuorison typerästä humalahakuisuudesta. Mutta ??
Ei kait tässä muuta kuin "kippis" meille ja muille joille siitä ei harmia tule - kuitenkin enemmistölle ? ihmisistä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholijuoma

Vierailija

Sairaaloiden ensiavut ja pitkäaikaissairaiden ja vanhusten hoitoloiden työntekijät osaisivat kertoa tositarinoita elävästä elämästä humalassa kaatuilleista vanhuksista, joiden lonkat tai ranteet ovat murtuneet tai katkenneet ja jotka makaavat lopun ikäänsä viinanilojen seurauksena.

Ei siihen tarvitse olla intoileva absolutisti, joka nämä asiat tajuaa. Se on vain niin, että juopot ja muka kohtuudella alkoholia käyttävät väheksyvät näitä asioita. Niin on aina ollut ja on aina oleva. Mitä tuosta sen enempää, jokainen taaplaa tyylillään ja kärsii omista heikkouksistaan. Sitähän ryyppääminen myöskin on. Yhdessähän me veronmaksajat heistä huolehditaan. Lycka till!

Vierailija

En kehu olevani absolutisti, eikös tähän ole kaikilla mahdollisuus osallistua, ottaa tai ei ota. Onhan se juovallakin ihmisellä näkökanta yksipuolinen, hän puolustaa juomista. Raitistuin 18v sitten, enkä kadu päivääkään. Elämäni oli siihen asti yhtä helvettiä, perhe hajosi ym.

Juomiseen löytyy aina syy, on yksinäistä, ei ole tekemistä ym. milloin mitkäkin kissan-ristiäiset. listaa voisi jatkaa vaikka kuinka. On aika runsaasti ikähmisiä jotka tissuttelevat kaljojen ja viinien kanssa, en tiedä, haetaanko rohkasua vai mitä se on. Itse en tietänyt miksi join, se oli varmaa että olin voimaton alkoholiin nähden. Se vei mennessään ja ohjasi elämääni. Hiljaisempikin ihminen voi harjoitella ja tuoda esiin niitä mukavia piirteitä itsestä, ilman alkoholia. Meillä jokaisella on mahdollisuus valita seuransa on se juovaa seuraa tai ei.

Olen kuullut jonkun sanovan, en ota kun hyvässä seurassa, joillakin sitä hyvää seuraa on viikolla ja viikonloppuna.
Minulle riittää päihteetön seura, sitä en osaa sanoa, onko se seura hyvää ja kuka sen määrittelee, tunnelmaa riittää ilman päihteitäkin ja hauskaa voi pitää näinkin.

Jokuhan tämänkin ampuu alas, sillä kun ei ole mitään merkitystä.

Alkoholisti ukko 63v. vaikka en juo.

Vierailija

Tietysti alkoholia käyttävät ihmiset puolustelevat juomistaan. Siinähän on kyse alkoholiriippuvuudesta. Aine tekee huumaavan olon, joipa sitä missä muodossa tahansa ja huumeisiin tulee riippuvuus.

Vierailija

Lainaus:

Ei elämästä selviä hengissä...

Näinhän se on. Nautit alkoholia tai et, kuoltava on. Jos vanhuksen lopunajan elämän
alkoholi tekee helpommaksi ja se ei muita häiritse niin siitä vaan.

Jos vanhus pämppää ahkeraan, siitä seuraa myös muuta. Kaatuu helposti kotonaa, saatikka sitten muualla.
Moni vanhushan on ollut alkkis jo nuorempana eli sama jatkuu.
Alkoholisti ei ole koskaan alkoholisti omasta mielestään. Jos ymmärtäisi asian, parantaisi tapansa.
Juopot vanhat ihmiset ovat säälittävännäköisiä, vanhenevat ennenaikaisesti.

Vierailija

Lainaus:

En kehu olevani absolutisti, eikös tähän ole kaikilla mahdollisuus osallistua, ottaa tai ei ota. Onhan se juovallakin ihmisellä näkökanta yksipuolinen, hän puolustaa juomista. Raitistuin 18v sitten, enkä kadu päivääkään. Elämäni oli siihen asti yhtä helvettiä, perhe hajosi ym.

Juomiseen löytyy aina syy, on yksinäistä, ei ole tekemistä ym. milloin mitkäkin kissan-ristiäiset. listaa voisi jatkaa vaikka kuinka. On aika runsaasti ikähmisiä jotka tissuttelevat kaljojen ja viinien kanssa, en tiedä, haetaanko rohkasua vai mitä se on. Itse en tietänyt miksi join, se oli varmaa että olin voimaton alkoholiin nähden. Se vei mennessään ja ohjasi elämääni. Hiljaisempikin ihminen voi harjoitella ja tuoda esiin niitä mukavia piirteitä itsestä, ilman alkoholia. Meillä jokaisella on mahdollisuus valita seuransa on se juovaa seuraa tai ei.

Olen kuullut jonkun sanovan, en ota kun hyvässä seurassa, joillakin sitä hyvää seuraa on viikolla ja viikonloppuna.
Minulle riittää päihteetön seura, sitä en osaa sanoa, onko se seura hyvää ja kuka sen määrittelee, tunnelmaa riittää ilman päihteitäkin ja hauskaa voi pitää näinkin.

Jokuhan tämänkin ampuu alas, sillä kun ei ole mitään merkitystä.

Alkoholisti ukko 63v. vaikka en juo.

Työpaikan yksi sosiaalityöntekijä sanoi että seuraava suuri alkoholistiryhmä oavt suurten ikäluokkin ne tyypit, jotka ovat jo aiemmin lipittäneet viiniä. Kun on eläkkeellä aikaa, se asia vaan laajenee eli nautitut juomamäärät kasvaa ja kasvaa.
Ei kannata etsiä perusteita sille että voisi juoda ihan hyvällä omallatunnolla.
Ja juominen maksaa yhteiskunnalle, tulee muita sairauksia, yleiskunto heikkenee, hoitopalveluiden käyttö lisääntyy jne.Nuo juomisesta aiheutuneet sairaudet ovat itseaiheutettuja.

Vierailija

Pieni lasillinen konjakkia/likööriä/viiniä päivässä ei ketään haittaa, monelle vanhemmalle ihmiselle se on jopa hyväksi, verenkierto vilkastuu jne. Humalajuominen on haitaksi, oli ihminen minkä ikäinen tahansa.

Vierailija

Verenkierto vilkastuu, kun menee kävelemään tai jos ei pysty, tekee jumppaliikkeitä vaikka tuolilla istuen. Kahvi, yksi huume sinänsä, vilkastuttaa myös verenkiertoa eikä tee sellaista pöpperöoloa kuin alkoholi varsinkin lääkkeiden kanssa yhdessä.

Vierailija

Lainaus:

Pieni lasillinen konjakkia/likööriä/viiniä päivässä ei ketään haittaa, monelle vanhemmalle ihmiselle se on jopa hyväksi, verenkierto vilkastuu jne. Humalajuominen on haitaksi, oli ihminen minkä ikäinen tahansa.

Vanhoilla on usein myös ihan oikeaita lääkityksiä eikä viina sovi lääkkeiden kanssa.
Eihän kukaan nuorikaan ihminen nauti lasillista viinaa/viiniä päivässä, miksi sitten vanhuksen pitäisi tuhota se jäljelläoleva terveytensä alkoholilla.
Viini on ruokajuoma eikä sitä sentään hernekeiton kanssa kannata nauttia!
Verenkiertoa edistää liikkuminen eli ulos vaan, ei viinapullolle!
Jos otat väkevää alkoholia lasillisen päivässä, se on iso määrä jo kuukausitasolla.Vaikuttaa maksaan.
Juuri tuollaisella yrittävää alkoholismiin taipuvainen puolustella juomistaan.
Paljonko olet juonut elämäsi varrella, sitä kannattaa miettiä?
Yksinjuominen on "vaarallista", siitä tulee ja vakitapa helposti.
Kuinka voi ylipäätään nauttia väkevää alkoholia päivittäin? Itse en voisi.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Vanhoilla on usein myös ihan oikeaita lääkityksiä eikä viina sovi lääkkeiden kanssa.
Eihän kukaan nuorikaan ihminen nauti lasillista viinaa/viiniä päivässä, miksi sitten vanhuksen pitäisi tuhota se jäljelläoleva terveytensä alkoholilla.
Viini on ruokajuoma eikä sitä sentään hernekeiton kanssa kannata nauttia!
Verenkiertoa edistää liikkuminen eli ulos vaan, ei viinapullolle!
Jos otat väkevää alkoholia lasillisen päivässä, se on iso määrä jo kuukausitasolla.Vaikuttaa maksaan.
Juuri tuollaisella yrittävää alkoholismiin taipuvainen puolustella juomistaan.
Paljonko olet juonut elämäsi varrella, sitä kannattaa miettiä?
Yksinjuominen on "vaarallista", siitä tulee ja vakitapa helposti.
Kuinka voi ylipäätään nauttia väkevää alkoholia päivittäin? Itse en voisi.

Niin, en ole vanhus vaan työssäkäyvä henkilö joka kauhistelee "viinakirjoittelua" täällä.
Onneksi suvussa/perheessä ei ole alkoholisteja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat