Miten suhtaudut kadulla burkhaan?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kävin tuolla Helsingin itäkeskuksen ostarilla ja siellä näki
yllättävän palljon noita musliminaisia burkhassa ja väri
oli musta. Näky on kovasti outo ja jopa pelottava, ainakin
meidän mummelille, hän tunsi kammoa ja melkein
pelkoa.

Miten sinä suhtaudut näihin musliminaisiin?

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Minä tunnen sääliä heitä kohtaan. Mahtaa olla kuuma asuste kesäkeleillä. Muutenkaan naisten asema muslimikulttuurissa ei ole yhtä hyvä kuin meillä länsimaisissa.
Eihän noissa musliminaisissa ole mitään pelättävää, hehän ovat täysin alistettuja ja miehiensä käskyvallan alla.

Vierailija

Kasvojen peittämiseen en suhtaudu... mutta länsimaissa täytyy ihminen olla tunnistettavissa ja tapahtuu kasvojen kautta.
Meidän kulmilla ei noita näy paljoa mutta kaupungin itäosissa tietysti, siellähän niitä yhteiskunnan kustantamia asuntoja on.
Ymmärrän että esim. Lapsi säikähtää noita mustia olentoja ihan varmasti.Ja kukaan ei tiedä loppujen lopuksi kuka siellä peiton takana on, voi olla myös miespuolinen terroristi. Siitä syystä halutaan kieltää burkhan käyttä länsimaissa, menkööt kotimaihinsa kaapuineen.

Vierailija

Burgha, tuokin vaate lähtee miehestä joka naista hallitsee.
Karachin kansaivälisellä lentokentällä näin 90 luvun alussa ensimmäisen kerran, sävähdyttihän se.
Olen lukenut jostakin noiden naisten haastatteluja aiheesta ja monet olivat sitä mieltä, että se on helppo kun lähtee ulos, ei ole pukeutumisongelmia ja, että kotona ovat tavallisissa asuissa.
Meidän kulttuuriimme ei kuulu tuollainen pukeutuminen.

Jos täällä vakituisesti ovat ja asuvat ja verovaroillamme elävät, on syytä sulautua valtaväestöön ja pukeutua niinkuin muutkin ihmiset. Se tulisi heille myös tehdä selväksi.

Vierailija

Lainaus:

Kasvojen peittämiseen en suhtaudu... mutta länsimaissa täytyy ihminen olla tunnistettavissa ja tapahtuu kasvojen kautta.
Meidän kulmilla ei noita näy paljoa mutta kaupungin itäosissa tietysti, siellähän niitä yhteiskunnan kustantamia asuntoja on.
Ymmärrän että esim. Lapsi säikähtää noita mustia olentoja ihan varmasti.Ja kukaan ei tiedä loppujen lopuksi kuka siellä peiton takana on, voi olla myös miespuolinen terroristi. Siitä syystä halutaan kieltää burkhan käyttä länsimaissa, menkööt kotimaihinsa kaapuineen.

Peloittavan näköinen vaatetus ja olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, burkhan käyttö ei sovi länsimaihin.

Vierailija

Tämä ei ole rasistinen vitsi vaan elävästä elämästä.
Lapsenlapseni oli suunnilleen 3vuotias nähdessään ensimmäisen kerran burkaan pukeutuneen musliminaisen.
Olimme menossa kauppaan, hissuuksiin kävellen, kun meidät ohitti vanha hunnutettu musliminainen.
Silloin lapsi kiljaisi: Kato muori, noita!

Kun sitten saavuimme kauppaan sisälle, samainen vanha nainen oli valitsemassa hedelmätiskiltä punaisia omenoita.
Lapsi parkaisi järkyttyneenä: Ja nyt se aikoo myrkyttää Lumikin!

Vierailija

En pidä, pelottavan näköinen. Voisivat asustella siellä, missä sitä käytetään yleisesti, meidän katukuvaan se ei sovi. Eikä taida sopia monen muunkaan maan katukuvaan, ollut siitä keskustelua ihan tässä lähiaikoina.

Vierailija

Miten suhtaudun burkhaan?
En mitenkään, kuten en meidän kulttuuriimme kuuluvaan paljasteluun. Helteitten tultua voimme taas tutustua kauppajonoissa karvaisiin takapuoliin, persvakoihin, koko ihon peittäviin tatuointeihin, lävistyksiin, ihramahoihin, roikkurintohin, veltostuneihin lihaksiin ja muihin mielenkiintoisiin yksityiskohtiin lajikumppanin vartalolla.

Peittävä vaatetus säästää esteetikon silmää.

Vierailija

Lainaus:

Miten suhtaudun burkhaan?
En mitenkään, kuten en meidän kulttuuriimme kuuluvaan paljasteluun. Helteitten tultua voimme taas tutustua kauppajonoissa karvaisiin takapuoliin, persvakoihin, koko ihon peittäviin tatuointeihin, lävistyksiin, ihramahoihin, roikkurintohin, veltostuneihin lihaksiin ja muihin mielenkiintoisiin yksityiskohtiin lajikumppanin vartalolla.

Peittävä vaatetus säästää esteetikon silmää.

Voih! Sinäpä sen sanoit! Parasta alkaa ajatella noin, kun en minäkään noista enm. asioita ihmisessä välitä katsoa.

Vierailija

En ole ikinä nähnyt burkhaa muualla kuin kuvissa ja TV:ssä. Mutta luulen että suhtautuisin samoin kuin edellinenkin kirjoittaja. En siis mitenkään.

Vierailija

Säälittävää naisten alentamista koko burkha.Kesällä kuuma ja varmaan hankala käyttää heiluvine liepehineen.
Mies,joka kulkee siinä naisen vierellä on kesäkuumalla pukeutunut lyhythihaiseen paitaan ja farkkuihin.
Tuollaisen mustan kaavun alla voi tosiaan olla kuka tahansa,varsinkin,jos kasvot on peitetty.
Ei sovi meidän kulttuuriin.

Vierailija
La mer

Kävin tuolla Helsingin itäkeskuksen ostarilla ja siellä näki
yllättävän palljon noita musliminaisia burkhassa ja väri
oli musta. Näky on kovasti outo ja jopa pelottava, ainakin
meidän mummelille, hän tunsi kammoa ja melkein
pelkoa.

Miten sinä suhtaudut näihin musliminaisiin?

Kerran useita vuosia sitten olin tavaratalon pulloautomaatilla. Kun sitten käännyin lähteäkseni siitä, seisoi edessäni "Mustakaapu", eli kokonaan mustiin verhoutunut nainen. muistaakseni kasvotkin oli kokonaan peitetty mustaan, tai korkeintaan silmät näkyivät - en muista aivan tarkoin enää. Joka tapauksessa sydämeni hyppäsi kurkkuun, kun näky oli niin yllättävä ja pelottava. Ensin en tajunnut, että siinä seisoo musliminainen - säikähdin vain outoa näkyä. - Hyvin saatan kuvitella, että joku pieni lapsi olisi vastaavassa tilanteessa pelästynytkin. Olisi ehkä luullut, että Mikki Hiiri -juttujen Mustakaapu seisoo siinä.
En kannata naamioitumisen sallimista, kun ei voi tietää mitä sinne kaavun taakse kätkeytyy. Kukapa tietää, missä on terroristi keskuudessamme.

Vierailija

En koe millään tavalla erikoisena burkhaan, hunnutettua tai huivia pitäviä naisia. Onhan meillä romaani-naiset,joilla erilaiset vaatteet, ja kauniit, kuin ns. valkolaisilla.
1950-luvun keskivaiheilla meille tuli kyläilemään skottimies. Hän tuli junalla ja käveli asemalta meille. Matkan aikana kylän pikkuväki näki hänet ja lopulta hänellä oli jopa jonkin näköinen saattojoukko perässä. Ihmettelivät miestä, jolla lyhyt hame päällä. Suurin kiinnostuksen kohde ilmeni sittemmin. Olikohan mekon alla "pöksyjä"?

Vierailija

Ihminen pelkää sitä mitä ei tunne.
Oudolta se Suomessa tuntuu,varsinkin kylillä joissa ei heitä juuri näe.
Olen saanut olla ulkomaalaistaustaisten ja maahanmuuttajien yhteyshenkilö työssäni.
Heitä on burkhassa ja osa haluaa itse niin,juuri osa naisista haluaa niin.Esim.eräiden maiden kuten iranilaisten,ei ole pakko käyttää huivia,mutta he haluavat olla oman maanlaisiaan,kulttuurinsa vuoksi.
On kai se suomalaisen lapsen mielestä pelottavaa jos mummo ja äitikin kammoksuvat.
Lapsena leikin mustalais Hagertien lasten kanssa,nuorena olin leirinvetäjänä romaanileirillä,olen ollut myös arabiasta tulleiden ja somalien kanssa kansainvälisellä leirillä ja tapahtumapäivillä.Olen myös kahden entisen muslimitytön,nykyisten kristittyjen kummi ja toisen tytön lapsen otto-mummo.
Ihmisiä he ovat.Hyvin harva terroristi burkhaan varmaan pukeutuu,olen kyllä lukenut sellaisen dekkarin,jossa burkhaan pukeutuneita epäiltiin terroristeiksi ja he esiintyivät avioparina,mutta paljastui,että olivat poliiseja;)
Kadulla näkee suomalaisia nuoria naisia pukeutuneena burkhaan,yleensä huntuun tai huiviin.Siihen suhtaudun varauksella,usea monikultturisuhde on epäonnistunut miehen ja naisen välillä.
Tässä kaupungissa on myös kadulla kulkevia nunnia,tummine pitkine pukuineen ja outoine päähineineen.

Vierailija

Ei kai sitä vastaan tulijaan tai ohi menevään mitenkään tarvitse suhtautua. Mutta lapsille on kyllä syytä opettaa käytöstapoja. Ihmisiä ei ole kaunista nimitellä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat