Elämänfilosofiaa.

Vierailija

Tämä on eräästä blogista lainattu.
Sopii tännekin.

"Kun tuntuu, että elämä on liian raskasta ja vuorokauden tunnit eivät riitä, muista tarina majoneesipurkista ja kahdesta oluesta.

Filosofian opettaja seisoi luokassa. Hänen edessään oli erinäisiä tavaroita. Kun luento alkoi, opettaja täytti mitään sanomatta suuren majoneesipurkin golf-palloilla. Sitten hän kysyi opiskelijoilta oliko purkki täynnä. Opiskelijat olivat sitä mieltä, että se oli.

Sitten opettaja otti laatikollisen pikkukiviä ja kaatoi nekin majoneesipurkkiin. Hän ravisti purkkia hiukan. Pikkukivet vierivät golf-pallojen välissä oleviin tyhjiin kohtiin. Taas hän kysyi opiskelijoilta, oliko purkki täysi. Kyllä se oli.

Sitten opettaja otti laatikollisen hiekkaa ja kaatoi sen pikkukivien päälle majoneesipurkkiin. Tietenkin hiekka täytti kaiken tyhjän tilan.
“Onko purkki nyt täynnä?”, hän kysyi jälleen.
”Kyllä!” Opiskelijat olivat yksimielisiä:

Opettaja otti kaksi olutpulloa pöydän alta ja kaatoi niiden sisällöt majoneesipurkkiin. Neste täytti tilan hiekanjyvien välissä. Opiskelijat purskahtivat nauruun.

“Nyt”, opettaja sanoi, kun nauru vaimeni, “haluan, että ymmärrätte tämän purkin edustavan elämäänne. Golf-pallot edustavat tärkeitä asioita elämässänne – perhettä, lapsia, terveyttä, ystäviä ja lempiasioita – vaikka kaikki muu katoaisi ja vain nämä jäisivät jäljelle, elämä olisi silti täyttä elämää. Pikkukivet edustavat toisenlaisia merkityksellisiä asioita, kuten työ tai koti. Hiekka on sitten kaikkea muuta – pieniä asioita. Jos laitat hiekan purkkiin ensimmäisenä, sinne ei jää tilaa pikkukiville tai golf-palloille. Sama koskee elämääsi. Jos käytät kaiken aikasi ja energiasi pieniin asioihin, isoille tärkeille asioille ei jää koskaan aikaa.”
Yksi opiskelijoista nosti kätensä ja kysyi mitä oluet sitten edustivat.
Opettaja hymyili ja sanoi: ”Olen iloinen, että kysyit. Oluet osoittavat, että vaikka elämäsi tuntuisi kuinka rasittavalta ja raskaalta, aina löytyy tilaa oluelle ystävän kanssa.”

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Sopii tännekin.

Mistä, kenen blogista teksti on lainattu?
Hyvä ja opettavainen tarina kylläkin.

Vierailija

Golf-pallot edustavat tärkeitä asioita elämässänne – perhettä, lapsia, terveyttä, ystäviä ja lempiasioita – vaikka kaikki muu katoaisi ja vain nämä jäisivät jäljelle, elämä olisi silti täyttä elämää. Pikkukivet edustavat toisenlaisia merkityksellisiä asioita, kuten työ tai koti. Hiekka on sitten kaikkea muuta – pieniä asioita. Jos laitat hiekan purkkiin ensimmäisenä, sinne ei jää tilaa pikkukiville tai golf-palloille

Kyllähän perhe ja lapset on aina tunnustettu peruspilari. On sanottu mm että muinainen Rooman valtakunta tuhoutui siksi kun perhe-elämä rappeutui.
tällä hetkellä omasta näkövinkkelistä katsottuna tärkeimmäksi laittaisin kodin, sitten työ , jos terveys sen sallii.

Vierailija

Lainaus:

Sopii tännekin.

Hyvää filosofiaa! Elämän voi täyttää muillakin kuin turhuuksilla Olut sopii hyvin. Viini olisi viisasten juoma.
Aristoteles

Vierailija

Lainaus:

Golf-pallot edustavat tärkeitä asioita elämässänne – perhettä, lapsia, terveyttä, ystäviä ja lempiasioita – vaikka kaikki muu katoaisi ja vain nämä jäisivät jäljelle, elämä olisi silti täyttä elämää. Pikkukivet edustavat toisenlaisia merkityksellisiä asioita, kuten työ tai koti. Hiekka on sitten kaikkea muuta – pieniä asioita. Jos laitat hiekan purkkiin ensimmäisenä, sinne ei jää tilaa pikkukiville tai golf-palloille

Kyllähän perhe ja lapset on aina tunnustettu peruspilari. On sanottu mm että muinainen Rooman valtakunta tuhoutui siksi kun perhe-elämä rappeutui.
tällä hetkellä omasta näkövinkkelistä katsottuna tärkeimmäksi laittaisin kodin, sitten työ , jos terveys sen sallii.

Rooman valtakunta tuhoutui, koska lyijyiset viinimaljat aiheuttivat lyijymyrkytyksen. Viini oli siinäkin viisasten juoma, mutta roomalaisilla ei ollut visakoivuisia kuksia.
Aristoteles

Vierailija

Rooman tuhoon sanotaan olevan ainakin kolmekymmentä syytä mm. rutto, isorokko, barbaarisodat, sisällissodat, sotilasanarkia, verotulojen määrän väheneminen, inflaatio, rikkaiden ja köyhien kuilu, työvoima pula, ostovoimanlasku ,keisarien, kristittyjen ja poliitikkojen moraalittomuus, irstailu, tuhlailu, mässäily, ahneus, lopulta tulivat hunnit jne.

Vierailija

Lainaus:

Rooman tuhoon sanotaan olevan ainakin kolmekymmentä syytä mm. rutto, isorokko, barbaarisodat, sisällissodat, sotilasanarkia, verotulojen määrän väheneminen, inflaatio, rikkaiden ja köyhien kuilu, työvoima pula, ostovoimanlasku ,keisarien, kristittyjen ja poliitikkojen moraalittomuus, irstailu, tuhlailu, mässäily, ahneus, lopulta tulivat hunnit jne.

Jos haet luetteloimiisi asioihin pienintä yhteistä nimittäjää - jos matematiikka tai kielitiede sinua kiinnostaa kuulopuheen lisäksi - . Jos siis, niin huomaat, että kaikkien syittesi takana on lyijyn heikentämä terveys, lyijyn kovettama ajattelu ja (mitä et huomaa) sisäelinten tuhoutuminen vielä elävillä kansalaisilla.

Vierailija

ÄITI ♥
Olipa kerran lapsi, joka oli valmis syntymään. Niinpä hän kysyi eräänä päivänä Luojalta: "Kerrotaan, että olet huomenna lähettämässä minut maan päälle, mutta kuinka minä elän siellä näin pienenä ja avuttomana?"
Luoja vastasi: "Monien enkelien joukosta valitsin yhden sinua varten. Hän odottaa siellä sinua ja pitää sinusta huolen."

"Mutta enhän minä täällä taivaassa muuta kuin laulan ja hymyilen. Se riittää tekemään minusta onnellisen."
"Enkelisi tulee laulamaan sinulle ja hymyilemään joka päivä. Sinä tunnet enkelisi rakkauden ja olet onnellinen."
"Mutta kuinka minä saatan ymmärtää, kun ihmiset puhuvat minulle, jos en tunne ihmisten kieltä?"
"Enkelisi kertoo sinulle kauneimmat ja suloisimmat sanat, joita tulet koskaan kuulemaan, ja hän opettaa sinulle puhetta kärsivällisesti­­ ja huolellisesti."
"Entä mitä minun on tehtävä kun haluan puhua sinulle?"
"Enkelisi liittää kätesi yhteen ja opettaa sinua rukoilemaan."

"Olen kuullut, että maan päällä on pahoja ihmisiä. Kuka suojelee minua?"
"Enkelisi puolustaa sinua, jopa oman henkensä uhalla."
"Mutta minä olen silti aina surullinen, koska en enää näe sinua."
"Enkelisi puhuu jatkuvasti sinulle minusta ja opettaa, miten pääset takaisin luokseni, joskin olen aina lähelläsi."

Sillä hetkellä taivaassa oli hyvin hiljaista, mutta maanpäälliset äänet olivat jo kuultavissa ja lapsi kysyi hädissään:
"Mutta jos minun on määrä lähteä nyt, ole hyvä ja kerro minulle enkelini nimi."
"Enkelisi nimi ei ole tärkeä. Voit kutsua enkeliäsi nimellä Äiti."

-tekijä tuntemato

Vierailija

Etiikka merkitsee, että ihminen on vastuussa kaikelle elävälle eikä hänen vastuullaan ole rajoja. (Schweitzer)

Vierailija

Lainaus:

Sopii tännekin.

"Kun tuntuu, että elämä on liian raskasta ja vuorokauden tunnit eivät riitä, muista tarina majoneesipurkista ja kahdesta oluesta.

Filosofian opettaja seisoi luokassa. Hänen edessään oli erinäisiä tavaroita. Kun luento alkoi, opettaja täytti mitään sanomatta suuren majoneesipurkin golf-palloilla. Sitten hän kysyi opiskelijoilta oliko purkki täynnä. Opiskelijat olivat sitä mieltä, että se oli.

Sitten opettaja otti laatikollisen pikkukiviä ja kaatoi nekin majoneesipurkkiin. Hän ravisti purkkia hiukan. Pikkukivet vierivät golf-pallojen välissä oleviin tyhjiin kohtiin. Taas hän kysyi opiskelijoilta, oliko purkki täysi. Kyllä se oli.

Sitten opettaja otti laatikollisen hiekkaa ja kaatoi sen pikkukivien päälle majoneesipurkkiin. Tietenkin hiekka täytti kaiken tyhjän tilan.
“Onko purkki nyt täynnä?”, hän kysyi jälleen.
”Kyllä!” Opiskelijat olivat yksimielisiä:

Opettaja otti kaksi olutpulloa pöydän alta ja kaatoi niiden sisällöt majoneesipurkkiin. Neste täytti tilan hiekanjyvien välissä. Opiskelijat purskahtivat nauruun.

“Nyt”, opettaja sanoi, kun nauru vaimeni, “haluan, että ymmärrätte tämän purkin edustavan elämäänne. Golf-pallot edustavat tärkeitä asioita elämässänne – perhettä, lapsia, terveyttä, ystäviä ja lempiasioita – vaikka kaikki muu katoaisi ja vain nämä jäisivät jäljelle, elämä olisi silti täyttä elämää. Pikkukivet edustavat toisenlaisia merkityksellisiä asioita, kuten työ tai koti. Hiekka on sitten kaikkea muuta – pieniä asioita. Jos laitat hiekan purkkiin ensimmäisenä, sinne ei jää tilaa pikkukiville tai golf-palloille. Sama koskee elämääsi. Jos käytät kaiken aikasi ja energiasi pieniin asioihin, isoille tärkeille asioille ei jää koskaan aikaa.”
Yksi opiskelijoista nosti kätensä ja kysyi mitä oluet sitten edustivat.
Opettaja hymyili ja sanoi: ”Olen iloinen, että kysyit. Oluet osoittavat, että vaikka elämäsi tuntuisi kuinka rasittavalta ja raskaalta, aina löytyy tilaa oluelle ystävän kanssa.”

Vierailija

Lainaus:

Etiikka merkitsee, että ihminen on vastuussa kaikelle elävälle eikä hänen vastuullaan ole rajoja. (Schweitzer)

Meille on joskus opetettu etiikasta, sen asemasta, myös siveysopista ja eettisesti arvokkaan asemasta siveellisyydestä.
Kuin myös siveellisen vastakohta ei olekaan siveetön, vaan epäeettinen tai epäsiveellinen. Siis voisi olla siveä olematta siveellinen, ja sanoa, ettei siveettömyys ole muuta kuin moraalittomuutta.
Näin on opetettu Filosofian aapisessa.
Onkohan tähän maailman aikaan tällä mitään tekoa ihmisen elämässä. Nimittäin tuntuu ja näyttää siltä, että eipä juurikaan!

Vierailija

Lainaus:

Sopii tännekin.

Aivan, kyllä lainauksissa täytyisi mainita lähde.

Minäkin olen tuon aikaisemmin jostakin lukenut, olikohan positiivareissa?

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Sopii tännekin.

Aivan, kyllä lainauksissa täytyisi mainita lähde.

Minäkin olen tuon aikaisemmin jostakin lukenut, olikohan positiivareissa?

Arvaan minäkin, että jostakin filosofisesta kirjasta olen sen aiemminkin lukenut.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Meille on joskus opetettu etiikasta, sen asemasta, myös siveysopista ja eettisesti arvokkaan asemasta siveellisyydestä.
Kuin myös siveellisen vastakohta ei olekaan siveetön, vaan epäeettinen tai epäsiveellinen. Siis voisi olla siveä olematta siveellinen, ja sanoa, ettei siveettömyys ole muuta kuin moraalittomuutta.
Onkohan tähän maailman aikaan tällä mitään tekoa ihmisen elämässä. Nimittäin tuntuu ja näyttää siltä, että eipä juurikaan!

Oletpa sinä kirjaasi pyöritellyt. Ei ihme, että maailma on mennyt sinulta sekaisin.

Albert Schweitzerin julistus on yhä äärimmäisen tosi: " Etiikka merkitsee, että ihminen on vastuussa kaikelle elävälle eikä hänen vastuullaan ole rajoja."

Sen ohjeen kanssa on hyvä elää uskosta riippumatta.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Oletpa sinä kirjaasi pyöritellyt. Ei ihme, että maailma on mennyt sinulta sekaisin.

Albert Schweitzerin julistus on yhä äärimmäisen tosi: " Etiikka merkitsee, että ihminen on vastuussa kaikelle elävälle eikä hänen vastuullaan ole rajoja."

Sen ohjeen kanssa on hyvä elää uskosta riippumatta.

Mistä päättelet,että ihmiseltä menee maailma sekaisin, jos hän siteeraa jotakin ammoisina aikoina elänyttä kirjailijaa, tai elämäntaitoopasta?
Eikö tuo , epäeettinen sana voisi olla se jota voisi pyöritellä, sotkematta henkilöön!
Kun sivuilla kirjoittajaa tökitään, se jo arvaa kuka on tuo arvostelija, joka pilaa henkilökohtaisuuksillaan jokaisen keskustelun.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat